חדשות

מנכ"ל משרד הבריאות: "נהיה חייבים להעלות את דמי ביטוח הבריאות"

משה בר סימן טוב דיבר בכנס של העיתון "כלכליסט", והזהיר כי "מערכת הבריאות לא תוכל בטווח הרחוק להתמודד עם מצב שבו הצינור התקציבי היחיד שלה מגיע מהממשלה"; יו"ר הר"י קרא בכנס לפתוח את חדרי הניתוח בבתי החולים הציבוריים גם אחרי הצהריים

מימין: מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב ויו"ר הר"י ד"ר ליאוניד אידלמן (צילום: הר"י)

"מערכת הבריאות לא תוכל בטווח הרחוק להתמודד עם מצב שבו הצינור התקציבי היחיד שלה מגיע מהממשלה, כפי שהוא היום. נהיה חייבים להעלות את דמי ביטוח הבריאות. אנחנו יכולים להוכיח שאם נגבה עוד חצי אחוז - הציבור ירוויח יותר", כך אמר הבוקר (ד') מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן-טוב בכנס שאירגן היומון "כלכליסט", ושהוקדש לסוגיית התורים לקבלת טיפולים רפואיים וניתוחים.

לפי הדיווח באתר העיתון, בר סימן-טוב הוסיף: "עבור ביטוח סיעודי אנשים משלמים היום הרבה מאוד כסף, אבל לא מקבלים את הדרוש. כשקשיש צריך ללכת ולקבל את השירות מחברת הביטוח - הוא לא מקבל את זה. אנחנו רגילים לחיות בתחושה שאמנם יש בעיות (במערכת הבריאות הציבורית), אבל בסך הכול המערכת מתפקדת טוב. על פי המדדים הבינלאומיים אנחנו במקום שבין 7 ל-9 בדירוג הבינלאומי של מערכות הבריאות".

עם זאת, בר סימן טוב הבהיר, כי "נצטרך בעתיד לרוץ הכי מהר שאנחנו יכולים כדי לעמוד במקום. אם רוצים להשתפר נצטרך לרוץ פי 2 יותר מהר". הוא הזהיר, כי בעוד ארבע שנים תגדל אוכלוסיית בני ה-57-65 הצורכת שירותי בריאות בקצב גבוה פי 4 מהיום וב-2025 הגידול יהיה פי 5 לעומת המצב כיום. "מדובר במסה אדירה שתצבא על מרפאות הקהילה ועל בתי החולים כדי לקבל שירות".

לדברי בר סימן טוב, "בעיה נוספת שתשפיע על המערכת היא התחלואה הכרונית. אנחנו רואים היום מחלות שהיינו רגילים לראותן אצל סבא וסבתא שלנו, אבל כיום הן מופיעות אצל ילדים בני 10. למשל: סכרת סוג 2, כבד שומני ואחרות. אורח החיים שלנו מייצר תופעות בריאותיות שליליות בלתי נתפסות והטיפול במחלות אלו יקר יותר: אם פעם היה עולה סכום מסוים כדי לטפל בחולה סרטן, היום זה הסכום הזה גבוה פי 10. גם התרופות לסוכרת - כשכבר לא מדובר בקבוצה קטנה של חולים אלא בקבוצה גדולה מאד באוכלוסייה - התרופות נהיות מאוד-מאוד יקרות".

בר סימן-טוב חזר על הודעת שר הבריאות יעקב ליצמן אתמול, והודיע כי "המשרד יגדיר רשימה של ניתוחים דחופים שצריכים להינתן על ידי קופות החולים בתוך 30 יום - ואם לא יסופקו תוך פרק זמן זה, המטופל יוכל ללכת לכל בית חולים אחר לשם כך. עם כל הלחץ והמחסור, יש הרבה מאוד מקומות שבהם הזמינות מאוד גדולה ולא רק בשעות אחר הצהריים".

