HCC

מחקר: קרצינומה כולנגיוצלולרית היא גידול שמקורו בתאי מרה

מחקר גנטי מצא, כי קרצינומה כולנגיוצלולרית (CLC) מתייצגת כישות עצמאית שמקורה בתאי מרה ושקשורה ביציבות כרומוזומלית ואיתות TGF-β

24.04.2017, 07:24
ריצוף גנטי, דנ"א, מוטציות (צילום: אילוסטרציה)

גידולי הפטו-כולנגיוקרצינומה מעורבים (HCC-CCA) מהווים קבוצה של ממאירויות נדירות ולא מובנות של גידולי כבד ראשוניים. מטרת החוקרים בעבודה זו הייתה לבצע אפיון מולקולרי מקיף של קבוצת גידולים זו.

החוקרים העריכו פרופיל ביטוי גנטי, איתרו מספר עותקי DNA וביצעו ריצוף אקסום באמצעות דגימות פורמלין מ-18 חולים עם HCC-CCA שכללו את כלל הספקטרום ההיסטולוגי של המחלה. בוצעה אנליזת גנום השוואתית באמצעות מאגרי מידע של HCCי(n=164) וכולנגיוקרצינומה-אינטרהפטית (iCCAי) (n=149).

אנליזה גנומית אינטגרטיבית של גידולי HCC-CCA הדגימה כי קרצינומה כולנגיוצלולרית (CLC) מהווה ישות קלינית עצמאית שמקורה בתאי מרה לעומת גידולים מסוג תאי גזע (stem cell) והסוג הקלאסי.

גידולי CLC היו חיוביים למולקולת הצמדות נוירונלית (NCAMי) (6/6 לעומת 1/12, p<0.001), יציבים כרומוזומלית (מספר אברציות כרומוזומליות ממוצע 5.7 לעומת 14.1, p=0.008), הדגימו ביטוי ביתר של איתות דרך transforming growth factorי(TGFי)-β והעשרה של חתימות הקשורות בדלקת ותגובה חיסונית (p<0.001).

גידולי תאי גזע התאפיינו על ידי נוכחות spalt-like transcription factor 4י (SALL4י) (6/8 לעומת 0/10, p<0.001), העשרה של חתימות פרוגניטריות, הפעלה של מסלולים אונקוגניים ספציפיים וחתימות הקשורות בתוצאים קליניים גרועים. בסוג הקלאסי נמצא קשר בין מספר העותקים בהם נצפו שינויים ברכיבי iCCA ו-HCC, המעיד על מקור קלונלי.

ריצוף אקסום הדגים ממוצע של 63 מוטציות לא זהות בכל גידול. מתוך מוטציות אלו הגן TP53 היה בעל שיעור המוטציות הגבוה ביותר (6/21, 29%) בגידולי HCC-CCA.

מסקנת החוקרים היא, כי HCC-CCA מהווה קבוצה הטרוגנית של גידולים. גידול מסוג תאי גזע מאופיין על ידי פרוגנוזה רעה והסוג הקלאסי הינו בעל מאפייני מקור משותפים במרכיבי ה-HCC ו-iCCAי. CLC מתייצגת כישות עצמאית שמקורה בתאי מרה וקשורה ביציבות כרומוזומלית ואיתות TGF-β.

מקור:
Moeini, A. et al. (2017) Journal of Hepatology. 66(5), 952.

נושאים קשורים:  HCC,  CCA,  CLC,  הפטוקרצינומה כולנגיוצלולרית,  TGF-β,  SALL4,  מחקרים
תגובות