חדשות

החשבת הכללית אישרה פטור ממכרז לשנתיים לחברת "שראל" - עם תנאים

לאחר מאבק שנמשך יותר משנה בין משרד האוצר למשרד הבריאות בנושא, ורגע לפני פרישתה, אישרה החשבת הכללית במשרד האוצר פטור ל"שראל" לשנתיים, בתנאי ש-20% מפעילותה תוצא למכרזים חיצוניים

החשבת הכללית במשרד האוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו (צילום: נועם רבקין פנטון / פלאש 90)

חברת "שראל", הרוכשת תרופות וציוד רפואי למרבית בתי החולים הממשלתיים, קיבלה פטור ממכרז למשך שנתיים נוספות. את הפטור האריכה החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, ממש לפני סיום את תפקידה; כך דיווח אתמול (ג') העיתון "כלכליסט". בדיווח נמסר, כי הארכת הפטור ממכרז הותנתה בהוצאת 20% מהשירותים ש"שראל" מספקת למכרזים חיצוניים במהלך תקופת הפטור.

משמעות הארכת הפטור הנוכחית, בעלות של 2.2 מיליארד שקל לתקופה של שנתיים, היא להמשיך בהסדר שבו החברה רוכשת בעבור בתי החולים הממשלתיים תרופות וציוד רפואי. לפי הדיווח, לציוד משקי, ציוד ניקיון וחיסונים, שגם הם נרכשו בעבר בידי "שראל", נדרשת כעת הגשת בקשות פטור נפרדות. השנה, לראשונה, רכישת החיסונים נעשתה במכרז שבו לא זכתה "שראל".

החשבת הכללית: "לאחר כמעט שש שנות אישורי פטור ממכרז, אוכל לסכם כי במקרה חריג כמו זה המונח לפני טרם נתקלתי"

החשבת הכללית ביקרה בחריפות את התנהלות חברת "שראל" בחודשים האחרונים, ודו"ח שהכינה ועדה שהקימה קבע, כי החברה מתנהלת בחוסר שקיפות ובהיעדר פיקוח, תוך בזבוז כספי ציבור. לפי הוועדה, מכיוון ש"שראל" היא שחקנית כמעט בלעדית בשוק עבור בתי החולים הממשלתיים, המחירים שהיא מציעה אינם תחרותיים וניתן להשיג מחירים טובים יותר באמצעות מכרזים.

ההחלטה שהתקבלה השבוע קובעת, כי עד ספטמבר 2017 יידרש משרד הבריאות להוציא 10% מהשירותים שמספקת כיום "שראל" למכרזים חיצוניים ו-10% נוספים יידרשו עד ספטמבר 2018.

"כלכליסט" מסר עוד, כי במכתב שצירפה להחלטת הפטור פירטה עבאדי-בויאנג'ו את טענותיה נגד "שראל". היא הבהירה כי "לאחר כמעט שש שנות אישורי פטור ממכרז, אוכל לסכם כי במקרה חריג כמו זה המונח לפני טרם נתקלתי". היא קבלה על כך שמשרד הבריאות "בוחר לפעול בניגוד להנחיית החשב הכללי שהם בתחומי סמכותו על פי דין. חמור מכך: משרד הבריאות, בהתנהלותו, מנע ומונע בחינה או יצירת חלופה לחברת 'שראל'. המשרד עשה ועושה כל שביכולתו לטרפד את החלטות ועדת הפטור והחשבת הכללית, לרבות הערמת קשיים בלתי סבירים של העברת מידע שהועבר אליו מן החברה – לאגף החשב הכללי".

עוד כתבה החשבת הכללית במכתבה, כי באגפה נעשתה עבודת מטה מקצועית תוך התייעצות עם מומחים, שהראתה כי ניתן להוציא למכרז חיצוני חלק מהשירותים הניתנים על ידי החברה כיום, "מבלי לפגוע בבריאות הציבור, אבל תוך השגת יעדי יעילות וחיסכון ושמירה על העיקרון המרכזי לפיו רכישות הממשלה מתבצעות במרכז".

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, הגיב למתן הפטור המוגבל במכתב ששיגר למנהלי בתי החולים הממשלתיים, ובו פירט טענות כלפי אגף החשבת הכללית. במכתבו פירט את הפעולות שהמשרד מבצע במטרה לייעול את תחום הרכש שיכלול, בין השאר, הקמת גוף בקרה והעברת נתוני רכש מלאים למשרדי האוצר והבריאות.

בר סימן טוב טוען במכתבו, לפי הדיווח ב"כלכליסט", כי "באוצר לא נמצא פרטנר לדו-שיח מקצועי וענייני בנושאים אלו וכי המטרה שנקבעה באוצר מראש היא פירוק הלכה למעשה של חברת 'שראל' באמצעות הוצאת חלק מהרכש לביצוע נפרד, כפי שבא לידי ביטוי בהחלטת ועדת הפטור שאין לה הצדקה מקצועית ומבלי שיש לכך תשתית לוגיסטית".

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  החשבת הכללית,  משרד האוצר,  חברת שראל,  כלכליסט
תגובות