חדשות

סקר: שליש מהנשים בישראל מעדיפות שרופאה תבצע בדיקות סקר לסרטן שד

"ממצאי המחקר מדגישים את הצורך להגדיל את מספר הנשים העוסקות בתחום כירורגיית השד", ציינו עורכות המחקר שנעשה על בסיס הסקר - פרופ’ אסנת גרוץ וד"ר הדר אמיר מ"איכילוב"

רופאה מנתחת (צילום: אילוסטרציה)
רופאה מנתחת (צילום: אילוסטרציה)

שליש מהנשים בישראל מעדיפות להיבדק אצל רופאה שהיא כירורגית שד לצורך בדיקת סקר לסרטן השד; כך עולה מסקר שנעשה על ידי שתי רופאות מהמרכז הרפואי "תל-אביב-איכילוב" - פרופסור אסנת גרוץ, רופאה בכירה ביחידה האורוגינקולוגית בבית החולים לנשים ויולדות, וד"ר הדר אמיר, רופאה וחוקרת בכירה ביחידה להפריה חוץ גופית במכון לפריון.

לדבריהן, ממצאי הסקר ממחישים את הצורך להגדיל את מספר הרופאות שיתמחו בכירורגיה כללית ויעסקו בכירורגיה של השד.

לרוב הנשים שנשאלו לא היתה העדפה באשר למי שיבצע את ניתוח השד - רופאה או רופא

מהסקר שנעשה לצורך המחקר עלה, כי שליש מהנשים שנשאלו אמרו כי הן מעדיפות להיבדק אצל רופאה שהיא כירורגית שד, אך לרובן אין העדפה באשר למי שיבצע את ניתוח השד - רופאה או רופא. על המחקר, שפורסם בכתב העת "Israel Journal of Health Policy Research", שמפרסם המכון הלאומי לחקר שירותי הבריאות, דיווח אתמול (א') "ישראל היום".

בדיווח נמסר, כי שליש מ-500 הנשים שביקרו במרפאות שד בבתי חולים גדולים בישראל ושהשיבו לעורכי הסקר אמרו כי הן מעדיפות לבצע בדיקה לגילוי מוקדם של סרטן השד אצל כירורגית שד. רק 9% אמרו כי הן מעדיפות לעבור בדיקה זו אצל כירורג גבר. ל-59% לא הייתה העדפה בנושא.

ההעדפה לרופאה כירורגית היתה מובהקת אצל נשים צעירות יותר ואצל נשים נשואות. הסיבה המובילה להעדפה, לפי הנשאות, היא מבוכה במהלך הבדיקה.

על השאלה שהוצגה בסקר בנוגע למין הכירורג שיבצע את הניתוח בשד התקבלה התוצאה הבאה: רק שיעור קטן וכמעט זהה גילה העדפה לאחד המינים (14% העדיפו ניתוח בידי רופא גבר ו-13% בידי רופאה), לרוב המטופלות (73%) לא הייתה העדפה במקרה זה.

עוד עלה מהסקר, כי הגורמים שצוינו כחשובים ביותר בהחלטה לגבי זהות המנתח היו: היכולת הניתוחית (93%), ניסיון (91%) וידע (78%), יותר מאשר מגדר המנתח. החוקרות ציינו, כך על פי הדיווח, כי העדפה מגדרית של רופא-מטפל היא נושא רגיש, שעלול להיות בולט במיוחד בבדיקות אינטימיות.

בעבר פורסמו מחקרים שמצאו שנשים נוטות להעדיף רופאות, בעיקר בתחום המיילדות והגינקולוגיה, אך אין כמעט מידע לגבי תחומים אחרים ברפואה.

פרופסור גרוץ וד"ר אמיר אמרו ל"ישראל היום": "המחקר מדגיש את הצורך להגדיל את מספר הנשים העוסקות בתחום כירורגיית השד. ניתן לעשות זאת באמצעות שינויים אקדמיים וכלכליים, שיאפשרו ליותר נשים להתמחות בכירורגיה כללית".

נושאים קשורים:  חדשות,  בדיקת סקר,  סרטן שד,  גילוי מוקדם,  מגדר,  העדפות,  סקר,  המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב
תגובות
05.12.2016, 22:44

כל הכבוד על המחקר!
אכן דומה למחקר גדול מהעבר בארה"ב עם מסקנות דומות..
בהחלט יש עומס רב על קומץ כירורגיות השד בארצנו, ויש מחסור אדיר. עם זאת, השינוי הכמותי יהא כאשר ראשי הכירורגיה יבינו שמדובר בתחום עם חשיבות רבה וישאפו לקדם ולעודד את ההתמחות בכיוון הזה, דבר שלא בא לידי ביטוי.
לכירורגית שד שמעוניינת לעסוק רק בכך קשה מאד להשיג משרה בבית חולים בלי להלביש עליה חלטורות אחרות כמתנה.
וחבל.

06.12.2016, 13:19

המחקר נערך במדינת ת״א אני מניחה.
בפריפריה יש מקום לבדוק זאת , אני מעריכה כי אחוז המעדיפות כירורגית גבוה יותר.
כגינקולוגית, יצא לי לשמוע נשים שמספרות שהבדיקה מלווה באמירה ״למה את לא עושה הגדלה...?״ או בדיקה המעוררת תחושה של הטרדה מינית יותר מאשר חיפוש אחר גוש חשוד.
אין כמובן לפסול ציבור שלם אבל בעידן בו יש כל כך הרבה הטרדות מיניות יהיו יותר ויותר נשים שיחושו בטוחות יותר בבדיקה ע״י אישה ופחות מתוחות.
ד״ ר נסיה לנג