סוכרת הריון

אינסולין דטמיר לעומת גליבוריד בטיפול בנשים עם סוכרת הריון

מחקר ישראלי רטרוספקטיבי שבדק לראשונה שימוש באינסולין דטמיר בקרב נשים עם סוכרת הריון (GDM, Gestational Diabetes Mellitus) מצא, כי אינסולין דטמיר הינו אפשרות טיפולית ברת קיימא עבור נשים עם סוכרת הריון, עם שליטה גליקמית דומה ושיעור נמוך יותר של אירועים היפוגליקמיים ועלייה במשקל בהשוואה לגליבוריד

בדיקת רמת סוכר בהריון (צילום: אילוסטרציה)

אינסולין דטמיר (Insulin detemir; לבמיר - LEVEMIR) הינו האינסולין הבאזלי היחיד המאושר לשימוש בקרב נשים סוכרתיות בהיריון (FDA קטגוריה B) לאחר שיעילותו ובטיחותו הוכחה במחקר גדול על נשים סוכרתיות (סוכרת סוג 1 וסוכרת סוג 2).

זהו המחקר הראשון הבודק שימוש באינסולין דטמיר בקרב נשים עם סוכרת הריון (GDM, Gestational Diabetes Mellitus). מטרת המחקר הנוכחי היתה להעריך את הבטיחות, יעילות ותוצאי ההריון של אינסולין דטמיר בהשוואה לגליבוריד (Glyburide) בקרב נשים עם סוכרת הריון.

המחקר הינו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי של נשים עם סוכרת הריון שטופלו בגליבוריד או אינסולין דטמיר עבור סוכרת הריון בבית חולים שלישוני המסונף לאוניברסיטה.

91 נשים עם סוכרת הריון השתתפו במחקר, 62 טופלו בגליבוריד ו-29 טופלו באינסולין דטמיר. גיל אימהי, BMI טרום ההריון ושיעור רמות הגלוקוז בדם לאחר בדיקת OGTTי(Oral Glucose Tolerance Test) לא השתנו משמעותית בין הקבוצות. שיעורי שליטה גליקמית טובה היו דומים.

אירועים היפוגליקמיים דווחו רק בקבוצת הגליבוריד (19.4% בהשוואה ל-0%; p=0.01). עליית משקל אימהית במהלך ההריון היתה גבוהה יותר בצורה משמעותית בקרב הנשים בקבוצת הגליבוריד (8.8±5.1 kgי; p<0.001) בהשוואה לקבוצת האינסולין דטמיר (2.1±19.9 kgי; p=0.71).

החוקרים מדווחים, כי למיטב ידיעתם זהו המחקר הראשון הבודק שימוש באינסולין דטמיר בקרב נשים עם סוכרת הריון. על פי תוצאות ראשוניות אלו, אינסולין דטמיר הינו אפשרות טיפולית ברת קיימא עבור נשים עם סוכרת הריון. יש צורך במחקרים פרוספקטיביים גדולים על מנת לקבוע את היעילות והבטיחות של אינסולין דטמיר בקרב נשים עם סוכרת הריון.

מקור:
Koren, R., Ashwal, E., Hod, M. and Toledano, Y., 2016. Insulin detemir versus glyburide in women with gestational diabetes mellitus. Gynecological Endocrinology, pp.1-4.

נושאים קשורים:  סוכרת הריון,  אינסולין,  אינסולין דטמיר,  גליבוריד,  מחקרים