חדשות

ניתוח חדשני זעיר-פולשני לתיקון מום בעובר בוצע במרכז הרפואי "הדסה"

השיטה כוללת ניתוח זעיר פולשני הנעשה ברחם, במטרה לתקן את הפגם ההתפתחותי spina bifida המוביל לנכות ובעיות נוירולוגיות; לדברי בית החולים, זו הפעם הראשונה שהניתוח נעשה בישראל

ד"ר גיאלצ'ינסקי וצוות המנתחים במהלך ביצוע הניתוח החדשני ב"הדסה" עין כרם (צילום: "הדסה")

ניתוח יוצא דופן שבמהלכו תוקן פגם בעמוד השדרה של עובר באמצעים זעיר-פולשניים בעודו ברחם בוצע בשבוע שעבר במרכז הרפואי "הדסה" עין כרם. לדברי בית החולים, זוהי הפעם הראשונה שהפרוצדורה מתבצעת בישראל. "הדסה" הוא כעת אחד מתוך שלושה מרכזים רפואיים בלבד ברחבי העולם בהם התבצע הניתוח.

בית החולים מסר אתמול, כי הניתוח נעשה באשה הנמצאת בחודש החמישי להריונה. בעובר שהיא נושאת התגלה spina bifida - פגם התפתחותי המתרחש בעוברים במהלך החיים התוך-רחמיים, ששכיחותו מוערכת ב-1 ל-2,000 לידות.

הניתוח בוצע על ידי צוות גניקולוגים בכיר מ"הדסה", שבראשם עמד ד"ר יובל גיאלצ'ינסקי, מומחה ברפואת העובר, שהתמחה בשיטה החדשנית בשנתיים האחרונות אצל ד"ר דניס פדררה בבית החולים על שם אלברט איינשטיין בסאו פאולו, ברזיל. ד"ר פדררה הגיעה לישראל כדי לבצע את הניתוח יחד עם הצוות הישראלי בחדרי הניתוח החדשים בעין כרם.

ד"ר גיאלצ'ינסקי וצוות המנתחים במהלך ביצוע הניתוח החדשני ב"הדסה" עין כרם (צילום: "הדסה")

ד"ר גיאלצ'ינסקי וצוות המנתחים במהלך ביצוע הניתוח החדשני ב"הדסה" עין כרם (צילום: "הדסה")

ד"ר גיאלצ'ינסקי: "בהליך עצמו רוקנו את הרחם ממי השפיר וניפחנו בגז המאפשר עבודה כמו בניתוחי לפרוסקופיה. עם סיום ההליך הוחזרו מי השפיר לרחם"

"במצב תקין, חוט השדרה מוגן בתוך חוליות עמוד השדרה", תיאר ד"ר גיאלצ'ינסקי את המקרה ואת ההליך, "במקרים של 'ספינה ביפידה' יש אזור בעמוד השדרה שנותר פתוח במהלך ההתפתחות העוברית. מצב זה גורם לכך שעצבי חוט השדרה נותרים חשופים לעולם החיצוני, ללא הגנה.

"ככל הנראה, חומרים המצויים במי השפיר, הנוזל העוטף את העובר בתוך הרחם, פוגעים בעצבים החשופים. המצב הזה עשוי לגרום לפגיעה מוטורית מאזור הפגיעה בעמוד השדרה ומטה, כמו שיתוק, או לנכות ופגיעה קשה ביכולת ההליכה, חוסר שליטה על מתן שתן וצואה. ככל שהפגם ממוקם באזור גבוה יותר בעמוד השדרה - הפגיעה עלולה להיות נרחבת יותר.

"מכיוון שחוט השדרה הוא כאמור המשכי למוח, המצב הזה עשוי לגרור גם שינויים במיקום המח ובמבנה התקין שלו. לפיכך, חלק מהילדים יסבלו מבעיות התפתחותיות ולעיתים מפיגור. כלומר: עוברים שזוהו עם 'ספינה-ביפידה' עלולים ללקות בנכות המשולבת עם פיגור שכלי".

אבחון המום מתבצע במהלך בדיקת האולטרסאונד בהריון, בשלב סקירת המערכות. "במקרים הללו", הוסיף ד"ר גיאלצ'ינסקי, "יהיו הורים שיבחרו לבצע הפסקת הריון, אבל יהיו מי שיחליטו בכל זאת להמשיך בהריון. אנו כאן למען כל אשה בהריון - מתפקידנו לסייע לה בהתאם להחלטתה".

