Monurol

פוספומיצין (Monurol) מתאימה כטיפול קו-ראשון ל-Acute Uncomplicated Cystitis

טווח פעילות נרחב, הכולל MDR E. Coli, עמידות נדירה ופרופיל בטיחות טוב, כולל במחלות כליה או כבד, הביאו להמלצה על fosfomycin (מונורול) כטיפול קו-ראשון לדלקת שלפוחית חדה לא-מסובכת בנשים מבוגרות

בדיקת חיידקים עם אנטיביוטיקה (אילוסטרציה)
בדיקת חיידקים עם אנטיביוטיקה (אילוסטרציה)

ההנחיות הנוכחיות של חברה האמריקאית למחלות זיהומיות (Infectious Diseases Society of Americaי, IDSA) והחברה האירופאית למיקרוביולוגיה קלינית ומחלות זיהומיות (European Society for Clinical Microbiology and Infectious Diseasesח, ESCMID) ממליצות על fosfomycinי (Monurol, Rafa), בנוסף ל-nitrofurantoin ולtrimethoprim-יsulfamethoxazole, כטיפול קו-ראשון לזיהום דרכי שתן חד לא-מסובך בנשים מבוגרות. ההמלצות קובעות כי תרופות ממשפחות ה-quinolone או ה-lactam יישמרו לקו השני.

עם התרחבות השימוש באנטיביוטיקה נצפים כיום שיעורי עמידות גבוהים (>10-20%) של E. Coli המבודדים ממערכת השתן כנגד trimethoprim-יsulfamethoxazole ואף כנגד fluoroquinolone.

בעקבות אישור התרופה fosfomycinיבקנדה באחרונה, לטיפול בדלקת שלפוחית חדה לא מסובכת (acute uncomplicated cystitisי, AUC) עקב זנים רגישים של E. Coli ו-E. Faecalis בנשים מבוגרות, סקרו חוקרים מהמחלקה למיקרוביולוגיה רפואית באוניברסיטת מניטובה בקנדה את הספרות המקצועית האנגלית בנושא מהשנים 1975-2015.

מהסקירה, שפורסמה לאחרונה בכתב העת Canadian Journal of Infectious Diseases and Medical Microbiology, עולה כי fosfomycin יכולה להוות חלופה טיפולית חשובה ל-UTI בנשים הרות ולא-הרות כאחד, עם תועלת פרמקולוגית מקבילה לזו של ciprofloxacinי, nitrofurantoin ו-trimethoprim-sulfamethoxazole.

תוצאות אלו מושגות הודות לטווח פעילות נרחב כנגד מחוללי מחלה שכיחים של מערכת השתן כולל יצרני ESBL ו-AmpC או כאלה העמידים ל-carbapenem, וכן כנגד E. Coli העמיד למספר תרופות (multidrug-יresistantי, MDR). בהתאם, עמידות E. Coli לתרופה זו נדירה למדי (<1%).

בזכות מבנה כימי יחודי, מעכבת fosfomycin את יצור הפפטידוגליקן בשלב מוקדם מזה של אנטיביוטיקות ממשפחת ה-????-lactam, וכך נמנעת התפתחות עמידות צולבת לסוגי אנטיביוטיקה אחרים. התרופה מופרשת בשתן ללא צורך בהתאמת מינון בחולי כליות או כבד, מבוגרים או נשים הרות.

fosfomycin הציגה פרופיל בטיחות טוב, ומרבית תופעות הלוואי שתוארו היו קלות וחולפות.

טווח הכיסוי הרחב, כולל כנגד MDR E. Coli, והיעילות המוכחת בניסויים קליניים, יחד עם פרופיל הבטיחות המועדף לרבות לנשים בהיריון, ובשילוב עם תרופות אחרות, הביאו להמלצה על fosfomycin בארה"ב, אירופה וקנדה כטיפול קו-ראשון לדלקת שלפוחית חדה לא מסובכת.

בהינתן השיעורים העולים והולכים של עמידות לאנטיביוטיקה, חוזים המחברים כי בשנים הקרובות fosfomycin תתפוס מקום מרכזי יותר במסגרת הטיפול בזיהום דרכי השתן.

מקור:
Zhanel GG, Walkty AJ, Karlowsky JA. Fosfomycin: A First-Line Oral Therapy for Acute Uncomplicated Cystitis. Can J Infect Dis Med Microbiol J Can Mal Infect Microbiol Médicale 2016;2016:2082693.

נושאים קשורים:  Monurol,  fosfomycin,  פוספומיצין,  Acute Uncomplicated Cystitis,  דלקת שלפוחית,  עמידות,  אנטיביוטיקה,  מחקרים