יתר לחץ דם

טיפול עצמי בקרב אנשים עם יתר לחץ דם

סקירה חדשה בחנה את הרגלי הטיפול העצמי של אנשים עם יתר לחץ דם בהיבט היקף השימוש, סוגי התרופות והטיפולים שהם מקבלים

16.05.2017, 07:05
יתר לחץ דם, טיפול עצמי (צילום: אילוסטרציה)

חולים רבים מחזיקים בעמדות כלפי תרופות ושירותי רפואה המשפיעות על ההיענות שלהם לטיפול, הגורמות להם לבצע טיפול עצמי והמשפיעות על תוצאי טיפול. סקירה זו ביקשה לבחון את הרגלי הטיפול העצמי של אנשים עם יתר לחץ דם בהיבט היקף השימוש, סוגי התרופות והטיפולים וגורמים נוספים המשפיעים על טיפול עצמי.

לטובת העבודה בוצעה סריקה מקיפה של מחקרים שהתפרסמו באנגלית ועברו ביקורת עמיתים בין השנים 2000-2014. 27 מחקרים עמדו בקריטריוני ההכללה ומתוכם 22 התמקדו בטיפולים משלימים ואלטרנטיביים (CAMs).
תרופות להורדת לחץ דם כלולות ב-11% המוצרים שניתן לרכוש ללא מרשם רופא. בממוצע, 25% מהחולים משתמשים ב-CAMs, ובעיקר צמחי מרפא, להורדת לחץ דם.

המלצות על ידי משפחה, חברים ושכנים הינם הגורמים המשמעותיים ביותר המשפיעים על טיפול עצמי עם CAMs. אמונה בטיפול עם CAMs, חוסר שביעות רצון מטיפול קונבנציונאלי ורצון להפחית עלות תרופות נמצאו גם כן כגורמים משפיעים. רוב החולים (70%) עם יתר לחץ דם משתמשים בתרופות ללא מרשם לטיפול במחלות קלות. השימוש בו זמנית בתרופות להורדת לחץ דם, תרופות להפגת כאב ותרופות צמחיות הינו נפוץ.

הפרופיל הסוציודמוגרפי של החולים המבצעים טיפול עצמי משתנה בצורה ניכרת בין המחקרים השונים ולא ניתן ליחס את הניסיון לטיפול עצמי לסוג פרופיל מסוים. כמו כן, נמצא כי יש דיווח לוקה בחסר על טיפול עצמי על ידי החולים.

סקירה זו מדגישה כי שיעור גבוה של אנשים עם יתר לחץ דם מנסים לבצע טיפול עצמי. יש צורך במחקרים נוספים על מנת להעריך את ההשפעה של טיפול עצמי עם תרופות ללא מרשם על טיפול ביתר לחץ דם. רופאים המטפלים ביתר לחץ דם צריכים להיות ערניים לתרופות נוספות ללא מרשם שהחולים עלולים ליטול.

מקור:
Rahmawati, R. and Bajorek, B.V. (2017) Family Practice. 34(2), 147.

נושאים קשורים:  יתר לחץ דם,  צמחי מרפא,  הרגלי טיפול,  מחקרים
תגובות