דלקת מפרקים ניוונית

עקמומיות העצם יכולה לנבא את השפעת הטיפול בדלקת מפרקים ניוונית של הברך על אובדן סחוס

שינויים בעקמומיות העצם ומידת שיטוח העצם יכולים לחזות אובדן עצם, או לחלופין אובדן סחוס, עם טיפול בסלקוקסיב או כונדרואיטין סולפט עבור דלקת מפרקים ניוונית (osteoarthritis) של הברך

08.05.2017, 07:51

עקמומיות בעצם באזור הברך בסריקת MRI נקשרה בעבר לאובדן סחוס בדלקת מפרקים ניוונית (osteoarthritis - OA). מחקר OA של הברך שפורסם לאחרונה הדגים את העליונות של כונדרואיטין סולפט (chondroitin sulfate) על פני סלקוקסיב (Celecoxib – Celebra, Celcox) בהפחתת אובדן נפח סחוס (cartilage volume loss) במדור המדיאלי של הברך.

המטרות העיקריות של המחקר הנוכחי היו לזהות את אזורי העניין של עקמומיות העצם בקו הבסיס (baseline bone curvature regions of interest – BCROI) שקשורים במידה הרבה ביותר לאובדן סחוס ולחקור האם BCROI ושינויים לאחר שנתיים קשורים להשפעה המגינה של כונדרואיטין סולפט מפני אובדן נפח סחוס.

בניתוח המשך של מחקר קליני השתמשו החוקרים בסריקות MRI בקו הבסיס ולאחר שנתיים של אוכלוסייה לפי פרוטוקול המחקר (כונדרואיטין סולפט: n=57; סלקוקסיב: n=63), בכדי להעריך את עקמומיות העצם ואובדן סחוס.

חיפוש גלובלי איתר את ה-BCROI במדור האמצעי של הברך על ידי שימוש בסלקוקסיב כייחוס. ניתוחים סטטיסטיים בוצעו עם מקדם פירסון, מבחן U על שם מאן-וויטני, מבחן t לתלמיד וניתוח שונות משותפת.

BCROI, אשר כלל את המדור המדיאלי-אחורי והלטרלי-מרכזי, נמצא קשור באופן החזק ביותר לאובדן נפח סחוס במדור המדיאלי לאחר שנתיים (r=0.33, p=0.008). בקרב מטופלים עם ערכי BCROI נמוכים מהחציון (עם עצם שטוחה יותר), כונדרואיטין סולפט הביא להגנה רבה יותר מאובדן סחוס בהשוואה לסלקוקסיב במדור המדיאלי (p=0.037).

בקרב מטופלים שהיו עם שינויים ב-BCROI לאחר שנתיים הגדולים מהחציון (חומרה גבוהה יותר של שיטוח העצם), כונדרואיטין סולפט הגן מפני אובדן סחוס במדור המדיאלי, בעלי (condyle) ובמישור המרכזי של העצם (p<0.03).

זהו המחקר הראשון שהדגים את הישימות והיעילות של מדדי עקמומיות העצם לניבוי יעילות הטיפול ב- OA במניעת אובדן סחוס. תוצאות המחקר מציעות כי זיהוי עקמומיות העצם יכולה לשמש כסמן חדש במחקרים קליניים על OA של הברך.

מקור:
Bone curvature changes can predict the impact of treatment on cartilage volume loss in knee osteoarthritis: data from a 2-year clinical trial; Jean-Pierre Raynauld Jean-Pierre Pelletier Philippe

נושאים קשורים:  דלקת מפרקים ניוונית,  osteoarthritis,  מדור מדיאלי של הברך,  עקמומיות בעצם,  כונדרואיטין סולפט,  סלקוקסיב,  סלברה,  סלקוקס,  אובדן סחוס,  מחקרים
תגובות