לעתים קרובות, התקשורת בין מטפלים ראשוניים בקהילה (רופא משפחה, מומחה ברפואה פנימית, אחות) לרופאים מומחים אינה מיטבית. עובדה זו, והעובדה שהנגישות לרופא מומחה לעתים מוגבלת, גורמות לאיכות ויעילות טיפול נמוכות יותר ולטעויות בשיקול הדעת של הרופא המטפל.
עוד בעניין דומה
שיטת התייעצות אלקטרונית (e-consultation) הינה שיטה ממוחשבת ומאובטחת לתקשורת בין מטפלים ראשוניים למומחים. מחקר פרוספקטיבי מבוקר-אקראי בחן את היעילות של שיטת ה-E-consultation בהורדת זמני המתנה ובהגברת נגישות לרופאים מומחים.
36 מטפלים ראשוניים בקהילה חולקו לקבוצת ביקורת (19 מטפלים) וקבוצת התערבות (17 מטפלים) שהשתמשה ב-E-consultation לטובת התייעצות עם קרדיולוג מומחה. גיוס המטפלים הראשוניים נעשה מ-12 מרפאות קהילה במדינת קונטיקט שבארה"ב, ובעיקר ממרפאות המשרתות אוכלוסיית מהגרים ואוכלוסייה במעמד סוציו-אקונומי נמוך.
התוצא המרכזי שנבדק בניסוי היה הזמן שלקח עד להתייעצות עם קרדיולוג מומחה. תוצא זה הוגדר כהשלמת E-consultation או ביקור אצל הקרדיולוג על ידי המטופל. ניתוח התוצאות בוצע באמצעות מודל COX יחסי.
36 המטפלים שהשתתפו במחקר הפנו 590 מטופלים בתקופת המחקר. 69% מה-E-consultation הסתיימו ללא ביקור אצל קרדיולוג. לאחר תיקנון, הזמן החציוני להתייעצות עם קרדיולוג היה חמישה ימים בקבוצת ההתערבות לעומת 24 ימים בקבוצת הביקורת. סקירה של שישה חודשי מעקב העלתה, כי בקבוצת ההתערבות נצפו פחות פניות למיון הקשורות בבעיות לבביות.
מסקנת החוקרים היא, כי שיטת התקשורת הממוחשבת שיפרה את הנגישות והזמינות של אוכלוסיית המחקר לקרדיולוג ללא עלייה בתחלואה קרדיווסקולרית. שיטה זו יכולה להוות פתרון אפשרי לשיפור נגישות לרופאים מומחים.