סל התרופות

"הוועדה הצליחה לכלול מספר תרופות שחולים רבים המתינו להן במשך שנים"

כך אמר יו"ר ועדת הסל, מנהל "שערי צדק" פרופ' יונתן הלוי, בתדרוך לתקשורת שהתקיים עם הגשת המלצות הוועדה; ליצמן: "לא נוותר גם על הרפורמה בטיפול הסיעודי"

הגשת המלצות ועדת סל הבריאות לשנת 2017 לשר הבריאות יעקב ליצמן (צילום: משרד הבריאות)

שר הבריאות יעקב ליצמן בירך את חברי ועדת סל התרופות לרגל סיום עבודתם היום (ג') וציין כי "סל התרופות השנה הוא חברתי, שיוויוני וכולל בשורות רבות". לדבריו, "הוועדה, שפעלה במסירות ראויה לציון לטובת ציבור החולים, ביצעה עבודה לא קלה ופשוטה. מדובר בחיי אדם ובהצלת חיים. האחריות כבדה וגדולה. אני סומך על חברי הוועדה ובטוח שקיבלה את ההחלטות הנכונות".

עוד אמר ליצמן, כי הוא "חש סיפוק רב מהעובדה שהצלחנו השנה להגדיל משמעותית את תקציב סל התרופות. לראשונה מזה שנים רבות זכינו כמעט להכפיל את המימון ובזכות זאת להעניק חיים ובריאות לעוד חולים רבים, בייחוד לחולים במחלות קשות".

ליצמן הודיע כי הרחבת הרפורמה בבריאות השן תורחב בעתיד עד גיל 18, ואמר שהוא "מבקש להדגיש בהזדמנות זאת כי רפורמת הסיעוד תבוצע במהלך 2017, בניגוד לכל מי שחושב שנוותר על זה. בימים אלה מוקמת ועדה מצומצמת, שתקדם את הרפורמה למען שינוי לאומי במערך הסיעוד הציבורי ולעשיית צדק חברתי לאוכלוסייה המתבגרת בישראל".

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב הודה לשר ליצמן, לשר האוצר משה כחלון וליו״ר ועדת הסל פרופסור יונתן הלוי, הוסיף: "כבר התרגלנו לסטנדרט העבודה המעולה של שתי חברות הוועדה הבכירות - ד״ר אסנת לוקסנבורג ומגר׳ טל מורגנשטיין. אבל צריך לחזור ולומר: אין תקדים בשירות הציבורי למפעל הזה - ועדת הסל - וזה בראש ובראשונה בזכותן. השנה היו לנו יותר משאבים וחברי הוועדה עשו את האיזונים העדינים והתמהיל הנכון בין תרופות מצילות חיים - בדגש על אונקולוגיה ותרופות יתום לבין תרופות המיועדות לקהלים רחבים כגון חולי סוכרת וגם לשם הקלת הסבל, הכאב ולשם שיפור איכות החיים של אנשים הנזקקים למכשירי שמיעה, מזון רפואי מיוחד ומכשירי שיקום".

עוד שיבח בר סימן טוב את "האומנות שגילתה הוועדה", כהגדרתו, כדי ליצור את הפסיפס הזה, ש"נועד לתת את המענה המרבי והמיטבי". עשיתם זאת על הצד הטוב ביותר והענקתם לציבור מקסימום תמורה על כל שקל ציבורי", אמר בר סימן טוב.

יו"ר ועדת הסל, פרופסור יונתן הלוי, אמר: "עדכון סל התרופות השנה כולל מגוון רחב מאוד של תרופות וטכנולוגיות מכל תחומי הרפואה. החל ברפואה מונעת (בדיקות סקר לגילוי נשאים של מחלות גנטיות), דרך תחומי המיילדות והגינקולוגיה, מחלות דרכי העיכול, מחלות לב וכלי דם. כמו כן, הוחלט להכניס תרופות חדישות לחולי סוכרת, מחלות עור, ריאות וכבד וגם, טכנולוגיה מתחום השיקום והפיזיותרפיה של סדים טיפוליים".

"כמדי שנה", הוסיף, "הושם דגש רב מאוד על פריצות דרך בתחום האונקולוגיה. בולטות בין אלה תרופות חדשות לטיפול במיאלומה נפוצה ובסרטן הריאות. בנוסף, בזכות התקציב המוגדל, שהשנה עמד על 460 מיליון ש"ח במקום 300 מיליון ש"ח, הצליחה הוועדה לכלול מספר תרופות שחולים רבים המתינו להן במשך שנים, כאשר לא ניתן היה להכלילן בסל בשנים קודמות. בין אלה ניתן למנות את תרופת הדואודופה לטיפול בפרקינסון, תרופת הגטקס לטיפול בתסמונת המעי הקצר ואת המזון הייעודי למבוגרים הנזקקים להזנה באמצעות צנתר המוחדר למערכת העיכול שלהם".

שמוליק בן יעקב, יו"ר האגודה לזכויות החולה בישראל, הגיב על המלצות ועדת סל התרופות: "השנה התקציב המיועד לתוספת בסל התרופות היה גדול בערכים נומינליים לעומת השנים הקודמות, אך עדיין מהווה רק כ-1.1% מתקציב הקופות בעוד שהמלצות הגורמים המקצועיים היא לתוספת של 2%". לדבריו, "האגודה לזכויות החולה קוראת בזה לממשלת ישראל ולמשרד הבריאות שלא לנוח על זרי הדפנה – ולהגדיל את התוספת השנתית לסל התרופות ב-2% בכל שנה, כפי שהומלץ ע"י מועצת הבריאות וגורמים מקצועיים בעבר"

נושאים קשורים:  חדשות,  ועדת סל התרופות לשנת 2017,  המלצות,  תרופות,  שר הבריאות יעקב ליצמן,  מנכ"ל משרד הבריאות,  משרד הבריאות
תגובות