גם יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ליאוניד אידלמן, התייחס בדבריו בכינוס למצוקת התורים הארוכים בבתי החולים. "לא ייתכן שבת 70 הסובלת מכאבים עזים ומבעיה בתנועה תחכה שנה להחלפת מפרק. אם חדרי הניתוח ייפתחו גם אחרי הצהריים זמן ההמתנה יתקצר. אורכי התורים הוא נושא כאוב. מערכת הבריאות צריכה לספק שירותי בריאות סבירים. אבל לא עושה זאת".

פרופ' אידלמן, מומחה בהרדמה, סיפר: "היום הייתי בחדר ניתוח. ניסינו לסייע לקשישה הזקוקה לניתוח שישפר את איכות חייה וימנע סבל. הרופאים התלבטו אם לנתח אותה... התברר שהיא חיכתה לניתוח הזה שמונה חודשים. זה פשוט בלתי נסבל. לא יתכן שקשיש בן 80 הזקוק לניתוח ראייה פשוט איננו מקבל אותו. עבורו, חוסר ראיה עלול להביא אותו חלילה לנפילה בבית - אירוע שייגמר רע מאוד עבורו. בעקבותיו הוא עלול להיות סיעודי ולחכות שנה לניתוח".

פרופ' אידלמן הדגיש, "אנחנו שומעים כבר שנתיים על תקציב של 800 מיליון שמיועד לקיצור תורים. אבל לדוגמה גם תור לפסיכיאטר, לא למנתח, קשה להשיג. ילד הזקוק לעזרה דחופה במישור הפסיכיאטרי, מחכה שנה. הוא סובל. ניתן לשפר את מצבו. כיצד ניתן בכלל לחיות במצב כזה?"

אידלמן המשיך: "ניתוחים מתוכננים הם ניתוחים אלקטיביים. אנו פנינו לחברת סקרים באמצעות לקוחות סמויים, הם התקשרו לכמה בתי חולים כדי לבדוק כמה זמן לוקח להמתין. לניתוח בקע לדוגמה מחכים שנה במרכז הארץ. החלפת מפרק ב"סורוקה" דורשת 30 חודשי המתנה. זה אבסורד. אם חדרי ניתוח יפתחו גם אחר הצהריים, ההמתנה תתקצר. בתל השומר מחכים 22 חודשים לניתוח שקדים וככל שהמרכז הרפואי יותר גדול - כך מחכים יותר".

יו"ר הר"י אמר: "ניתן לשנות את המצב כבר עתה. בעוד עשר שנים יהיו רופאים שלא ירצו לעבוד שעות ארוכות, לכן זה הזמן להתגייס למטרה הזו - אחרת המצב יהיה גרוע עוד יותר".

נושאים קשורים:  חדשות,  מנכ"ל משרד הבריאות,  כלכליסט,  תקציב הבריאות,  ביטוח בריאות,  מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב
תגובות

בוקר טוב. בבקשה!! אתה ממש לא חייב להעלות את דמי הביטוח- אתה כן מתבקש להפסיק לדרוש מהציבור עוד תשלומים. האוכלוסיה קורסת תחת עול ההוצאות בין אם חינוך, בריאות, תרבות ופנאי, דיור, לימודים גבוהים ועוד. כמה אפשר לחצוב בקירות?! אין קירות יותר!
סימן לא טוב שאתם לא עולים על הבעיות האמתיות במערכת הבריאות!
סימן טוב שהצלחת סופסוף לחבור לראשי הר"י, הגעתם להבנות אך המסקנות ממוחזרות. תראו מה אפשר להוריד אצלכם במגדלים ובמשרדים? תבדקו איך אפשר לדלל במספר החטיבות והממונים על ראשי המינהל שלא מעניין אותם דבר מלבד הנהירה לכנסים המשעממים שלכם. כנס יעדים וכנס שנתי וכנס איכות וכנס מהות!!!
לא עייפתם.. לא מאסתם? מנותקים לגמרי מהשטח וכך גם מסקנותיכם.
שר האוצר נלחם למענך בשל היותך גאון פיננסי! המסקנות שלך כלל לא גאוניות!! תהיו יצירתיים יותר והפריטו את בתי החולים הממשלתיים מבטיחה לכם שהתייעלות תתגלם במלוא הדרה!
רעיונות יש המון והן לא אגדה!
סאאידה סדיק

