חדשות

יו"ר ועדת הבריאות: "מש' הבריאות אחראי למותם של אלפי אנשים מדי שנה"

ח"כ אלי אלאלוף אמר את הדברים במסגרת דיון בוועדת הבריאות של הכנסת לרגל יום המודעות לבריאות; "אין לכם תכנון, אין אומץ. כולנו יודעים מהן הבעיות, הגיע הזמן להחליף דיסקט", הטיח אלאלוף בנציגי המשרד

משפחה ביישוב הבדואי חורה בנגב (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)

בדיון שנערך בוועדת הבריאות של הכנסת, לרגל יום המודעות לבריאות, הושמעה ביקורת קשה על משרדי האוצר והבריאות בנוגע להפסקת מודל התמריצים לרופאים העוברים לפריפריה. בין המבקרים היה גם יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), שאמר בדיון: "משרד הבריאות אחראי למותם של אלפי אנשים מדי שנה".

בפנותו ישירות לנציגי משרד הבריאות אמר ח"כ אלאלוף: "אין לכם תכנון, אין אומץ. כולנו יודעים מהן הבעיות, הגיע הזמן להחליף דיסקט. אי תכנון משתק את המערכת. מעניין מה היה קורה אם היו עושים לכם מה שעושים למשרד התחבורה עם כל הרוג בכבישים? אנשים משלמים בחייהם בגלל שאינם מקבלים שירות בזמן הנכון וברמה הנדרשת. מערכת הבריאות לא רוצה לבדוק את השפעת חוסר השירות על התמותה, אבל אנחנו יודעים את זה: בדרום הארץ ובצפונה חיים פחות מאשר באזור המרכז".

ח"כ אלאלוף: "מעניין מה היה קורה אם היו עושים לכם מה שעושים למשרד התחבורה עם כל הרוג בכבישים? אנשים משלמים בחייהם בגלל שאינם מקבלים שירות בזמן הנכון וברמה הנדרשת"

ח"כ אלאלוף תהה מדוע הופסקו התמריצים לרופאים המשרתים בפריפריה.
רכז בריאות באגף התקציבים במשרד האוצר, אורן גבע, השיב כי "שרי האוצר והבריאות בוחנים כרגע מהו המודל הנכון ביותר כדי להשיג את המקסימום בנושא". משרד האוצר הפסיק השנה את תקצוב המענקים לרופאים מומחים העוברים לעבוד בפריפריה, שסוכם עם ההסתדרות הרפואית ב-2011.

יו"ר האיגוד לנוירוכירורגיה, ד"ר זאב פלדמן, אמר בדיון: "למה לשנות ולבחון מודל שהצליח להביא לפריפריה 1,800 רופאים? המודל עובד". ח"כ אלאלוף: "כנראה שאנשי משרד הבריאות לא ידעו למכור את מרכולתם והאוצר לא השתכנע".

אלאלוף גם קרא להעלות את תקרת מס הבריאות במדינה עבור העשירון העליון ולהנהיג תשלום דיפרנציאלי של כספי השב"ן לקופות החולים. "למה זה צריך להיות אחיד? למה מי שבקושי מתקיים בדרום צריך לשלם כמו עשירי תל אביב?", אמר.

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופסור ליאוניד אידלמן, ציין בדיון כי מספר הרופאים בצפון הארץ הוא כדי מחצית מאשר בתל אביב לכל 1,000 נפש, ומספר הסטודנטים לרפואה ביחס למספר הרופאים במדינת ישראל הוא הנמוך ביותר בקרב מדינות ה-OECD .

ח"כ יעל גרמן (יש עתיד), שרת הבריאות לשעבר, אמרה: "הרבה יותר אנשים מתים ממחלות מאשר מאירועי טרור, או תאונות דרכים. החוק קובע שביישובים שבהם פחות מ-10,000 איש חובה על קופות החולים לתת שירותי בריאות גם לתושבי המקום שקופת החולים שלהם אינה מיוצגת בו – והחוק הזה לא מתקיים".