"הטיפול שהיה מקובל במקרים כאלה עד כה", הדגיש ד"ר גיאלצ'ינסקי, "הוא ניתוח לתיקון הפגם לאחר שהתינוק נולד. לעתים יש אז צורך בהכנסת נקז למוח על מנת להפחית את הלחץ הקיים בחדריו. אלא שהבעיה היא, שבעת טיפול בשלב זה הנזק למערכת העצבים כבר התרחש. לכן, לא ניתן להחזיר את המצב לקדמותו.

"בשנים האחרונות החלו לבצע ניתוחים לתיקון הפגם במהלך החיים העובריים, בהיריון, מתוך מחשבה שתיקון הפגם בשלב מוקדם יפחית את הנזק הנוירולוגי. ידוע היום כי טיפול כזה אכן מפחית את הנזק - אך לא מונע אותו לחלוטין.

"הגישה עד היום כללה פתיחת בטן האם, חיתוך הרחם וחשיפת העובר, תיקון הפגם והחזרת העובר לרחם. גישה זו, שהתפתחה בארה״ב, כרוכה ביצירת צלקת ברחם, שעשויה להוביל לקרע של הרחם בהמשך ההיריון ובהריונות הבאים, וכן ללידה מוקדמת".

ד"ר גיאלצ'ינסקי, שבניסיונו עד כה מאות ניתוחי עוברים ברחם, הוסיף: "בשנים האחרונות פותחה גישה חדשנית ופורצת דרך עוד יותר בשני מרכזים רפואיים יחידים בעולם - בברזיל ובגרמניה. בשיטה החדשנית הזעיר-פולשנית (minimal invasive) מוחדרים לרחם כמה צינורות דקיקים בעובי של מילימטרים ספורים. דרכם מוכנסים לחלל הרחם מצלמה ומכשירים המאפשרים תיקון של הפגם - ממש בתוך הרחם".

"היה מדובר בעבודת צוות מדהימה", אמר עוד ד"ר גיאלצ'ינסקי, "הצוות מ'הדסה' שהשתלם בשיטה הזו ונטל חלק בביצוע ההליך כלל את ד״ר יהודה גינוסר, מומחה בהרדמת אם ועובר; ד״ר נילי ינאי ופרופסור שמחה יגל, מומחים בכירים בגניקולוגיה; ד״ר מוני בניפלא, נוירוכירורג ילדים שהגיע אלינו לשם כך מ"רמב״ם", שם הוא מבצע ניתוחים לתיקון 'ספינה ביפידה' בילדים לאחר הלידה, מרינה בינאשווילי, אחות חדר ניתוח ופליקס ציבסלבסקי, מרדים ראשי. כן שותפו במבצע פרופסור סמדר אבן טוב, מנהלת הפגייה ב"הדסה" עין כרם וצוותה".

למחרת הניתוח הראשון בוצע הניתוח באשה נוספת שבעוברה התגלה אותו המום. היא המתינה כמה שבועות עד לביצוע ההליך החדש.

ד"ר גיאלצ'ינסקי הוסיף: "ביצענו את ההליך ללא פתיחת הבטן או הרחם אלא באמצעות המכשור המיוחד שהוחדר לתוך הרחם. העובר נותר במקומו הטבעי. היה צורך בהטסה דחופה של ציוד מיוחד לשם כך מחו"ל, שכלל גם חוט תפירה מיוחד שאותו הטיסה לארץ מיפן חברת 'מדטרוניק', שהבינה את גודל ובהילות המצב.

"בהליך עצמו רוקנו את הרחם ממי השפיר וניפחנו בגז המאפשר עבודה כמו בניתוחי לפרוסקופיה. עם סיום ההליך הוחזרו מי השפיר לרחם והעובר קיבל את כל שיזדקק לו. ילדים אלו, שפעם היו נולדים עם מומים שתיקונם היה מבוצע לאחר הלידה, קיבלו עתה הזדמנות לתיקון ממש בתוך הרחם, בשיטה המיוחדת שפיתחה ד״ר פדררה. לשמחתנו הניתוחים עברו בשלום. האימהות והעוברים נמצאים כעת במעקב הדוק".

נושאים קשורים:  חדשות,  ניתוח,  חדשנות,  זעיר פולשני,  לפורסקופיה,  המרכז הרפואי "הדסה",  יובל כיאלצ'ינסקי
תגובות

אני מאוד נרגשת וגאה להיות חלק מהצוות אשר מקדם את הרפואה בארץ. הצוות אשר השתתף בניתוח הן הצוות מישראל והן הצוות מברזיל עבדו בשיתוף פעולה מדהים.
הניתוח בוצע בידיים מיומנות ומחשבה רבה. תודה רבה לדר' גיאלצינסקי ודר' בניפלא על ההזדמנות הנפלאה להיות בראש הצוות הסיעודי של ניתוחים אלו. בהצלחה רבה בהמשך.