אנונימי/ת
16.02.2017, 12:28

מי בסופו של דבר מחליט להעלות או לא להעלות מיסים זה רק האוצר.
העלאת המס נדרשת על מנת לאפשר ביטוח סיעודי לכולם. וזו כן מטרה חשובה (לדעתי). מה עדיף, להביא לירידת נכסיהם של ילדי הקשיש הסיעודי? ממילא חלק גדול משלמים על ביטוח סיעודי פרטי הרבה יותר, אז כך ישלמו פחות.

סאאידה סדיק,
איני מסכים לעתים לכל הנכתב על ידך.
הפעם אני מסכים לרוח הדברים : ובמיוחד יש להפוך את דרישת "ההתיעלות" המופנית ע'י "נערי האוצר" השכם והערב למערכת הבריאות בשדה - אליהם!
התיעלו אתם!!
אנו עסוקים ב"הצלת חיים" והוא העקרון העליון לגבי כל תלמיד רפואה וכמובן לכל רופא, ואני מניח גם למרביתו של הקהל הרחב (אם היה נערך סקר כזה! אדרבה , שיערך סקר כזה לציבור , סקר שיבדוק את ההשוואה בין עקרון "הצלת חיים" לבין עקרון "התיעלות" מי מהם הינו העליון??? אני חושד שבאוצר לא יהיה רצון לבצע זאת).
בכבוד רב, פרופ' תיאו דב גולן.

ערב טוב פרופ' דב גולן,
תודה להיותך ולתגובתך!
ראשית כול תגובותיי הן אישיות גרידא ונדיר מאוד שהן הופכות להצעת חוק!! כך שלהסכים או לא להסכים לא גורע ולא מוסיף.
דבר שני, לא הבנתי מדבריך על עקרון הצלת החיים שאתה דוגל בו כול הזמן ואני מכבדת!
מזמינה אותך לבקר ביחידות ניהול סיכונים בבתי החולים ותשמע במו אוזניך על "עקרון הצלת החיים" יש הצלת חיים בכול מקום, במיון, במחלקות, בסופר, ברחוב.. ועל זה תודה ענקית למלאכים בלבן, ירוק ובכחול. תודה גם לעוברי אורח..
התייעלות אינה מילה נרדפת "להרג נפשות" וגם לא מילה סותרת לעקרון "הצלת חיים". איזה הצלת חיים יש במרפאות חוץ ובמכונים למעקבים אמבולטורים?
ההתייעלות אליה אני מכוונת זה שחדרי הניתוח יעבדו 24/7, מכונים 24/7, מרפאות חוץ עד 18, קופות חולים רצוף עד שעה 19:00, להעצים ולהתמרץ את הצוותים, להשקיע במחלקות ובמחלקות חדשות, מיזמים ופרויקטים חינוך לבריאות ומניעת מחלות, בקרות פתע של משרד הבריאות, בקרות על הקופות, בקרת בית חולים על עצמו! בקרות איכות דברים מהסוג הזה!!
אמת לא ברור לי על מה הוויכוח ביני לבינך! מה שכן ברור לי ששנינו חפצים במערכת בריאות טובה יותר ולמען האמת היא טובה!
שלך בברכה, סאאידה סדיק

אנונימי/ת
19.02.2017, 07:47

לא נמאס לך לשחרר הודעות דרמטיות ריקות מתוכן? מה הקשר להצעה המטופשת לערוך סקר בקרב הציבור על התייעלות? ואם היו מעבירים סקר בקרב הציבור על הצעה לבטל לחלוטין את מס הכנסה, יש סיכוי שגם בזה רוב הציבור היה תומך, אז זה באמת אומר משהו?
יש מכלול שיקולים שצריך לתמרן ולפעול ביניהם, בריאות זה אחד מהם, ברור שכולנו היינו רוצים 100% בריאות לכולם (כמו שהיינו רוצים ביטול שירות חובה ומילואים, השכלה גבוהה במימון המדינה ופטור מבלו על דלק).

