חדשות

עתירה לבג"ץ: להפסיק "האפליה הגיאוגרפית" של מטופלים הזקוקים לשיקום

את העתירה הגישו משפחות מטופלים הזקוקים לטיפולי שיקום הגרות בפריפריה, ונאלצות לנסוע מרחקים גדולים כדי לעבור את הטיפולים; דורשות ממשרד הבריאות להגדיר מהם "מרחק וזמן סבירים" לנגישות לשיקום; פרופ' אבי עורי: "המצב גורם לפגיעה קשה בסיכויי השיקום"

בית חולים שיקומי (צילום: אילוסטרציה)

משפחות מטופלי מערכי השיקום של בתי החולים, המתגוררות בפריפריה, הגישו אתמול (ד') עתירה לבג"ץ, הדורשת ממשרד הבריאות לאפשר טיפולים שיקומיים לא רק באזור המרכז, אלא גם קרוב אליהן; המשפחות טוענות כי הן נאלצות לנסוע מרחקים גדולים ולשנות באופן משמעותי את אורח חייהן, כדי ללוות את המטופלים למרכזי שיקום במרכז הארץ. על הגשת העתירה דיווח הבוקר האתר "וואלה".

העתירה הוגשה בשיתוף הפורום האזרחי לקידום הבריאות בגליל, פורום בריאות דרום, האגודה לזכויות האזרח, רופאים לזכויות אדם וארגון "בזכות".

העותרים מבססים את דרישתם על חוק ביטוח בריאות ממלכתי, בו נקבע כי "שירותי בריאות יינתנו במרחק, בזמן ובאיכות סבירים", וטוענים כי במצב העניינים הקיים סעיף זה לא מתקיים. "מטופלים נאלצים לנסוע מהנגב ומהגליל עד לבית החולים 'שיבא' או ל'בית לוינשטיין', שבהם נמצא עיקר מערך השיקום בארץ", מצוין בכתבה.

עו"ד רעות כהן: "המחסור בשירותי שיקום בצפון ובדרום אינו רק תוצאה של מחסור במשאבים אלא של חלוקה לא צודקת ומפלה שלהם"

האתר מביא את סיפורה של משפחת גנון, שבנה שי נפצע בראשו במהלך מבצע "צוק איתן", והיה זקוק לשיקום ממושך. האם גליה כתבה במסגרת העתירה, כי המשפחה מתגוררת בקריית גת, ואילו השיקום נעשה ב"שיבא" בתל השומר, מה שהצריך נסיעות ארוכות כמה פעמים בשבוע. כשהבת דורון נפגעה גם היא ונזקקה לשיקום, סיפרה גליה גנון, היא עזבה את העבודה ועברה להתגורר בסמוך למרכז השיקום. המשפחה ציינה כי ללא מענקים ממשרד הביטחון לא היה באפשרותה לממן זאת.

בכתבה מובא גם סיפורה של תושבת הגליל בשם אלישבע גבע, שבן זוגה אושפז ב"בית לוינשטיין". "המרחק התיש אותי פיזית ונפשית, ולולא היה לי קרוב משפחה במרכז שיכולתי ללון אצלו מפעם לפעם, הייתי צריכה לשכור דירה במרכז. כך עשו רבים אחרים במחלקה", ציינה לפי הכתבה.

לצד הדרישה להגברת הזמינות של מערך השיקום בפריפריה, דורשים העותרים גם ממשרד הבריאות להגדיר בדיוק מהם "מרחק, זמן ואיכות סבירים". כתבת האתר, גלי גינת, מציינת כי שיעור המיטות באשפוז שיקומי בדרום ובצפון הארץ נמוך משמעותית מזה באזור תל אביב - 0.05 לעומת 0.22 מיטות לאלף תושבים, בהתאמה.

בנוסף, העובדה כי שירותי שיקום אינם זמינים בצורה מיטבית עשויה לפגוע בהחלמה. פרופ' אבי עורי, מהמרכז הרפואי "רעות", אמר לאתר: "המצב גורם לפגיעה קשה בסיכויי השיקום, ולכן האדם עלול להישאר בחוסר תפקוד והאסון שאירע לו ולמשפחתו רק מתעצם".

"המחסור בשירותי שיקום בצפון ובדרום אינו רק תוצאה של מחסור במשאבים אלא של חלוקה לא צודקת ומפלה שלהם", אמרה לאתר עו"ד רעות כהן מהאגודה לזכויות האזרח, שניסחה את העתירה. "אנו דורשים משר הבריאות להפסיק את האפליה ולספק גם לשאר חלקי הארץ טיפול רפואי טוב כמו במרכז".

נושאים קשורים:  חדשות,  שיקום,  עתירה,  בג"צ,  בית משפט,  פריפריה
תגובות
09.09.2016, 12:43

חלוקת משאבי הבריאות בישראל ובכללם השיקום של נפגעי חולי ופציעה מורכבת מ"חור שחור" סינגולרי במה שמכונה ה"מרכז" ,שמושך אליו את מירב המשאבים ובהיקף שרותי קהילה כאלה ואחרים שמנצנצים באור רפה בחשכה.שנים ארוכות של טיפוח המרכז מתוך אינטרסים של כח, כבוד וכסף יצרו מציאות שקשה לשנותה בעיקר כי הקרובים לצלחת ממשיכים לטפח את קיימות הסיטואציה הזו..

אנונימי/ת
09.09.2016, 18:13

ערב טוב. לכול המעוניינים והמאמינים כי קיים צורך עז להקים תכף ומיד! ממש כך!! תכף ומיד מרכז שיקום בצפון על כול היבטיו מוזמן ליצור קשר טלפוני 0508922306 או לשלוח מייל קצר ועיניני ל [email protected]
מחפשת רופאים רציניים ביותר עם לב חזק וראש עסקי המושתת על עקרון הטוב ואהבת הזולת, מחפשת מזה תקופה רופאים עם רעיונות יצירתיים והוליסטיים. רופאים שמאמינים לחולל שינוי דרך עשייה ולא דרך בכי ונהי למשרד הבריאות!
משאבים ומשקיעים קיימים ובשפע רק צריכה למצוא את האנשים הנכונים כדי להשקיע בהם.
תהיו בטוב!
סאאידה סדיק

פרט חשוב! הפנייה שלי מכוונת לרופאים ולרופאות כאחד. סאאידה