חדשות

נמנעה כניסתם של שני רופאים אירופיים לארה"ב, מאחר שביצעו ניתוחים באיראן ובעיראק

אחד מהרופאים ביצע ניתוחים הומניטריים בעיראק והשני השתתף בכנס מקצועי מה שהוביל את פקידי ביקורת הגבולות למנוע את כניסתם לארה"ב משום שלא דאגו להוציא ויזה מבעוד מועד

שדה תעופה בארה"ב (צילום: אילוסטרציה)

כניסתם לארה"ב של שני מנתחי חזה בכירים בעלי-שם מאירופה נמנעה בשבוע שעבר, משום שנציגי ביקורת הגבולות גילו בדרכוניהם של השניים חותמות כניסה ויציאה משתי מדינות במזרח התיכון: איראן ועיראק. שני הרופאים עמדו להשתתף בכנס ההתאגדות האמריקנית לכירורגיית בית החזה (American Association for Thoracic Surgery) שהתקיים בבוסטון לרגל ציון 100 שנה לארגון הרפואי.

שני הרופאים שנמנעה כניסתם לארה"ב הם פרופ' פיטר קפטיין (Pieter Kappetein) מהמרכז הרפואי-אוניברסיטאי ארסמוס ברוטרדם שבהולנד ופרופ' ברנרד אייזנמן, לשעבר ראש המחלקה לניתוחי חזה ולב בבית החולים האוניברסיטאי בשטרסבורג, צרפת. הראשון עלה לטיסה לבוסטון בדבלין והאחר ניסה להגיע לבוסטון ממונטריאול. פקידי ביקורת הגבולות בקנדה הורו לשניים לרכוש מיד כרטיסים לטיסות חזרה לאירופה.

השניים סורבו למרות שהם בעלי אזרחות באחת מ-30 המדינות בעולם הנכללות בתכנית ה-Visa Waiver Programי(VWP). אזרחי מדינות אלו אינם חייבים בדרך כלל להציג אשרת כניסה ושהות בארה"ב. שני הרופאים התבקשו באורח שגרתי להציג את דרכוניהם, אבל החותמת האיראנית שהופיעה בדרכונו של פרופ' קפטיין והחותמת העיראקית בדרכונו של פרופ' אייזנמן היו הסיבה למניעת כניסתם לארה"ב.

פרופ' אייזנמן כי פקיד המכס בנמל התעופה מונטריאול אמר לו במפורש כי מאז נובמבר 2016 "החוקים השתנו"

שניהם סיפרו לאחר מכן לתקשורת בבוסטון כי לא היו מודעים למדיניות החדשה שהונהגה על-ידי הממשל האמריקני, לפיה אזרח של מדינה כלשהי, לרבות אלו שנכללות בתכנית הפטור, שביקר באחת מארבע מדינות במזרח התיכון – איראן, עיראק, סוריה וסודן - ושהה בה למשך תקופת-זמן כלשהי מאז 1 במארס 2011, חייב להוציא ויזה בשגרירות אמריקאית לפני כניסתו למדינה.

שני הרופאים אמרו, כי נכנסנו לארה"ב מאז מארס 2011 מספר פעמים בשנים 2015 ו-2016, כבר לאחר ביקוריהם במדינות המזרח תיכוניות הנ"ל, עם אותם דרכונים חתומים, וכי שום גורם לא עצר בעדם בנמל התעופה האמריקני או לפני עלייתם למטוס בארץ מוצאם ולא נמנעה כניסתם לתחומי ארה"ב.

דוברת ביקורת הגבולות והמכס של ארה"ב אמרה בתגובה כי המדיניות בנושא הזה נכנסה לתוקף עוד ב-2015 בתקופת ממשל הנשיא אובמה. היא הכחישה כי זו מדיניות חדשה של הנשיא טראמפ. בתגובה לדברים הללו מסר פרופ' אייזנמן כי פקיד ביקורת הגבולות בנמל התעופה מונטריאול אמר לו במפורש כי מאז נובמבר 2016 "החוקים השתנו".

עוד מסר פרופ' אייזנמן, כי ברשותו אישור אלקטרוני (ESTA) התקף לשנתיים החל ממאי 2016 והוא רשאי להציגו בכניסה לכל נמל תעופה או נקודת ביקורת גבולות של ארה"ב. אישור כזה ניתן לאזרחי מדינות תכנית ה-VWP. הוא סיפר כי בהיותו כיום מנתח בגמלאות, הוא מרבה לבקר במדינות שונות באסיה, שבהן הוא מבצע ניתוחים הומניטריים או לשם הדגמה לרופאים. ב-2015 ביקר בעיראק ושב אליה בפברואר 2017 כדי לסייע בביצוע ניתוחים של מומים מולדים.

התקרית מעוררת שאלות בחוגי הקהילה הרפואית האמריקנית, לגבי השלכות המדיניות החדשה של טראמפ על רופאים וחוקרים שיוזמנו ליטול חלק בכנסים מקצועיים בארה"ב

פרופ' קפטיין עצר בדבלין בדרך לבוסטון מאמסטרדם. כבר שם, לפי הדיווח, לא התירו לו לעלות לטיסה לארה"ב, כיוון שבדרכונו מוטבעת אשרה איראנית. הוא קיבל אותה לפני שנתיים מאחר שהוזמן לטהרן להדגים ניתוחים קרדיווסקולריים וניתוחים בבית החזה, במסגרת השתלמות מיוחדת שערך שם האיגוד האירופי לכירורגיית לב וחזה EACTS.

התקרית מעוררת שאלות בחוגי הקהילה הרפואית האמריקנית, לגבי השלכות המדיניות החדשה של טראמפ - והגישה החדשה של פקידים בביקורת הגבולות - על רופאים וחוקרים שיוזמנו בעתיד ליטול חלק בכנסים מקצועיים בארה"ב.

ד"ר פראש סנדרס, קרדיולוג בבית החולים "רויאל אדלאייד" באוסטרליה, צייץ בסוף שבוע בחשבון הטוויטר שלו יותר כי מחצית מקרב עמיתיו הרופאים החליטו לפרוש מהשתתפותם בכנס הקרוב של החברה לקצב-לב שאמור להתקיים בקרוב בשיקגו "משום שהם מודאגים לגבי נושא ביטחונם האישי וחופש התנועה שלהם בארה"ב".

ג'יין האנטר, העוסקת בתקשורת רפואית בארה"ב, אמרה כי היא צופה שאלפי רופאים, מומחים וחוקרים יימנעו אפילו מלשקול השתתפות בכנס כלשהו בארה"ב "בגלל אווירת ההיסטריה שהשתררה שם".

נושאים קשורים:  חדשות,  ארה"ב,  ממשל טראמפ,  כנסים,  טיסה,  עיראק,  איראן
תגובות