חדשות

יצא לדרך: מיזם להפחתת זיהומים ב-50% עד סוף השנה ב"שיבא" ובביה"ח בנהרייה

המרכז הרפואי "שיבא" בתל-השומר והמרכז הרפואי לגליל בנהרייה הודיעה בסוף השבוע על מיזם חדש, בתקציב של 10 מיליון שקלים, שמטרתו להוריד ב-50% את שיעור הזיהומים הנרכשים בין כתלי בתי החולים; יוזמי הפרויקט: "המטרה היא לשנות את המציאות העגומה"

מימין: ד"ר מסעד ברהום, אלופה (מיל') אורנה ברביבאי ופרופ' יצחק קרייס (צילום: "שיבא")

המרכז הרפואי "שיבא" בתל-השומר והמרכז הרפואי לגליל בנהרייה השיקו ביום חמישי האחרון מיזם משותף שמטרתו להפחית את שיעור הזיהומים הנרכשים בשני בתי החולים הממשלתיים ב-50% עד סוף שנת 2017. המיזם, שנקרא "מגן חיים", נעשה במשותף עם הקרן למיזמים לאומיים ומשרד הבריאות, ויוקצו לו כ-10 מיליון שקלים.

לדברי יוזמי הפרויקט, "המטרה היא לשנות את המציאות העגומה שלפיה מתים מדי שנה בכלל בתי החולים בישראל כ-5,000 איש רק כתוצאה מזיהומים נרכשים שהם עוברים במהלך הטיפול".

מנהל המרכז הרפואי לגליל: "הפגייה שלנו הציגה בשנה החולפת נתון של אפס זיהומים. אנחנו שמחים לחלוק מהניסיון והידע שלנו, על מנת להביא לצמצום משמעותי של בעיה ידועה, נרחבת וכואבת זו"

בטקס ההשקה שהתקיים בנהרייה אמר מנכ"ל "שיבא", פרופ' יצחק קרייס: "לא במקרה אנחנו נמצאים היום כאן במרכז הרפואי לגליל. המטרה שלנו כפולה: הפחתת שיעור הזיהומים והורדה משמעותית בתמותה כתוצאה מזיהומים נרכשים, אך לא פחות מזה - שיתוף פעולה אמתי בין שני מרכזים רפואיים, האחד בפריפריה והאחר במרכז".

פרופ' קרייס הוסיף: "למרכז הרפואי 'שיבא' באים מדי שנה כ-1.5 מיליון מטופלים. יחד עם המרכז הרפואי בגליל אנחנו נגן על למעלה מ-2 מיליון איש מכלל הנזקקים לשירותי בתי החולים במדינת ישראל. זה שינוי משמעותי. בנוסף, אנו מטמיעים גם תרבות חדשה של שקיפות במערכת הבריאות הציבורית ולראשונה החלטנו לחשוף מיוזמתנו, יחד עם המרכז הרפואי לגליל, את סוגי הזיהומים הנרכשים הנפוצים - שיהיו בסיס למדידה ולבקרה".

ד"ר מסעד ברהום, מנהל המרכז הרפואי לגליל, אמר: "האחריות שלנו כלפי המטופלים הביאה אותנו לרתום את הכוחות המובילים במשק, יחד עם מרכז רפואי גדול כ'שיבא', כדי להביא לצפון רפואה שלא נופלת באיכותה ובטיבה מזו הניתנת במרכז הארץ. הפגייה במרכז הרפואי לגליל הציגה בשנה החולפת נתון של אפס זיהומים. אנחנו שמחים לחלוק מהניסיון והידע שלנו, על מנת להביא לצמצום משמעותי של בעיה ידועה, נרחבת וכואבת זו".

יו"ר הקרן למיזמים לאומיים ומנכ"ל קבוצת שטראוס, גדי לסין, אמר בטקס: "יצאנו לדרך בשיתוף פעולה עם משרד הבריאות ואנשי עסקים הנותנים את הרוח הגבית. אנחנו ניקח את המשימה הזו כמשימת דגל. האחריות והביצוע מוטלת על כתפיכם של מנהלי ועובדי המרכזים הרפואיים 'שיבא' והגליל, ואנחנו נעשה כל מה שנוכל מאחורי הקלעים, על מנת לסייע בהצלחת המיזם. אנחנו מודים לכם על שלקחתם על עצמכם את המשימה".

ד"ר ענת עקה-זוהר, ראש מינהל איכות, שירות ובטיחות במשרד הבריאות הוסיפה: "המשרד שם לעצמו את נושא מניעת הזיהומים בבתי החולים כיעד מרכזי. אני בטוחה שנראה כתוצאה מהמיזם הזה ירידה בשיעור הזיהומים בשני בתי החולים. המסירות שלכם מעוררת הערצה ואנו מאמינים בדרך זו".

מנכ"לית הקרן למיזמים לאומיים, האלופה במיל' אורנה ברביבאי, ציינה: "אפשר להתמודד עם תופעת הזיהומים בבתי החולים וכן, ניתן לטפל ולמנוע זיהומים. אין ספק שהיציאה לדרך תוכל להוכיח בחלוף שנה של שיתוף פעולה ואמון של כל המעורבים, כי ניתן לשנות מציאות ולהוריד בצורה משמעותית את הזיהומים בבתי החולים ולהוות מודל להרחבת עתידית של המיזם".

בשבוע שעבר פירסם לראשונה משרד הבריאות דו"ח על זיהומים נרכשים בבתי החולים הכלליים, המבוסס על דיווחי בתי החולים לשנת 2015. הדו"ח התמקד בסוג אחד בלבד של זיהום-דם נרכש - אלח דם – בעקבות שימוש בצנתר מרכזי ביחידות לטיפול נמרץ. סוגיהם השונים של זיהומי הדם מהווים כ-11% מכלל הזיהומים הנרכשים בבתי החולים ואליהם הדו"ח לא התייחס. כן לא התייחס הדו"ח לחיידקי מעי, חיידקי עור וטפילים עמידים.

לצד העובדה שעצם פרסום הדו"ח, לאחר שנים שבהן הנתונים בנושא הזה היו חסויים לציבור, התקבל בדרך כלל בתקשורת בחיוב, היתה גם ביקורת על היקפו המצומצם.

במאמר ביקורת בעיתון "הארץ" כתב עידו אפרתי, כי הדו"ח נעדר שקיפות, חסר בו נתון ארצי אחד לגבי כלל הנדבקים בשנה וגם חסרים בו נתונים על מקרי התמותה כתוצאה מהזיהומים. כמו כן ציין, שבידי מערכת הבריאות מידע רחב ומעמיק יותר בנושא הזה, שצריך היה לספקו לציבור גם במחיר מבוכה של חלק מבתי החולים.

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "שיבא",  זיהומים נרכשים,  מיזם לאומי,  תכנית,  הדבקה,  היגיינה,  ניקיון,  המרכז הרפואי לגליל בנהריה
תגובות
אנונימי/ת
30.01.2017, 19:51

מה קשורה אורנה ברביבראי לאצינטובקטר עיקש? בעצם עזבו. הבנתי לבד.

אנונימי/ת
30.01.2017, 22:43

היי!
מעניין מזה המיזם הנעלם הזה שעלותו 10 מיליון שח מינוס 50% מהזיהומים פלוס 11% חלקי שני בתי חולים כפול 3 אנשים על צירים לינארים???
סאאידה סדיק