חדשות

"רמב"ם": ניתוח בריאטרי חוזר בוצע לראשונה בעזרת הרובוט "דה-וינצ'י"

המרכז הרפואי "רמב"ם" הודיע, כי במחלקה הכירורגית שלו בוצע ניתוח מיני-מעקף קיבה חוזר באמצעות הרובוט "דה וינצ'י"

ניתוח קיצור קיבה ב"רמב"ם" בעזרת הרובוט "דה וינצ'י" (צילום: "רמב"ם")

המרכז הרפואי "רמב"ם" הודיע אתמול (ג'), כי במחלקה הכירורגית שלו בוצע ניתוח מיני-מעקף קיבה חוזר באמצעות הרובוט "דה וינצ'י". לדברי בית החולים, ככל הידוע זהו הניתוח הראשון מסוגו הנעשה בישראל.

המנותחת הייתה בת 30 מצפון ארץ, שסבלה שנים ארוכות ממשקל עודף ומבעיות בריאותיות שהתפתחו עם הזמן כתוצאה ממשקלה. הוחלט שעליה לעבור פעם שניה ניתוח לקיצור קיבה, מאחר שחזרה למשקלה המקורי לאחר הניתוח הבריאטרי הקודם. לקראת הניתוח החוזר החליטו הרופאים לנקוט בגישה חדשנית: ביצוע ניתוח מיני מעקף קיבה בגישה רובוטית.

ד"ר ויסאם עבוד: "זוהי שיטה חדשה יחסית בתחום הבריאטריה אך על פי תוצאות המחקרים שנעשו בעקבות השימוש ברובוט, נראה שהיא עדיפה"

ההליך הכירורגי הזה אמנם בוצע לראשונה בעולם כבר לפני 20 שנה, אך באחרונה זכה ל"קאמבק" בקרב המנתחים, מאחר שהתוצאות שמושגות בו טובות לטווח ארוך, לעומת ניתוחי השרוול ומעקף הקיבה הרגילים. בניתוח המיני-מעקף קיבה, מנטרל המנתח את חלקה הגדול של הקיבה ומשאיר "כיס" קטן, באמצעות יצירת פתח במעי הדק והשקתו לכיס הקיבה. התוצאה המתקבלת היא הקטנה משמעותית של קיבולת הקיבה, תוך כדי שמירת תת ספיגה בינונית של המזון בגוף.

עד כה נהוג היה לבצע את הניתוח בגישה הלפרוסקופית, דרך כמה חתכים קטנים בבטן ובהנחיית מצלמה. אלא שב"רמב"ם" הוא בוצע בגישה מתקדמת יותר באמצעות הרובוט ה"דה וינצ'י", שהשימוש בו מצריך מיומנות גבוהה יותר. הניתוח נמשך כשעתיים ומחצה.

את הניתוח הזה, נמסר מ"רמב"ם", ביצע ד"ר ויסאם עבוד, רופא בכיר במערך לכירורגיה כללית, מלווה בפרופסור מיהראן אנבארי, מנהל מרכז החדשנות וההתחדשות בכירורגיה זעיר-פולשנית מבית החולים סנט ג'וזף, המסונף לאוניברסיטת מקמסטר בהמילטון, קנדה. פרופ' אנבארי היה הראשון לפתח טכניקה ניתוחית ברובוט מרחוק, טלה-רובוטיקה, כבר ב-2003, במסגרת פרויקט משותף לנאס"א ולסוכנות החלל הקנדית. הוא נחשב לחלוץ בניתוחים הרובוטיים בצפון אמריקה. ד"ר עבוד שב באחרונה מהשתלמות קלינית בת שנה בכירורגיה זעיר פולשנית שאותה עבר במרכז שבניהולו של פרופסור אנבארי.

הרובוט "דה וינצ'י" נכנס לשימוש ברמב"ם לפני כשש שנים ומשמש כירורגים בתחומים רבים, ביניהם: סילוק גידולי ערמונית, ניתוחים גניקולוגיים, גידולי ראש-צוואר, ניתוחים בילדים, ניתוחים בריאטריים, גידולים בקיבה. ועוד. המערכת הרובוטית מקנה למנתח כמה יתרונות בולטים: סביבת עבודה נוחה, ראייה תלת ממדית מלאה בכלל זה ראיית עומק שדה הניתוח, בדומה לראייה בניתוח פתוח עם הגדלה של עד פי 12. לזרועות הרובוט, שעליהן המנתח שולט, תנועות מפרק בן שבע דרגות חופש. כמו כן, תנועות קטנות של הזרועות מאפשר דיוק רב ומבטל תנועות רעד.

ד"ר עבוד אמר: "זוהי שיטה חדשה יחסית בתחום הבריאטריה אך על פי תוצאות המחקרים שנעשו בעקבות השימוש ברובוט, נראה שגישה זו עדיפה בסוג זה של ניתוחים בריאטרים חוזרים מאחר שהרובוט מאפשר למנתח לבצע את הפעולה הרגישה באופן מדויק יותר; משך ההחלמה של המנותח קצר יותר וכרוך בפחות כאבים".

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "רמב"ם",  ניתוח בריאטרי,  רובוט דה וינצ'י
תגובות