חדשות

"הדסה" הר הצופים: 100 רופאי שיניים עברו סדנא מיוחדת להכשרה בגמילה מעישון

מטרת הסדנה היא להכשיר את רופאי השיניים לדרבן את מטופליהם להפסיק לעשן; כמו כן, הודיע בית החולים כי החל לספק סדנאות גמילה מעישון לעובדיו בשעות העבודה

עישון (צילום: אילוסטרציה)

בית החולים האוניברסיטאי "הדסה" הר הצופים אירח בשבוע שעבר סדנה ראשונה מסוגה, להכשרת יותר מ-100 רופאי שיניים לעיסוק בגמילה מעישון. בית החולים מסר, כי הסדנה נערכה בשיתוף האיגוד הישראלי לרפואת חניכיים והחברה הישראלית למניעה וגמילה מעישון, והיא נועדה להכשיר רופאי שיניים להנעת תהליך הפסקת העישון בקרב מטופליהם.

לדברי בית החולים, מדובר בהכשרה להתערבות ראשונית ולניטור קבוצת המעשנים המהווים קבוצת סיכון למחלות חלל הפה, ביניהן נטייה לסוגי סרטן (הסיכון של מעשן לפתח סרטן בחלל הפה גדול פי 4 לעומת מי שאיננו מעשן), מחלות חניכיים וסיבוכים אחרים.

בסדנה נמסר, למשל, כי בארה"ב דווח לא מכבר על כך שמחצית מהמקרים של מחלות חניכיים בעולם המערבי הם של מעשנים; כמו כן דווח, שההשפעה השלילית של עישון כה דומיננטית עד שהיא מאפילה על השפעות אחרות כמו רקע גנטי וסוכרת. החיידקים המאכלסים חניכיים אצל מעשנים אלימים יותר באופן משמעותי, בפרט בלסת העליונה; כמו כן, נמסר כי העישון פוגע במערכת החיסונית ובתפקוד קבוצות של תאים לבנים בדם, שנפגעת יכולתם להגיע לאתר זיהום ודלקת, לחסל את הזיהומים כן יורדת יכולת ייצור הנוגדנים.

"בין רופא השיניים למטופל נוצרים קשרים אישיים קרובים במהלך המפגשים במרפאה וכך למעשה רופא השיניים נעשה שגריר של גמילה מעישון"

בסדנה השתתפו רופאים מבתי החולים "ברזילי", "אסף הרופא", "הדסה" וכן ממרפאות פרטיות בחולון, במודיעין, ברחובות, בראשל"צ, בירושלים, בת"א, באשקלון וברעננה, לצד אנשי מקצוע ומורים בתחום רפואת השיניים והחניכיים מאוניברסיטת ת"א.

ד"ר יצחק טייב, מומחה ברפואת חניכיים, מנהל המרפאה ב"הדסה" הר הצופים ויו"ר הוועדה ל"בית חולים נקי מעישון" ב"הדסה", ניהל את הסדנה. הוא ציין, כי לרופא השיניים תפקיד מפתח בתחום הגמילה מעישון, גם כדי לכוון מטופל מעשן לסדנת גמילה מעישון.

הסדנה נועדה גם להעניק לרופאים כלים בגישה למטופל ואיך להתגבר על התנגדויות לגמילה. ד"ר טייב אמר: "בין רופא השיניים למטופל נוצרים קשרים אישיים קרובים במהלך המפגשים במרפאה וכך למעשה רופא השיניים נעשה שגריר של גמילה מעישון. הרופאים שעברו את ההכשרה מהווים חזית מצוינת למלחמה בעישון ובנזקיו".

עוד הוסיף: "הנזקים הספציפיים בחלל הפה הנגרמים למעשן הם נרחבים, מסובכים ומורכבים. הריפוי לאחר הטיפול ממושך ולא אחת באיכות פחותה יותר. במיוחד לאחר ניתוחים. הכישלונות בטיפולי חניכיים ושתלים אצל מעשנים כפול בהשוואה ללא מעשנים. מחקרים אחדים אף הדגישו שהם יכולים להגיע לכדי פי 5-4. הסיבוכים שהם חווים מתבטאים ביותר עקירות ובצורך לבנות עצם לקראת התקנת שתל. אצל המעשנים בולטת תופעת 'באשת הפה' (הליטוזיס).  אנחנו, כרופאים, חייבים לצמצם את התופעה הזאת".

"בכנס רופאים בינלאומי שנערך השנה בפראג", סיפר עוד ד"ר טייב, "הוכח חד משמעית שהקטנת ממדי העישון בקרב צוותי רופאים ואחיות בבתי החולים משפרת משמעותית את הסיכוי של המאושפזים בהם להיגמל". לכן, ציין, עורך עתה "הדסה" הר הצופים סדנאות גמילה מעישון לעובדים המעשנים במסגרת שעות העבודה.

נושאים קשורים:  חדשות,  עישון,  גמילה,  הפסקה,  רופאי שיניים,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות