חדשות

משרד הבריאות ממליץ לנוסעים לחו"ל לוודא כי הם מחוסנים נגד חצבת

לפי דיווח ב-Ynet, על רקע התגברות מספר מקרי החצבת ברחבי העולם בשנה האחרונה, יש לדאוג לחיסון מפני הנגיף לאוכלוסייה הזקוקה לכך לפני היציאה לחו"ל, לרבות מדינות אירופה

פריחה כתוצאה מחצבת (צילום: אילוסטרציה)

עלייה חדה בדיווחים ממדינות שונות בעולם על מקרי חצבת: בשנה וחצי האחרונות נרשמו 6,000 מקרים ב-30 מדינות, לרבות ארה"ב, אוסטרליה ומרבית מדינות אירופה, כמו גם בדרום אפריקה ובאסיה. בחודש שעבר הזהיר ארגון הבריאות העולמי מהתפשטות החצבת.

אתמול דווח באתר Ynet, כי לאור ההתפרצויות הנוכחיות, משרד הבריאות שב וממליץ לנוסעים לחו"ל, לרבות למדינות אירופה, להיות מחוסנים. מי שנולד בישראל לפני 1957 נחשב מחוסן ואינו צריך להתחסן. זאת בשל ההנחה כי כמעט כל אוכלוסייה זו חלתה בילדות. מי שנולד בישראל בין השנים 1958 עד 1977 כולל ולא חלה צריך להשלים את החיסון (מנה אחת או שתי מנות, בהתאם לגיל ומצב החיסון).

החיסון ניתן כיום במסגרת שגרת החיסונים בישראל בגיל 12 חודשים ואילך ובכיתה א' (סה"כ 2 מנות חיסון). בכל מקרה חשוב להתייעץ עם הרופא המטפל או עם רופא במרפאת מטיילים לגבי אפשרות לקבלת החיסונים במסגרת מרפאות המטיילים בארץ. למבוגרים שלא חלו בעבר בחצבת ולא קיבלו שתי מנות חיסון כנגד הנגיף, מומלץ להשלים את קבלת החיסון. החיסון למבוגרים ניתן בשתי מנות בהפרש של 4 שבועות לפחות זו מזו.

חצבת היא מחלה מדבקת ועוברת ישירות מאדם לאדם, הנגרמת על ידי נגיף החצבת (Measles virus). דרכי ההדבקה: פיזור הנגיף לסביבה בשיעול, עיטוש או מגע עם הפרשות מהאף וליחה או שהייה בחדר החולה. לאדם שאינו מחוסן ונחשף לחולה הסיכון להידבקות מגיע ל-90%. תסמיני המחלה: חום גבוה, נזלת, שיעול, עיניים אדומות ורתיעה מאור. ביום הרביעי או החמישי מופיעה תפרחת בצבע אדום כהה שמתחילה בצוואר ומתפשטת בהדרגה לפנים, לגוף והגפיים. הנגעים בעור נקודתיים ונוטים להתלכד לפריחה המכסה שטחי גוף נרחבים. הפריחה מתחילה להחוויר ביום השלישי להופעתה ובדרך כלל מתלווה אצל החולה בתחושת שיפור.

הסיבוכים עלולים להופיע בדרכי הנשימה ובמערכת העצבים. כשליש מהחולים יפתחו סיבוכים דלקת אוזניים, שלשולים ודלקת קרנית העין. סיבוכים נדירים יותר הם דלקת ריאות ודלקת מוח. סיבוך נדיר מאד שיכול להופיע כ-10 שנים אחרי הופעת החצבת הוא מחלה ניוונית של המוח הגורמת לפגיעה קשה ובלתי הפיכה במערכת העצבים המרכזית, הכוללת הידרדרות שכלית ופרכוסים.

בדיווח צוין, כי הסיכון לסיבוכים גבוה יותר בילדים מתחת לגיל 5 ואצל מבוגרים מעל גיל 20 ובחולים עם דיכוי מערכת החיסון. שיעור התמותה בקרב ילדים חולים שלא חוסנו עומד על 3-1 ל-1,000 חולים.

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  חצבת,  הידבקות,  אזהרה,  ארגון הבריאות העולמי
תגובות