חדשות

ביקורת על מש' הבריאות על עיכוב הפיילוט לטיפול מונע מפני הדבקה ב-HIV

"עיכוב בהכנסת התרופה פירושו פגיעה ישירה בבריאות הקהילה הגאה בישראל", כתבו רופאים למנכ"ל משרד הבריאות; המשרד: הפיילוט יתחיל בקרוב

תרופת PrEP, המיועדת kטיפול מונע להידבקות ב-HIV (צילום: אילוסטרציה)

איגוד רופאי האיידס ואיגוד הרופאים לקידום הבריאות בקהילה הלהט"בית, יחד עם יו"ר הוועד למלחמה באיידס, ד"ר יובל לבנת, וארגונים נוספים, העבירו מכתב למנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן-טוב, בו נטען, כי המשרד "גורר רגליים בהכנסת הטיפול המונע את ההדבקה בנגיף ופירוש הדבר: אנשים רבים בישראל שהדבקתם הייתה יכולה להימנע נדבקים בנגיף". כך דיווח הבוקר "ישראל היום".

לפי הדיווח, הארגונים כתבו כי "עיכוב בהכנסת התרופה פירושו פגיעה ישירה בבריאות הקהילה הגאה בישראל, וכל זאת מעבר לאוזלת היד באחריות המדינה על בריאות הציבור כולו".

משרד הבריאות הודיע בתגובה, כי בימים אלו הוא משלים את ההכנות לתחילת הפעלתה של תכנית הפיילוט למתן טיפול מונע תרופתי כנגד הדבקה בנגיף ה-HIV. הטיפול התרופתי החדש למניעת הידבקות בנגיף ה-HIV ניתן בכדורים (כדור אחד ליום בבליעה), כטיפול קבוע. בשנתיים האחרונות הטיפול ניתן באופן רחב לאוכלוסיות בסיכון במדינות מסוימות בארה"ב, בצרפת, בקנדה, בדרום אפריקה, בנורבגיה ובהולנד, בין השאר, במסגרת תכניות הביטוח הציבוריות או הפרטיות.

רופאים: "בשנתיים האחרונות אפשר היה למנוע עשרות עד מאות מקרים של נשאים חדשים של המחלה מדי שנה"

התרופה PrEP ניתנת לגברים הומואים וגם לאוכלוסיות נוספות עם שיעורי נשאות גבוהים, כולל מהגרים מאפריקה, משתמשים בסמים ונשים וגברים שבני זוגם נשאים. על פי המחקרים, הטיפול מצליח למנוע עד 96% מסיכויי ההידבקות בנגיף, גם ללא שימוש במין מוגן באמצעות קונדום או באמצעי זהירות אחרים. התרופה נחשבת יקרה ועלותה כ־2,500 שקלים בחודש.

העיתון מסר כי ממסמכים שהגיעו לידיו ומשיחות עם רופאים בכירים עלה, ש"בכירים במשרד הבריאות מעכבים כבר כשנתיים את הסדרת מתן התרופה למניעת ההידבקות בנגיף", לאחר שבספטמבר 2014 החלו הדיונים בנושא. בפברואר השנה הבטיח משרד הבריאות שבקרוב תתחיל חלוקת תרופות במסגרת פיילוט לבדיקת הנושא.

איידס הוא גורם המוות מספר 1. לבני נוער באפריקה

היום מצוין יום האיידס הבינ"ל, ועל רקע זה פירסם ארגון האו"ם למען הילד (יוניצ"ף) דו"ח חדש בנושא האיידס. עיקריו: שיעור התמותה מאיידס בקרב מתבגרים - ובעיקר נערות - בעולם זינק פי שלושה, לעומת הירידה העקבית שחלה מאז שנת 2000 בתמותה מאיידס בקרב קבוצות הגיל האחרות. איידס הוא עתה גורם המוות המוביל בקרב מתבגרים באפריקה וסיבת המוות השנייה בקבוצת גיל זו ברחבי העולם.

לפי הנתונים, הנגיף גבה את חייהם של 41 אלף מתבגרים בגילאי 19-10 בשנת 2015

לפי הנתונים, הנגיף גבה את חייהם של 41 אלף מתבגרים בגילאי 19-10 בשנת 2015. בשנה זו, לפי הדו"ח, נדבקו 250 אלף מתבגרים בנגיף. אם לא יחול שינוי, הזהיר הארגון, שיעור הנדבקים יעלה ב-60% עד שנת 2030, כלומר 400 אלף בני נוער ידבקו בכל שנה.בכל שתי דקות מתבגר נוסף נדבק בנגיף - ורוב הסיכויים שזאת תהיה נערה.

הארגון מסר, כי התקדמות יוצאת דופן נרשמה במניעת הדבקת ילודים מאימהות נשאיות איידס: 1.6 מיליון הידבקויות ילדים נמנעו בין השנים 2000 ל-2015.

בסך הכל, 1.1 מיליון ילדים, בני נוער ונשים נדבקו בנגיף בשנת 2015. ילדים בגילים 4-0 נשאי HIV נמצאים בסיכון הגבוה ביותר לתמותה. הם לרוב מאובחנים ומקבלים טיפול בשלב מאוחר מדי. רק מחצית מהתינוקות שנולדו לאם נשאית איידס זוכים לבדיקה בחודשיים הראשונים לחייהם. במדינות שמדרום לסהרה רק בגיל ארבע בממוצע מתבצעת הבדיקה.

לפי הדו"ח, כיום חיים 2 מיליון מתבגרים עם נגיף האיידס. במדינות אפריקה שמדרום לסהרה, בה מרוכזים מקרי האיידס הרבים ביותר, בנות נדבקות הרבה יותר מבנים. בגילאי 19-15 בנות מהוות 75% מקרב הנדבקים.

נושאים קשורים:  חדשות,  איידס,  HIV,  משרד הבריאות,  PrEP,  טיפול מונע,  יוניצ"ף,  אפריקה
תגובות
אנונימי/ת
01.12.2016, 13:19

אילו אמירות מטופשות פולטים ארגוני קידום בריאות באוכלוסיה הלהט"בית. כאילו מישהו מכריח אותם לעשות סקס לא מוגן. הם לא שמעו על קונדומים?
אין כאן שום פגיעה קשה בקהילה הגאה. להדבק ב HIV (כמו במחלות מין אחרות) ניתן גם ביחסים הטרוסקסואליים.
לחלק את התרופה הזאת זה פשוט moral hazard קלאסי. מעבר לזה שיכולות להיות לכך השלכות ארוכות טווח חמורות יותר, כמו יצירת לחץ סלקציה לוירוס ליצור מוטציות של עמידות לתרופה.

אני מקווה שמשרד הבריאות לא רק יעכב את ביצוע ההחלטה, אלא אף יבטל את ההחלטה הנואלת הזו.