קרישה

השפעה של גיל ותפקוד כלייתי על הפרמקוקינטיקה של Idarucizumab ופעילות ההיפוך של Dabigatran באמצעות Idarucizumab במחקר פאזה IB

בקרב מתנדבים עם גיל ותפקוד כלייתי הדומים למטופלים עם פרפור עליות, מנה של Idarucizumab (פרקסביינד) במינון 2.5 או 5 גרם הובילה להיפוך מיידי ומלא של פעילות הנוגדת קרישה של Dabigatran; גיל, מין ותפקוד כלייתי לא השפיעו על הפעילות של Idarucizumab, שהיה בטוח ונסבל היטב בקרב כל הקבוצות

פרפור פרוזדורים (צילום: אילוסטרציה)

Idarucizumab (פרקסביינד, Praxbind) הינו חלק מנוגדן ההופך באופן סלקטיבי את הפעילות נוגדת הקרישה של Dabigatran (פרדקסה, Pradaxa).

במחקר הנוכחי, נבדקו הבטיחות, הפרמקוקינטיקה והפרמקודינמיקה של Idarucizumab בקרב מטופלים מבוגרים וקשישים שטופלו עם Dabigatran ומתנדבים עם הפרעה בתפקוד הכלייתי, עם מאפיינים הדומים למטופלים המקבלים טיפול נוגד קרישה.

המחקר היה מחקר אקראי, כפול סמיות, Crossover, שכלל 46 נבדקים (12 מבוגרים 45-64, 16 קשישים 65-80 ו-18 עם הפרעה קלה או בינונית בתפקוד הכלייתי) שקיבלו Dabigatran etexilateי(DEי; 220 או 150 מ"ג פעמיים ביום) למשך 4 ימים. Idarucizumab במינון של 1, 2.5 ו-5 גרם או שתי מנות של 2.5 גרם במרווח של שעה, או פלצבו ניתנו באינפוזיה מהירה (5 דקות) כשעתיים לאחר DE במצב יציב.

ההשפעות של Dabigatran - הארכת Thrombin timeי, Ecarin clotting time ו-activated partial thromboplastin time עברו היפוך חזרה לרמות הבסיס מיד לאחר מתן Idarucizumab בכל הקבוצות. ההיפוך נותר גם עם מינונים הגדולים מ-2.5 גר'.

Idarucizumab נסבל היטב בכל המצבים. לא נצפתה השפעה של הגיל על הפרמקוקינטיקה של Idarucizumab. עם זאת, מטופלים עם הפרעה קלה עד בינונית בתפקוד הכלייתי הדגימו חשיפה מוגברת (עד 84%), ירידה בפינוי והארכה (עד 49%) של זמן מחצית החיים של Idarucizumab בהשוואה לנבדקים מבוגרים בריאים.

מסקנת החוקרים הייתה, כי בקרב מתנדבים גברים ונשים עם גיל ותפקוד כלייתי הדומים למטופלים עם פרפור עליות, מנה של Idarucizumab במינון 2.5 או 5 גרם הובילה להיפוך מיידי ומלא של הפעילות נוגדת הקרישה של Dabigatran. גיל, מין ותפקוד כלייתי לא השפיעו על הפעילות של Idarucizumabי. Idarucizumab היה בטוח ונסבל היטב בקרב כל הקבוצות.

פעילות קלינית מתקיימת היום על מנת להעריך את ההשפעה של Idarucizumab על הפעילות נוגדת הקרישה של Dabigatran בקרב מטופלים הדורשים היפוך דחוף.

פרקסביינד® הינו סוכן היפוך ספציפי עבור דביגטרן המותווה עבור מטופלים מבוגרים הנוטלים דביגטרן כאשר נדרש היפוך מהיר של אפקט נוגד הקרישה:

- במקרה של ניתוח חירום/ הליכים דחופים
- במקרים של דימום מסכן חיים או בלתי נשלט.

מקור:
Glund, S., Stangier, J., van Ryn, J., Schmohl, M., Moschetti, V., Haazen, W., De Smet, M., Gansser, D., Norris, S., Lang, B. and Reilly, P., 2017. Effect of age and renal function on idarucizumab pharmacokinetics and idarucizumab-mediated reversal of dabigatran anticoagulant activity in a randomized, double-blind, crossover phase Ib study. Clinical Pharmacokinetics, 56(1), pp.41-54.

נושאים קשורים:  קרישה,  idarucizumab,  פרקסביינד,  dabigatran,  פרדקסה,  בטיחות,  היפוך,  הפרעה בתפקיד הכלייתי,  מחקרים