הודעה לעיתונות

תרופות ותוספי מזון עלולים להעלות את לחץ הדם

משתמשים בתרופות טבעיות נגד נזלת, כאב גרון, אף, דמעות ולטיפול בירידה בתפקוד המיני? כדאי שתבדקו את לחץ הדם שלכם

ניירות עמדה (אילוסטרציה)

תוספי מזון ותרופות 'טבעיות' עלולים להביא לעליה בלחץ בדם ולהוצאת חולים מאיזון. עקב הגידול בשימוש בהם בשנים האחרונות, מפיץ 'המכון לאיכות ברפואה' של 'ההסתדרות הרפואית בישראל' (הר"י), אשר אמון על ניירות עמדה מקצועיים וקביעת מדיניות רפואית, נייר עמדה בנושא, שנכתב ע"י יו"ר המכון, פרופ' ראובן צימליכמן.

לדברי פרופ' ראובן צימליכמן: "הציבור מושפע מהפרסומות המעודדות צריכת צמחי מרפא ותרופות טבעיות, כביכול, למגוון רחב של תחומים רפואיים: מטיפול באין אונות ועד ריפוי כאבי גרון ונזלת. הבעיה היא, שהתרופות המוגדרות כטבעיות, וגם צמחי המרפא, לא נבדקים ע"י גורמי הבריאות. לעיתים, מפרסמים אף מגדילים לעשות, וכותבים: 'באישור משרד הבריאות'. הדבר היחיד לגביו אנו בטוחים הוא שלחומרים טבעיים אכן יש השפעה על הגוף, אלא שהיא לא תמיד לטובה, ולעיתים אף מסוכנת".

כשליש מהאוכלוסייה הבוגרת בארץ סובל מיתר לחץ דם. מעל 2/3 מאוכלוסייה זו נוטלים תרופות על בסיס קבוע לשמירה על לחץ דם תקין. לרבים יש מחלות נוספות, שמצריכות טיפול תרופתי אחר, כגון: סוכרת, רמות גבוהות של שומנים בדם, מחלות לב, מחלות כלי דם מוחיים ומחלות כלי דם. הבעיה היא, שרוב הציבור לא מודע לכך שתרופות, תוספי מזון ותרופות "טבעיות", עלולות להביא לעלייה בלחץ הדם וליציאה מאיזון.

מוסיף פרופ' צימליכמן: "אצל אחוז ניכר מהחולים, נותר לחץ דם גבוה, למרות טיפול תרופתי מותאם, וזאת בשל מספר סיבות: צריכת תרופות רבות, ובעיקר, שימוש בתרופות שאינן מצריכות מרשם (שלרוב הרופא המטפל לא יודע עליהן), צריכת תוספי מזון ותוספים צמחיים וכן תזונה לא מותאמת (בעיקר, עודף צריכת נתרן)".

במסמך העמדה מוזכרות נשים, שנוטלות גלולות למניעת הריון, אשר עלולות להוביל לעליה בלחץ הדם (כ-5%)! במקרים כאלו, מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל על מעבר לטיפול מונע הריון אחר. במידה ולא ניתן להפסיק את הטיפול, ורמות לחץ הדם גבוהות מידי, יש להתחיל בטיפול תרופתי להורדת לחץ דם.

 עוד מוזכרות בנייר העמדה: טיפות אף, אקמול קולד ותרופות לטיפול בירידה בתפקוד המיני, אשר מעלות את לחץ הדם.

רבים לא יודעים שטיפות אף מכילות פנילפרין, ולכן מכווצות כלי דם ועלולות להעלות את לחץ הדם. משום כך, שימוש בטיפות אף כנגד הצטננות, בתדירות של כל 3-4 שעות, עלול להביא לעליות לחץ דם משמעותיות. כנ"ל לגבי אקמול לילה, אקמול קולד ותרופות דומות, שמכווצות כלי דם ובכך מפחיתות את הגודש באף ובכלי הנשימה ולכן מקלות על נזלת והתקררות. תרופות אלה, בה בעת שהן מכווצות את כלי הדם באזור האף והסינוסים, פועלות באופן זהה ביתר חלקי הגוף ועלולות לגרום לעליות לחץ דם משמעותיות. כנ"ל גם לגבי: טיפות עיניים, תרופות נגד דיכאון ותרופות לטיפול בירידה בתפקוד המיני.

עוד גורמים לעליית לחץ הדם:

עישון. משום כך, כדי לקבלת נתוני לחץ דם אמינים, מומלץ לא לעשן לפרק זמן של לפחות 30 דקות לפני מדידת לחץ הדם.

מלח (נתרן). אכילת מזון מעובד, משומר ומרוכז - גורם לעלייה בלחץ הדם. משום כך, חשוב להפחית באכילת מזון שכזה.

תמצית שורש הליקוריס. חומר ממתיק טבעי במזון, המשמש גם כתוסף מזון בחומרים 'טבעיים' רבים, כמו: טבק, תוספי מזון לטפול בצרבת, כיב קיבה, ברונכיטיס, כאבי גרון, זיהומים וירליים למיניהם ועוד.

אלכוהול. שתיית אלכוהול גורמת לעליה מסוימת בלחץ הדם.

קפה וקפאין. שתיית קפה בהגזמה תעלה את לחץ הדם בסמיכות לשתייה. היקף עליית לחץ הדם קשורה בחוזק הקפה ובתדירות השתייה.

מסכם פרופ' צימליכמן: "מי שסובל מיתר לחץ דם ובמיוחד מי שצורך טיפול תרופתי, חייב לבדוק את המזון שלו ואת התרופות ותוספי המזון. אנו מגלים לעיתים שתוספים הנראים טבעיים, תמימים וחיוביים – מזיקים".

מצ"ב נייר העמדה המלא בנושא: תרופות ותוספי מזון עלולים להעלות לחץ דם נכתב ע"י פרופ' ראובן צימליכמן, יו"ר המכון לאיכות ברפואה, ובשם האיגוד הישראלי לנפרולוגיה ויתר לחץ דם והחברה הישראלית ליתר לחץ דם.

נושאים קשורים:  הודעה לעיתונות,  מידע לציבור
תגובות