חדשות

טענות להסתרת רמת הגירעון התקציבי ב"רמב"ם"; משרד הבריאות: "ממצאי הבדיקה אינם מדויקים"

בית החולים בחיפה חולק על ממצאי בדיקה שערך רואה חשבון מטעם החשב הכללי במשרד הבריאות, וגורמים במשרד עצמו מודים כי "ככל הנראה הנתונים אינם מדויקים"; על חילוקי הדעות דווח ב"כלכליסט"

בית החולים רמב"ם (צילום: ויקיפדיה)
בית החולים רמב"ם (צילום: ויקיפדיה)

בדיקה שערך החשב הכללי במשרד הבריאות העלתה, כי המרכז הרפואי "רמב"ם" בחיפה "גורר בשיטתיות חובות לספקים משנה אחת לבאה, לא מדווח על החובות בזמן אמת למדינה ובכך מסתיר את גודל הגירעון האמתי שלו בכל סוף שנה"; כך מדווח הבוקר (ד') היומון "כלכליסט", על פי נתוני משרד הבריאות בעקבות בדיקה שנעשתה על ידי רו"ח אלון שלזינגר במהלך 2014. בית החולים חולק על ממצאי הבדיקה ומשרד הבריאות עצמו הודה כי ככל הנראה הנתונים אינם מדויקים.

גרעון בית החולים ב־2015 עמד על כ-90 מיליון שקל, על פי הדיווח בעיתון. יש לציין, כי רוב בתי החולים הממשלתיים, כמו "רמב"ם", נמצאים בגירעון. בית החולים מסר בתגובה כי 2015 "נסגרה ללא גרעון".

בדיווח נמסר, כי ב-2014 רשם "רמב"ם" הוצאות בסך 84 מיליון שקל, כשבפועל השתמש בכספים אלו ב-2013. כתוצאה מכך נרשם גירעון של 60 מיליון שקל – נמוך מהגירעון בפועל, שאותו היה על בית החולים לרשום בספריו. החשב כתב: "בית החולים נקלע למצוקה תזרימית לעתים קרובות" וציין כי ההסבר לכך של בית החולים לכך הוא "תת-תקצוב על ידי המדינה, שכתוצאה ממנו פונה בית החולים למשרד בבקשת מימון".

עוד נכתב בדו"ח החשב כי נמצאו "שרידים לשיטת גרירת החובות כבר ב-2012 ושבאותה שנה נרשמה עלייה חדה ביתרות החייבים". כן נמסר בדו"ח כי "ימי החייבים לתום 2015 של בית החולים עומדים על יותר מ־100 ימי אשראי", בעוד שהממוצע ביתר בתי החולים עמוד על 76 ימי אשראי.

בחודש מאי השנה הזהיר שר הבריאות יעקב ליצמן את מנהלי בתי החולים הממשלתיים מפני חריגה מההסכמים התקציביים שנחתמו עמם בשנה שעברה. בהודעה שפירסם נאמר: "ככל שיובא לידיעתנו מידע המעיד על חריגה מעמידה בהסכמים שנחתמו, נפעל בכל דרך להבטיח שיישמר האיזון התקציבי".

תגובת משרד הבריאות: "גורמי המקצוע בבית החולים טוענים כי נפלה טעות מהותית בבדיקת החשבות וכי הוצאת הדברים יש בה כדי להטיל דופי באופן מכוון בהנהלה. הנושא נבחן ומבדיקה ראשונית עולה כי הממצאים אינם מדויקים".

תגובת רמב"ם: "בית החולים מדווח באופן מלא למשרד הבריאות על החובות לספקים. ימי האשראי שמצוינים הם של לקוחות בית החולים ולא של הספקים והם נובעים מהחובות של קופות החולים לבתי החולים עקב המצוקה התזרימית שבה שרויה כלל מערכת הבריאות. 2015 נסגרה ללא גירעון".

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "רמב"ם",  גירעון,  בתי חולים ממשלתיים,  החשב הכללי,  משרד הבריאות,  אשראי
תגובות