חדשות

הטיפול בדואודופה אושר בסל התרופות

הטיפול בדואודופה עבור חולי פרקינסון נכנס לסל התרופות. המכשיר מבוסס על הזלפה של לבודופה ישירות למעי הדק באמצעות צינורית ומשאבה, והוא עשוי לסייע לחולים בשלב מתקדם שהתרופות הפומיות כבר אינן מועילות להם.

מחלת פרקינסון (צילום: אילוסטרציה)

לבודופה (בשילוב קרבידופה) משמשת היום כתרופה היעילה ביותר בטיפול בפרקינסון, ה – GOLD STANDARD. הטיפול בלבודופה פומי יעיל בשלבים המוקדמים של המחלה, אולם עם ההתקדמות במחלה, מרבית החולים מתקשים בהשגת יעילות גבוהה לאורך זמן, ומפתחים תנודתיות בסימפטומים המוטורים ודיסקינזיות.

עם התקדמות המחלה, אובדים תאים מייצרי דופמין במוח והיכולת לאגור דופמין, והמטופל צריך לקחת מספר מנות רב יותר של  לבודופה פומי בכדי להשיג שליטה בשעות ה  OFF והדיסקינזיות. מצב זה נובע הן בשל הפירוק המהיר של לבודופה, וכן בשל האטה בקצב התרוקנות הקיבה.

כתוצאה, קשה מאד לשמור על רמות קבועות של לבודופה בדם, והמטופל סובל  מתנודות תנועתיות קשות: שעות OFF מרובות, משך ה-"ON" הולך ומתקצר ותנועות בלתי רצוניות-דיסקינזיות הגורמות להפרעה חברתית ותפקודית משמעותית.

אופן המתן של דואודופה - Continuous drug delivery (CDD) – מאפשר לספק שמירה על רמות לבודופה יציבות לאורך זמן, וגירוי רציף של הרצפטור לדופמין.

דואודופה, המכילה לבודופה וקרבידופה בצורת ג'ל, מוזלפת ישירות למעי, אתר הספיגה של לבודופה, על ידי משאבה קלה, במשך כל שעות היום, ומאפשרת לחולה להמשיך בשגרת יומו ובאורח חייו. צורת מתן זו היא הקרובה ביותר לגירוי הדופאמינרגי הפיזיולוגי.

קהל היעד לטיפול בדואודופה הם  חולי פרקינסון מתקדם המטופלים במגוון תרופות רחב ועם זאת סובלים מתנודות תנועתיות (תנודות - "On-Off") ודיסקינזיות חמורות ומגבילות. מטופל בשלב זה מיצה את אפשרויות הטיפול הקיימות ויתקשה להשיג איזון תפקודי סביר על ידי הטיפול הקיים.

עם התחלת הטיפול, המטופל עובר הליך "טיטרציה" לצורך התאמת מינונים . בזמן זה, למטופל ישנה הזדמנות לחוות ולחוש את השינוי והשיפור בתפקודו כבר בימים הראשונים של הטיפול, טרם ההחלטה על הטיפול הקבוע. והכנסת ה (PEG).

החל מההחלטה על הטיפול, וכל עוד המטופל ממשיך בטיפול הקבוע, בנוסף לצוות ביה"ח, תלווה את המטופל אחות מומחית בטיפול בדואודופה, האחות תתמוך במטופל ומשפחתו ותדריך אותם כיצד להפעיל ולטפל במשאבה. המשאבה הינה קלה לתפעול, בעלת מקשים נוחים, ברורים וקלים לשימוש.

לאחרונה הוכלל הטיפול בסל הבריאות הממלכתי, והוא נגיש לטיפול למבוטחי כל הקופות, ללא תלות בביטוחים משלימים.

נושאים קשורים:  חדשות,  דואדופה,  סל התרופות,  לבודופה