חדשות

הסנאט אישר את מינויו של ד"ר סקוט גוטליב לתפקיד ראש מינהל המזון והתרופות

ד"ר גוטליב הוא רופא, שספג ביקורת על קשריו עם חברות תרופות האחראיות לאופיאוידים ולעמדתו נגד גלולת היום שאחרי; הסנאט אישר את המינוי ברוב של 57 לעומת 42

מטה מינהל המזון והתרופות (FDA) (מקור: ויקיפדיה)

הסנאט האמריקאי אישר השבוע (שלישי) את מינויו של ד"ר סקוט גוטליב לתפקיד ראש ה-FDA, ברוב של 57 לעומת 42. בדיון שקדם להצבעה העלו סנאטורים הדמוקרטים, את הסתייגויותיהם עקב קשריו הקודמים של ד"ר גוטליב עם תעשיית התרופות, והתבטאויותיו בנושאים שונים שיש להם קשר עם ה-FDA, במיוחד לגבי פיקוח הדוק על שימוש באופיאוידים. הרפובליקנים מנגד, הביעו תמיכה חד-משמעית במינוי.

ההצבעה התרחשה לאחר שמוקדם יותר החודש אושר מינויו בוועדת הבריאות. במהלך הדיון המכריע אמרו כמה מהסנאטורים כי הם "מודאגים וחוששים" מגישותיו של ד"ר גוטליב לנושא שהוגדר בידי גורמי מקצוע בארה"ב "משבר משככי הכאבים" (אופיואוידים).

"איננו זקוקים לראש FDA שמתנגד לתוכנית שמחמירה בדרישות הפיקוח ההדוק יותר על כל חברות התרופות שמייצרות אופיאוידים", אמרה מגי האסאן, סנטורית דמוקרטית מניו-המפשייר.

סנטור אחר הציג תחקיר של "ואשינגטון פוסט" לגבי קשריו של ד"ר גוטליב עם חברת התרופות Cephalon. לפי התחקיר עבודתו בשביל החברה סייעה בהגדלת נתח השוק שלה בתחום האופיאואידים ובמיוחד התרופה פנטאניל, הנחשבת לממכרת מאוד. ב-2008 נמצאה החברה אשמה בביצוע מהלכי קידום מכירות שלא נעשו על פי חוק - ונענשה בקנס של 425 מיליון דולר.

"יחסיו עם חברת התרופות מאד מטרידים משום שהוא מאמין ותומך ברווחי חברות התרופות במקום בעניין יותר חשוב – בריאות הציבור", אמר הסנאטור אד מארקי (דמוקרט ממסצ'וסטס). משתתפים אחרים בדיון שהביעו התנגדות למינוי טענו שהם חוששים שד"ר גוטליב לא יפגין עצמאות בהחלטותיו כראש ה-FDA וקיים חשש שהן לא יהיו מבוססות על ממצאי מחקרים מדעיים.

בתקופת ממשל ג'ורג' בוש הבן הציג ד"ר גוטליב עמדה שנויה במחלוקת, שמרנית, בנושא מכירת "גלולות היום-שאחרי" למניעת הריון כתרופה ללא מרשם. הוא גיבה את ה-FDA בהתנגדותה להתיר מכירת גלולות אלו והסוכנות ספגה על כך ביקורת בתקשורת. "במיוחד מטרידות אותי, מההיבט המקצועי, תשובות שקיבלתי ממנו לשאלותיי, בשימוע בסנאט, בהקשר להתייחסותו לנושאים בתחום בריאות האישה – מאחר שלא סיפק תשובות ברורות", טענה הסנאטורית פאט מארי (דמוקרטית ממדינת וושינגטון). "זה עניין מטריד היסטורית", הדגישה.

מנגד, הרפובליקנים בדיון הדגישו את היושרה של ד"ר גוטליב. "לא נמצא בין המועמדים האחרים לתפקיד מישהו שהוא בעל כישורים גדולים יותר" אמר אורין האטץ' מיוטה. הוא גם ציין את ניסיונו העשיר והרקע שלו בתחומים שבהם עוסקת ה-FDA . לאמאר אלכסנדר ממדינת טנסי, יו"ר ועדת העבודה והבריאות, הדגיש בדברי השבח שהעתיר על ד"ר גוטליב את "כישוריו המרשימים", את היותו בעבר רופא מעשי, שמילא שלושה תפקידים ב-FDA וכן את העובדה שהוא גם "שורד מחלת הסרטן". כמו כן ציין, שחשיבות ה-FDA בנקודת הזמן הזו גדולה במיוחד נוכח האתגרים הרבים שלפניה בכל הנוגע לתרופות וטיפולי ריפוי חדשניים מותאמים למאה ה-21 – וד"ר גוטליב הוא האיש המתאים להוביל את הסוכנות בעת הזאת.

נושאים קשורים:  חדשות,  סנאט,  ד"ר סקוט גוטליב,  FDA,  משככי כאבים,  אופיאודים
תגובות