HIV

גורמי סיכון לסרטן ריאות בקרב נשאי HIV

בעידן הטיפול האנטי-ויראלי, פעילות לא תקינה של מערכת החיסון ודלקת כרונית הינם גורמי סיכון התורמים להתפתחות סרטן ריאות בקרב נשאי HIV

18.12.2016, 12:26
Non-small-cell lung carcinoma, סרטן ריאה מסוג תאים שאינם קטנים ואינם קשקשיים (צילום: אילוסטרציה)

נשאות HIV מהווה גורם סיכון בלתי-תלוי לפיתוח סרטן ריאות אך קיימים מחקרים מעטים בלבד שבחנו את הקשר בין מדידות אורכיות של פעילות מערכת החיסון לסרטן ריאות בקרב אוכלוסייה זו.

במחקר הנוכחי בוצע מעקב אחר נשאי HIV ממחקר ה-Veterans Aging Cohort במשך לפחות שלוש שנים בין ה-1 לינואר 1998 ל-31 לדצמבר 2012. בוצע שימוש במאגר הרישום האמריקאי הלאומי לסרטן לצורך זיהוי מקרי סרטן ריאות. למחקר לא הוכנסו חולים עם תקופת מעקב קצרה משלוש שנים, אבחנה קודמת של סרטן ריאות או מידע מעבדתי חסר.

בוצע שימוש במודל הרגרסיה של Cox לבחון את הקשר בין חשיפות שונות (ספירת CD4, ספירת CD8 יחס CD4/CD8י, HIV RNA ודלקת ריאות חיידקית) לסיכון לפתח סרטן ריאות. המודלים תוקננו לגיל, מוצא אתני, עישון, זיהום HCV, הפרעות שימוש באלכוהול, הפרעות שימוש בסמים ורקע רפואי של מחלת ריאות חסימתית כרונית או תעסוקתית.

במהלך תקופת המחקר אותרו 277 מקרים של סרטן ריאות בקרב 21,666 נשאי HIV. סיכון מוגבר לפיתוח סרטן ריאות נמצא כקשור בספירת CD4 נמוכה (p-trend=0.001), יחס CD4/CD8 נמוך (p-trend=0.0001), ריכוז גבוה של HIV RNAי(p=0.004) ואירועים מצטברים רבים יותר של דלקת ריאות חיידקית
(p-trend=0.0004).

במודל מתוקנן לכלל גורמי הסיכון הללו, יחס CD4/CD8 ואירועי דלקת ריאות חיידקית מצטברים נותרו מובהקים סטטיסטית (p-trend=0.003 ו-p-יtrend=0.004, בהתאמה).

מסקנת החוקרים, היא כי בעידן הטיפול האנטי-ויראלי, פעילות לא תקינה של מערכת החיסון ודלקת כרונית הינם גורמי סיכון התורמים להתפתחות סרטן ריאות בקרב נשאי HIV. ממצאים אלו יכולים לשמש לאיתור אוכלוסייה הנמצאת בסיכון גבוה לפתח סרטן ריאות ולפיתוח תכניות מניעה מתאימות.

מקור:
Sigel, K. et al. (2016) The Lancet HIV. Online.

נושאים קשורים:  HIV,  איידס,  CD4+,  CD8,  דלקת ריאות,  רפואה מניעתית,  עישון,  מחקרים
תגובות