פיברובלסטים

התפקיד שממלא ברדיקינין בוולוודיניה מקומית הקשורה לכאב עז באזור פתח הנרתיק

מחקר שבחן את תגובת הפיברובלסטים בוולווה לגירוי מעורר כאב או דלקת מצא, כי הבנה טובה יותר של קשר זה תגרום להבנה טובה יותר של הפתופיזיולוגיה מאחורי המחלה

02.01.2017, 10:07
כאבי בטן חזקים (צילום: אילוסטרציה)

כאב וולווה כרוני הינו מצב נפוץ מאוד בנשים בגיל הפוריות ולעתים קרובות מלווה במצוקה פסיכולוגית, חוסר תפקוד מיני וירידה משמעותית באיכות החיים. וולוודיניה מקומית (Localized provoked vulvodynia - LPV) קשורה בכאב עז הממוקם לאזור פתח הנרתיק. נכון להיום, הפתופיזיולוגיה של LPV אינה ברורה והטיפולים הקיימים מתמקדים בניהול תסמינים ללא מתן מענה לגורם למחלה.

מחקר חדש מראה, כי חלק מהפתופיזיולוגיה של LPV יכולה להיות מוסברת על ידי גורמים דלקתיים. עם זאת, יש צורך במחקרים נוספים על מנת להבין את מקור הכאב במחלה זו.

מסלול איתות הברדיקינין מהווה את אחד המעוררים החזקים ביותר של כאב דלקתי והינו "מועמד" לגרימת הכאב ב-LPV. במחקר נמצא, כי ישנן רמות ביטוי גבוהות של קולטנים לברדיקינין בחולות עם LPV לעומת פיברובלסטים של נסייניות בריאות בהן הרמות נמוכות יותר.

כמו כן, בסובלות מהמחלה נמצא כי בתגובה לגירוי ברדיקינין קיימת הפרשה גדולה יתר של פקטורים מעוררי דלקת. עיכוב של אחד או שני קולטנים לברדיקינין מוריד משמעותית את יצירתם של פקטורים אלו. ברדיקינין נמצא כמפעיל את מסלול ה-NFkB (מסלול מעורר דלקת משמעותי) בעוד שעיכוב NFkB מבטל תגובה זו.

מסקנת החוקרים היא, כי אמצעים תרופתיים המתמקדים בברדיקינין או ב-NFkB יכולים לשמש כטיפול ספציפי יותר ל-LPV.

מקור:
Falsetta, M.L. et al. (2016) The Journal of Pain. 17(11), 1183.

נושאים קשורים:  פיברובלסטים,  וולוודיניה,  LPV,  ברדיקינין,  ציטוקינים,  דלקת,  NFkB,  מחקרים
תגובות