ח"כ זוהיר בהלול (המחנה הציוני) אמר בדיון: "כולנו שותפים לדבר עבירה, כי אנחנו מפירים במו ידינו את חוק ביטוח בריאות ממלכתי שקובע כי השירותים יינתנו באיכות סבירה, זמן סביר ומרחק סביר. מתגנב לליבי החשש, שבגלל שיש הרבה ערבים בצפון, זה לא מספיק מעניין את מי שמחלק את הכסף".

ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) אמר "אין שום רגולציה שיכולה להגיד לי שהכסף שמיועד לדימונה, ירוחם ובאר שבע באמת מגיע אליהם. בדימונה מתו אנשים מקוצר נשימה כי פחדו להזמין אמבולנס, בגלל ההוצאה".

נושאים קשורים:  חדשות,  ועדת הבריאות של הכנסת,  דיון,  פריפריה,  מענקים,  משרד הבריאות,  משרד האוצר,  ח"כ אלי אלאלוף,  יום המודעות לבריאות
תגובות

היי
1. כולנו בני תמותה אף אחד לא יכול למנוע מוות כולל העברת תקציבים מתאימים ובזמן. פטליזם סוגיה תרבותית ופילוסופית. אנשים אחראים על בריאותם ונפשם.. תפיסות ואמונות אלו הן סוגיות שחקרו אותן פרופ' מירי כהן מאוניברסיטת חיפה ופרופ עזאיזה גם.. ופרופ בראון..
2. משום מה אני אופטימית.. הצפון והדרום מקבצים את שני בתי החולים החזקים במדינה רמב"ם וסורוקה ומרכזי שיקום כמו אלישע, פלימן ובית בלב נשר!
כך שלא בדיוק זו חולשה!
3. יכולה להכריז בלב שלם שמערכת הבריאות בארץ והשירותים המוגשים בין אם למטופל יהודי או ערבי הן שוות ומכבדות את האדם באשר הוא אדם.
חברי כנסת ערבים שהחשש לא ידיר שינה מעיניכם. פשוט אל תקלקלו! תתעסקו רחוק ממערכת הבריאות, חינוך ורווחה.
4. בהחלט. להדק את הפיקוח והבקרה על הצוותים הרפואיים והסיעודיים ולהכריז כמדי יום ביומו "אפס תקלות" להביא להטמעת המשפט. פשוט כך!
5. משונה בעיני למה נעדרים אנשי אקדימיה מדיונים אלו.. אקאדימים הם הצד המתון, קול המצפון ומסכת הבערות! הם קיימים נעדרים לצערי!
כול סוגיה במדינה הפכה או פוליטית או כלכלית.. הקשיבו לאקדימיים.. תביאו אנשי רוח ודת רציונאליים והקשיבו!!!
6. בסוף. לא בדיוק הבנתי! מה היו מסקנות הוועדה
סופ"ש נעים וחמים
סאאידה סדיק

שלום,
זכיתי להפתעה מבורכת!
ח'כ אלי אלאלוף, יו'ר וועדת העבודה הרווחה והבריאות, הטיח הערות שקולות, מדויקות וקולעות בנציגי האוצר והבריאות, בדיון שנערך ביום "המודעות לבריאות" בכנסת.
מלים כדורבנות! בין שאר הערותיו מצאתי לנכון לצטט כמה:
"אין לכם תכנון, אין אומץ. כולנו יודעים מהן הבעיות, הגיע הזמן להחליף דיסקט....
"אי תכנון משתק את המערכת. מעניין מה היה קורה אם היו עושים לכם מה שעושים למשרד התחבורה עם כל הרוג בכבישים? אנשים משלמים בחייהם בגלל שאינם מקבלים שירות בזמן הנכון וברמה הנדרשת. מערכת הבריאות לא רוצה לבדוק את השפעת חוסר השירות על התמותה, אבל אנחנו יודעים את זה: בדרום הארץ ובצפונה חיים פחות מאשר באזור המרכז".
האם ח'כ אלי אלאלוף מתחיל לקרוא את מפת המציאות האומללה והקורסת של מערכת הבריאות הציבורית תוך זעקה מרה?
מי יתן והמנהיגות הנאורה שבין חברי הכנסת תרים גם היא קולה ותזעק?!
מי יתן!...
אסור להתיאש ולהרים ידיים!!
בברכה, פרופ' תיאו דב גולן.