ניתוח אנדוסקופי של הסינוסים

תומכן חדש עשוי להפחית תופעות לוואי בניתוח אנדוסקופי לטיפול בסינוסיטיס כרוני

מחקר בכבשים מצא, כי שימוש בתומכן מורכב ובר-הסרה הביא להסתננות דלקתית קלה בלבד וכי חלל הסינוס נותר פתוח שבועות לאחר הסרת התומכן

הדמיה של הסינוסים (צילום: אילוסטרציה)

המטרה של ניתוח אנדוסקופי של חלל הסינוסים כטיפול בסינוסיטיס כרוני היא ליצור ניקוז טוב של הסינוסים סביב חלל האף (paranasal sinuses). תומכני מתכת המשמשים למניעת תזוזה הצידה של קונכית האף האמצעית קשורים לתופעות לוואי.

מחקר זה העריך את יכולת היישום והבטיחות של תומכן מורכב חדש ובר-הסרה.

התומכן המורכב הניתן להסרה הושתל בחלל האתמואידי של תשע כבשים (18 תומכנים בסך הכל) לאחר כריתת אתמואיד חלקית (ethmoidectomy). התומכים נבדקו עבור יציבות, קלות הסרתם ותופעות לוואי. בוצעה השוואה של ממצאים היסטולוגיים בין אתר ההשתלה לאתרים שלא עברו השתלת תומכן במספר נקודות זמן לאחר הנחת התומכן ולאחר הסרתו.

כל התומכנים נותרו במקומם ואף אחד מהם לא נפל החוצה. לאחר ארבעה שבועות לא היה סימן לזיהום באף או סביב התומכנים ולא היה נזק לשכבה הרירית. מחקר היסטולוגי הראה התסננות תאים דלקתיים בחומרה קלה עד בינונית בלבד באתרי הנחת התומכן, ביחס לאתרי הביקורת, ללא נזק לאפיתל הרירית וללא נקרוזה באתרים המרוחקים.

שבועיים לאחר הסרת התומכן נצפתה פיברופלזיה קלה עד בינונית ברקמת האף העמוקה, עם מטפלזיה קלה עד בינונית של העצם והסחוס ועיצוב מחודש של העצם, אך ללא שינויים נקרוטיים או דלקתיים ברקמות השכנות.

ארבעה שבועות לאחר הסרת התומכן, חלל האף האמצעי (middle meatus) נותר פתוח.

התוצאות המבטיחות של שימוש בתומכן מורכב ובר-הסרה במודל כבשים מצדיקות את המשך המחקר בבני אדם שעוברים ניתוח אנדוסקופי של הסינוסים כטיפול בסינוסיטיס כרוני.

מקור:
Yaniv, Dan; Shlosberg, Lena; Flomenblit, Joseph; Frenklach, Gregory; Rath-Wolfson, Lea; Yaniv, Eitan; Removable sinus stent for endoscopic sinus surgery: An animal trialAmerican Journal of Rhinology & AllergyVolume 31, Number 1, January/February 2017, pp. e29-e32(4)

נושאים קשורים:  ניתוח אנדוסקופי של הסינוסים,  סינוסיטיס כרוני,  תומכן לסינוס,  דלקת בסינוסים,  סינוס אתמואידי,  נזק לרירית האף,  פיברופלזיה,  מטפלזיה,  נקרוזה,  מחקרים
תגובות
אנונימי/ת
10.03.2017, 11:40

מחקר מעניין.

כבשים- לשון זכר ועל כן לא תשע כבשים אלא תשעה כבשים.

פורים שמח

https://www.youtube.com/watch?v=ppeDf3HIdT8