חדשות

מחקר ב"סורוקה": לידה מוקדמת יותר קשורה לסיכון גבוה למחלות לב בתינוקות

המחקר, שהובל על ידי ד"ר גיל גוטוירץ וד"ר אסנת לפיש, זכה בפרס המחקר המצטיין של החברה הישראלית לרפואת האם והעובר; המחקר בדק את הסיכון בלידה שנעשתה במועד, אולם בשבועות 37-38

תינוק בחיק אימו לאחר לידה (אילוסטרציה)
תינוק בחיק אימו לאחר לידה (אילוסטרציה)

פרס המחקר המצטיין של החברה הישראלית לרפואת האם והעובר הוענק בשבוע שעבר לעבודה שנעשתה במרכז הרפואי "סורוקה", בהובלת ד"ר גיל גוטוירץ, מומחה לרפואת נשים, ד"ר אסנת לפיש ועמיתים נוספים. כך דיווח היום (ב') העיתון "ישראל היום".

במחקר נמצא, כי לידה בשבועות 38-37 להריון בטוחה פחות מלידה בשבועות 40-39 בהקשר לסיכון למחלות לב של היילוד. לפי הממצאים, לידה בשבועות 38-37 קשורה לסיכון גבוה ב-30% למחלות לב.

על פי הדיווח, ד"ר גוטוירץ מסר שבשנים האחרונות נאספו עדויות לסיכון גבוה יותר לתמותת תינוקות שנולדו בשבוע 37 לעומת אלו שנולדו בשבוע 39 וגם לעלייה בשיעור מחלות בדרכי נשימה והצורך לאשפוז בטיפול נמרץ.

צוות המחקר עקב אחר 225 אלף תינוקות שנולדו בין השנים 1991 ל-2013, בין השבוע ה-37 ל-40 להריון. נבדק כמה מהם נפטרו בשל תחלואה לבבית או אושפזו. 24% מהלידות התרחשו בשבועות 38-37 להריון.

לאחר שנוטרלו משתנים כמו סוכרת הריון, יתר לחץ דם אצל האם, גילה, משקל לידה שעלולים להיות גורמי סיכון כשלעצמם, נמצא כי לידה מוקדמת היא גורם סיכון עצמאי למחלות לב.

בהקשר לאשפוזים עלה, כי ב-0.72% מהלידות במועד המוקדם יותר היה צורך באשפוז היילוד למעקב עקב מחלת לב או סיכון למחלה זאת, לעומת ב-0.56% בלידות שהתרחשו במועד יותר מאוחר.

לדברי החוקרים, מגבלת המחקר העיקרית היתה העובדה שלא נבדקה שכיחות מחלות לב אצל הנשים ההרות.

נושאים קשורים:  חדשות,  "ישראל היום",  לידה מוקדמת,  מחלות לב,  מחקר,  המרכז הרפואי "סורוקה"
תגובות