סאאידה, גם לך ערב טוב!
שנינו מסכימים .
כדי שהיחידות השונות (בבית החולים או בקהילה ) יתפקדו 24/7 ,
יש צורך במימון נוסף שאיו ניתן ע'י "נערי האוצר".
כאשר בזמני כמנכ'ל היו 3.23/1000 מיטות אישפוז והיום 1.87/1000 והאוכלוסיה גדלה בערך פי 2! חסך האוצר לפחות 10-13000 מיטות אישפוז חדשות.
עשי בעצמך את החשבון - כמה אלפי תקנים של רופאים ,אחיות, טכנאים וכח עזר אחר מנע האוצר מלשרת את הציבור???
כל הנטל של העבודה הרפואית נשאר על כתפיהם המותשים לעיפה של הצוותים! ומהם דורשים "התייעלות"???
הציבור אינו מבין את המצב - אין שקיפות מספקת המציגה את האמת!!
וכאשר החולה מגיע לטיפול וממתין וממתין -כעסו מופנה (מילולית ולאחרונה גם פיזית) בנגד הצוות המותש!!
לכן המערכת על " סף קריסה" לדעת מבקר המדינה ונגידת ביק ישראל- עקב ניהול כושל ומתמשך של אוצר-בריאות!!
אני מקווה שאת מבינה עתה במי האשם?!
בברכה, פרופ' תיאו דב גולן.

אנונימי/ת
18.02.2017, 21:28

מוזר שלא נפתרו כל הקשיים והבעיות של מערכת הבריאות הציבורית.
הלא זה לא מכבר נחקק חוק ההסדרים עם הסעיפים המחסלים את הרפואה הפרטית כדי שתתאושש הרפואה הציבורית!?
פופוליזם הינו הכשל הלוגי העיקרי אשר מונע מציאת פתרונות להזרמת כסף למערכת הציבורית

