סוכרת סוג 2

זוהו המנגנונים דרכם אמפגליפלוזין מפחית הסיכון הקרדיווסקולרי של חולי סוכרת סוג 2

חוקרים מצאו, כי הפחתת העצימות של טרשת עורקים שנגרמת על ידי אמפגליפלוזין מתווכת על ידי הפחתת פעילות דלקתית ושיפור בתנגודת לאינסולין

27.12.2016, 09:36
טרשת עורקים (איור: אילוסטרציה)
טרשת עורקים (איור: אילוסטרציה)

ניסוי קליני גדול שתוצאותיו פורסמו לאחרונה הראה כי אמפגליפלוזין (Empagliflozin - Jardiance) קשור לשיעורים נמוכים יותר של תמותה קרדיווסקולרית ותמותה כללית בהשוואה לאינבו, בקרב מטופלים עם סוכרת סוג 2.

המחקר הנוכחי בחן את ההשפעות של אמפגליפלוזין אל מול אלו של גלימפיריד (Glimepiride – Amaryl, Glimepiride teva) על התקדמות טרשת עורקים (atherosclerosis) ומנגנוני הפעולה אפשריים.

48 עכברים בני חמישה שבועות עם ApoE−/− (נוקאאוט כפול של הגן ApoE) קיבלו תזונה מערבית במשך 20 שבועות וחולקו לארבע קבוצות טיפול:
(1) ביקורת (תמיסה פיזיולוגית, 154 מילימול/ליטר נתרן כלורי).
(2) 0.1 מ"ג/ק"ג גלימפיריד.
(3) 1 מ"ג/ק"ג אמפגליפלוזין.
(4) 3 מ"ג/ק"ג אמפגליפלוזין
(12 עכברים בכל קבוצה).

בוצעו מדידות והערכות של גודל והרכב רבדים טרשתיים באזור קשת אבי העורקים ובשסתומי אבי העורקים ושל גורמי סיכון קרדיווסקולריים המתבטאים כמשתנים בדם וברקמות. תנגודת לאינסולין הוערכה על ידי HOMA ורמות אדיפונקטין. הרכב הגוף נקבע בבדיקת DEXA.

לאחר שמונה שבועות טיפול, עכברים שטופלו עם אמפגליפלוזין וגלימפיריד הראו ירידה ברמות הגלוקוז בדם. הרבדים הטרשתיים באזור הקשת/שסתומי אבי העורקים היו קטנים יותר, באופן מובהק, בקבוצות האמפגליפלוזין בהשוואה לקבוצת הגלימפיריד או קבוצת הביקורת. כמו כן, נצפתה ירידה בתנגודת לאינסולין וברמות TNF-α, IL-6, MCP-1י(monocyte chemoattractant protein-1) ו-SAAי(serum amyloid A) בדם ומיקרואלבומין בשתן לאחר טיפול באמפגליפלוזין.

הירידה במשתנים אלו נקשרה באופן מובהק לגודל הרובד הטרשתי. טיפול באמפגליפלוזין הביא לירידה במשקל ובמסת השומן, הפחית את רמות השומן בכבד, גודל תאי השומן, ביטוי רנ"א שליח ל-TNF, IL-6 ו-MCP-1 (הידוע גם כ- Ccl2) והסתננות תאים המתווכים דלקת לרובד הטרשתי ולרקמות שומן, בהשוואה לקבוצת הגלימפיריד וקבוצת הביקורת. בנוסף, הטיפול באמפגליפלוזין הביא לעלייה ברמות אדיפונקטין.

החוקרים סיכמו, כי הפחתת העצימות של טרשת עורקים שנגרמת על ידי אמפגליפלוזין מתווכת על ידי הפחתת פעילות דלקתית ושיפור בתנגודת לאינסולין.

מקור:
Ji Hye Han, Tae Jung Oh, Ghayoung Lee, Hyo Jin Maeng, Dong Hwa Lee, Kyoung Min Kim, Sung Hee Choi, Hak Chul Jang, Hye Seung Lee, Kyong Soo Park, Young-Bum Kim, Soo Lim
The beneficial effects of empagliflozin, an SGLT2 inhibitor, on atherosclerosis in ApoE−/− mice fed a western diet; Diabetologia First Online: 19 November 2016; DOI: 10.1007/s00125-016-4158-2

http://link.springer.com/article/10.1007/s00125-016-4158-2

נושאים קשורים:  סוכרת סוג 2,  תחלואה קרדיווסקולרית,  אמפגליפלוזין,  empagliflozin,  Jardiance,  גלימפיריד,  Glimepiride,  אמריל,  טרשת עורקים,  רובד טרשתי,  אדיפונקטין,  סמני דלקת,  TNF,  IL-6,  MCP-1,  Ccl2,  הרכב הגוף,  כבד שומני,  מחקרים
תגובות
אנונימי/ת
02.01.2017, 00:38

ומה עם מחקר קליני בבני אנוש ?