חדשות

התנגדות בקופות החולים ובהר"י לתכנית משרד הבריאות לשינוי בביצוע ניתוחים אלקטיביים

משרד הבריאות הודיע כי יחייב קופות החולים לבצע צנתור, למשל, תוך שלושה שבועות, או שהמבוטח יוכל לבצע ההליך בבית חולים אחר; קופות החולים, מלבד "מאוחדת", מתנגדות לתכנית

ניתוח, חדר ניתוח (צילום: אילוסטרציה)

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ליאוניד אידלמן, הגיב הבוקר (ב') בדיווח ב"ישראל היום" על תכנית משרד הבריאות לקיצור תורים לניתוחים בבתי החולים, כפי שפורסמה אתמול. פרופ' אידלמן אמר: "כבר כמה שנים נאבקת ההסתדרות הרפואית על הקצאת משאבים לקיצור תורים. כבר לפני שנתיים קיבלנו התחייבות להקצאת 800 מיליון למטרה זו – אך הכספים לא הגיעו. לצערנו עד היום אין מענה לתורים הארוכים ואין כספים ייעודיים לצורך קיצורם. אי אפשר לפתור את הבעיה רק על ידי הקמת מוקד לקיצור תורים. חייבים להשקיע במה שפוגע בבריאות החולים - זמן המתנה ארוך מדי לניתוחים ולפרוצדורות אבחנתיות".

על פי התכנית המוצעת, קופות החולים יחויבו לספק לחולים במחלות כלי דם תור לצנתור או לניתוח בתוך 21 יום, לחולי סרטן בתוך 30 יום ולחולים הסובלים ממחלות אחרות - תוך 60 יום. אם הקופה לא תעמוד ביעדים אלה, היא תחויב לאשר ולממן לחולה ניתוח בבית חולים אחר המספק את הניתוח בזמן קצר יותר, בהתאם לבחירת המטופל.

בדיווח נמסר, כי שלושה מארבעה מנהלי קופות החולים – "כללית", "מכבי" ו"לאומית" - מתחו ביקורת חריפה על תכנית משרד הבריאות.

מ"מכבי" נמסר בתגובה: "חשוב לקצר את התורים לניתוחים בישראל, אך התוכנית הזו לא טובה ומנותקת מתהליכי העבודה הקיימים במערכת הבריאות. היא מעצימה את הבעיות האמתיות במערכת".

מ"כללית" נמסר: "אין ספק כי קיצור זמן ההמתנה לניתוחים הוא משימה לאומית חשובה מאין כמוה שאמורה להיות מטופלת על ידי התוכנית לקיצור תורים עליה הכריזו שרי הבריאות והאוצר זה לא מכבר. אך תקציבים אלו בוששו מלהגיע. במקום לחזק את כל בתי החולים במדינת ישראל ולקצר תורים בכולם, החוזר האמור מחזק למעשה את בתי החולים הגדולים במרכז הארץ, אשר להם שדרת מנתחים רחבה ואמצעים עדיפים גם כך. לעומת זאת, התכנית מחלישה דווקא את בתי החולים הקטנים שרובם נמצאים בפריפריה. המטופלים מעדיפים להינתח בקרבת מקום מגוריהם, שם הם שומרים על רצף טיפולי והיכרות עם המחלקות המטפלות בהם. מציאות שבה נשלחים המטופלים לחפש תורים זמינים אינה עונה להיגיון הרפואי ועלולה גם לגרום לאובדן שליטה תקציבית של מערכת הבריאות כולה".

תגובת "לאומית": "הקופה רואה חשיבות רבה בקיצור התורים, הן בקהילה והן בבתי החולים. עם זאת, כל תכנית בנושא זה צריכה להתבסס על תוספת תקציב ראויה לקופות החולים, אחרת ייפגעו שירותים אחרים שהקופה מעניקה למבוטחים. כמו כן, כל תכנית מעין זו צריכה להבטיח את יכולת הרכש של קופות החולים עבור המבוטחים. התוכנית שהוצגה איננה תומכת בעקרונות אלו, וככל שתעודכן, לאומית תבחן אותה בחיוב".

מ"מאוחדת נמסר בתגובה, כי "הקופה תומכת בתכנית החדשה של משרד הבריאות. מנכ"ל הקופה, זאב וורמברנד, מעודד ומברך מאוד כל יוזמה שתביא לשיפור השירות למבוטחים". הקופה מסרה עוד כי המנכ"ל מנהל כעת משא ומתן כספי עם כל בתי החולים הממשלתיים והציבוריים ועקרונות התכנית החדשה של משרד הבריאות הם "כבר תנאי מבחינתנו במשאים ומתנים אלו".

נושאים קשורים:  חדשות,  תכנית קיצור תורים לניתוחים,  משרד הבריאות,  שירותי בריאות כללית,  מכבי שירותי בריאות,  קופת חולים לאומית,  קופת חולים מאוחדת
תגובות
אנונימי/ת
13.03.2017, 19:10

פתרון מדהים! לא לתת משאבים. לא לתת תקנים. לא להעביר כסף לבתי החולים. לא להפעיל בתי חולים אחה״צ. לא לתגמל רופאים חרוצים. אבל כן, כן לקדם רגולציה דורסנית כדי לגרום למוטציות הרסניות. נמאסתם קומבינטורים!

אנונימי/ת
13.03.2017, 20:08

הרופואים המנתחים בקופות החולים מסוגלים לקצר את התורים ע"י ביצוע ניתוחים קטנים בכמות רבה יותר.
המכשול היחידי הוא תקרת הפעולות,שמציבות הנהלות קופות החולים, המעדיפות לטרטר את המטופלים תחילה לבדיקה נוספת במרפאות החוץ הכירורגיות בבתי החולים ורק לאחר מכן ייקבע להם תור לניתוח.
שיא הטמטום הוא חתימה עם בתי החולים על תשלום גלובלי עבור ניתוחים, במקום לשלם עבור כל ניתוח שבוצע בפועל, בעוד שחדרי הניתוח וצוותי חדרי הניתוח של קופות חולים זמינים ומסוגלים לתת תפוקה גדולה יותר משעות הבוקר ועד שעות הערב.
הן חושבות שהרופאים הם פרייארים ולא מוכנות לתת להם שכר הולם.

אנונימי/ת
14.03.2017, 10:16

כמי שעבד בארץ 40 שנה כרופא וכמנהל,אין שום חדש בנושא קיצור טורים לניתוחים!
מתחלפים שרי בריאות ומנכלים,אבל אותו מנטרא חוזרת!! הבעיה ידוע והפיטרון פשוט!!
תנו תקציבים לביתי חולים לשלם לכל הצוותים(לא רק לרופאים) ויפתחו חדרי ניתוח עד חצות!!! אין מחסור של מיטות במחלקות הכירורגיות!! בעידן הלפ. קוצר ליום יומיים אשפוז לאחרי ניתוח לא מסובך! תנו 10% ממובילי לקיצור תורים.!!

14.03.2017, 21:36

אני פשוט לא מבין את קופות החולים. הרי בלאו הכי אף בית חולים ציבורי לא יוכל לעמוד בכך. להפך, לאחר שהחולה יתקשר ל 15 בתי חולים ולא יוכל לקבל תור קצר יפנו אותו הקופות למשרד הבריאות שיפתור הוא את הבעיה. נראה אותם מתמודדים עם אלפי פניות