חדשות

ארגון המתמחים בפסיכולוגיה דורש להגדיל ב-40 מיליון שקל את תקציב מלגות ההתמחות

הארגון פנה לחברי ועדת הבריאות של הכנסת, לקראת דיון שייערך ביום שלישי על תקציב הבריאות; לדברי הארגון, המתווה החדש שאימץ משרד הבריאות, שהפחית ההשתתפות במימון המלגות, גורם נזק להכשרה המקצועית ולמטופלים

בניין הכנסת בירושלים (צילום: אילוסטרציה)

ארגון המתמחים בפסיכולוגיה "בנפשנו" פנה בשבוע שעבר לחברי כנסת, בבקשה שיירתמו לסייע במאבק להגדלת תקציב מלגות ההתמחות בפסיכולוגיה קלינית בסכום של 40 מיליון שקל, כדי לאפשר פתיחת תקנים נוספים למתמחים בשירות הציבורי בבריאות הנפש.

ביום שלישי הקרוב תתכנס ועדת הכספים של הכנסת לדיון בתקציב הבריאות, והמתמחים הודיעו כי יקיימו הפגנה לפני משכן הכנסת כדי להציג את עמדתם.

"המתווה החדש  לא מסייע כלל לבוגרי התואר השני הממתינים לתחילת ההתמחות שלהם ולא מסייע בקיצור תורי ההמתנה לטיפול בקהילה"

הארגון הפנה את תשומת לב הח"כים לכך ש"משרד הבריאות ביצע מהלכים חריפים ובעלי משמעויות מרחיקות לכת במהלך השנה וחצי האחרונות. אחד המשפיעים ביותר הוא ההחלטה לממן רק שליש מתקציב ההתמחויות בפסיכולוגיה קלינית, וזאת בניסיון להגדיל את מספר המתמחים, אולם בלי להוסיף תקציב. כתוצאה מכך הוקפאו ההתמחויות בקופות החולים"

לדברי הארגון, "לפי הנתונים שבידינו, בעוד שאלפי מטופלים ממתינים לטיפול פסיכולוגי במשך חודשים ארוכים, מנגד ממתינים כ-350 פסיכולוגים בוגרי תואר שני להתחיל את התמחותם ולטפל במי שנזקק לכך במסגרת השרות הציבורי".

במצב העניינים כיום, ההתמחות נמשכת ארבע שנים ובמצב הנוכחי טוען הארגון כי אלו שאמורים להתחיל בה ייאלצו להמתין 5-3 שנים.

במסגרת המתווה החדש, שאומץ השנה, משרד הבריאות מממן אך ורק כ-30% מעלות המלגה של המתמחה (כ-63,000 ש"ח לשנה), ואילו המעסיק (קופת חולים או מרפאה ממשלתית) מתבקשים לממן את היתר. קודם לכן, משרד הבריאות מימן את מלוא המלגה. התקציב שמתפנה מיועד להגדלת מספר המלגות הניתנות למתמחים הממתינים לחלק השני של ההתמחות (מתמחים בפסיכולוגיה נדרשים להתמחות הן במוסד קהילתי, הן במוסד אשפוזי במסגרת בית חולים פסיכיאטרי. זמן ההמתנה בין החלק הראשון של ההתמחות לשני עומד על כמה חודשים).

"המתווה החדש  לא מסייע כלל לבוגרי התואר השני הממתינים לתחילת ההתמחות שלהם ולא מסייע בקיצור תורי ההמתנה לטיפול בקהילה", נכתב בפניית הארגון.

לדברי הארגון, על מנת שהעסקת מתמחה תהיה כדאית למעסיק במתווה החדש, עליו להגדיל באופן ניכר את מספר המגעים שאותם מבצע המתמחה עם המטופל, לצד קיצוץ של למעלה מ-50% בזמן המוקדש להתייעצויות מקצועיות של המתמחה עם פסיכולוגים בכירים.

"המשמעות תהיה טיפול לא מספיק מקצועי ואיכותי עבור האזרח", הסבירו נציגי המתמחים. "אם נמשיל זאת לתחום הרפואה, דומה הדבר למתמחה ברפואה שנדרש לבצע מדי יום ניתוחים מורכבים ללא נוכחות של רופא מומחה". המהלך יוביל לצמיחתו של דור פסיכולוגים שמקבל הכשרה לא מספיקה, ובהתאם נותן טיפול לא איכותי דיו במגזר הציבורי והפרטי כאחד, ציינו המתמחים.

המתמחים ביקשו מהח"כים לסייע להם במאבק להגדלת תקציב המלגות ב-40 מיליון שקל מעבר ל-28 מיליון שעומדים בבסיס התקציב, ולבטל את מתווה המימון החדש. תוספת של 40 מיליון שקל, הם מסבירים, תוביל לקליטה מידית של כל 350 המתמחים בפסיכולוגיה לשם התמחות ותוספת של כ-160 אלף מגעים טיפוליים לשנה - כלומר, כ-16 אלף מטופלים לשנה שיקבלו טיפול פסיכולוגי ללא עלות במסגרות ציבוריות.

נושאים קשורים:  חדשות,  מתווה,  בריאות הנפש,  מתמחים,  משרד הבריאות,  תקציב הבריאות,  התמחות
תגובות