שלום לאנונימי מ-19.02.2017,
מספר נתונים סטטיסטיים שאספתי מן הנתונים הרשמיים הממשלתיים :
אוכלוסיית ישראל בשנים (במיליון ) : 1985 – 4.3, 2015 - 8.4 = עליה ב- 96% (+)
מיטות אשפוז כלליות (באלפים) : 1985 -12.2, 2015 – 15.5 = עליה ב- 27%(+)
תקן מיטות ל-1000 נפשות : 1985 - 2.8 , 2015 - 1.83 = ירידה ב- 35% (-)
אילו היה התקן של 1985 מייושם ב- 2015 היו היום במערכת 23,700 מיטות אישפוז כלליות, (בהתאם להכפלת היקף האוכלוסיה X2 ) במקום 15,500 הקיימות כיום, כלומר חסרון של 8,200 מיטות!
משמעותו חסרונם של כ- 13 בתי חולים חדשים (בפיזור גיאוגרפי בפריפריה) או כ-8 מוסדות גדולים בהתאם.
היו נוספים אלפי תקני רופאים, אחיות, טכנאים וכו'.!!!
"בעיית התורים" הבלתי אנושית לא היתה נולדת!!!
תמונת "הזקנה בפרוזדור"לא היתה מתרחשת!!
קיימת תחזית רשמית לקצב גידול האוכלוסיה בישראל, ולפיה זו תמנה בשנת 2025 10.5 – 9.5 מיליון נפש שאליה יש להערך כבר כיום.
לשם זאת, יש לתכנן לפי תקן 2.8 לעיל (הממוצע ב- OECD הינו כעת 4.6) מצאי של 26,600 – 29,400 מיטות אישפוז כלליות, כלומר תוספת לקראת 2025 של כ- 11,000 – 14,000 מיטות מעל לקיים כיום (15,500).
לכן יש לחוקק את חוק "מדיניות בריאות ממלכתית" בעל תוקף ארוך טווח רב שנתי שיחייב את הממשלה לבנות כ-1000 מיטות חדשות ויותר, בכל שנה ושנה (2018 – 2028).
החוק גם יקבע את חוספת אלפי התקנים הנדרשים , וחסל סדר "תורים" והצפיפות עם "תפוסת היתר" של עשרות אחוזים בתקופות השיא החוזרות ונשנות!
לכן יש לחוקק את חוק "מדיניות בריאות ממלכתית" לשנים שיחייב את הממשלה לבנות כ-1000 מיטות חדשות ויותר, בכל שנה ושנה (2018 – 2028).
החוק גם יקבע את חוספת אלפי התקנים הנדרשים והדאגה להכשרתם המקצועית, ויחסל אח "תורים" והצפיפות עם "תפוסת היתר" של עשרות אחוזים בתקופות השיא החוזרות ונשנות!
ןלענין התקציב הנדרש:
במדינתנו הנהדרת קיים הכסף, אלא שמערכת הבריאות הציבורית אינה זוכה לקדימות הנחוצה!
שר הבריאות "מתבכין" ציבורית, אך מועל בתפקידו כל עוד ואינו "הופך שמיים וארץ" כדי התחיל בתהליך שיקומי מתמשך כדי להצילה מ"קריסה"ו לקיים עבור כלל האוכלוסיה את העקרון העליון של"הצלת חיים"!
שך הבריאות " מפריח" לאוויר העולם הבטחות רבות ומוצדקות מבחינתי, הבטחות שאינן מייושמות עקב העדר תכנון ארוך טווח ותיקצוב (האוצר!) הולם, ליישום המטלות במועדם!
על הניהול הכושל של מערכת הבריאות הציבורית כבר הצביעו גורמים אוביקטיביים (מבקר המדינה ונגידת בנק ישראל) שעליהם הצטרף פומבית מעל דוכן הכנסת ה'כ אלי אלאלוף (יו'ר וועדת העבודה הרווחה הבריאות) בקריאתו לעבר הזוג אוצר-בריאות : "החליפו דיסקט!!!"
כבוד "האנונימי" להלן ציטוטך:
אנונימי/ת 19.02.2017, 07:47
"לא נמאס לך לשחרר הודעות דרמטיות ריקות מתוכן? מה הקשר להצעה המטופשת לערוך סקר בקרב הציבור על התייעלות? ואם היו מעבירים סקר בקרב הציבור על הצעה לבטל לחלוטין את מס הכנסה, יש סיכוי שגם בזה רוב הציבור היה תומך, אז זה באמת אומר משהו?
יש מכלול שיקולים שצריך לתמרן ולפעול ביניהם, בריאות זה אחד מהם, ברור שכולנו היינו רוצים 100% בריאות לכולם (כמו שהיינו רוצים ביטול שירות חובה ומילואים, השכלה גבוהה במימון המדינה ופטור מבלו על דלק)."
אולי תזדהה?
האם הנך חושש מן ה"קברניטים"?
בו ונקיים דיון פומבי על העושק המתמשך של אוכלוסיית ישראל ע'י ממשלות ישראל, ,המתבצעות לאורך שנים ע'י "נערי האוצר" בתירוץ העלוב של הצורך ב"התייעלות",
כאשר "האליטה" דואגת וללא כל בושה,לקיים "לעצמה ולמקורביה" את העקרון של "הצלת חיים".
כאמור, אנא הזדהה!
הטלפונים שלי : 04-8337911 / 0544-782887

אנונימי/ת
20.02.2017, 12:35

אולי תועיל לענות לגופו של עניין ולא לגופו של אדם? מה רלוונטי שמו של הכותב? כאשר מישהו מחליט לתקוף אישית במקום להשיב זה רק מרמז שאין לו טיעון ענייני ובצר לו מחליט לפנות לאד הומינום.

אנונימי/ת
20.02.2017, 22:54

זה אנונימי אחר.
שמתי לב לרעיון לפתוח את בתי החולים אחרי הצהריים!!!
הלו!?
בשביל מה יש תורן?
אחרי הצהריים אני ישן.
מה נראה לכם אני פרוצה?
מי יעבוד בלילה? מפחיד נורא.
תעשו טובה.