חדשות

ניסוי בתרופה חדשה הביא לשיפור מצב חולי אלצהיימר ולסילוק אמילואיד-בטא ממוחם

פרטים על הניסוי, שנערך על ידי חברת Biogen האמריקאית וחברת Neurimmune השוויצית, פורסמו הבוקר בכתב העת Nature; הנוגדן גרם לסילוק האמילואיד והיה קשור למניעת הידרדרות מנטלית בקרב חולי אלצהיימר בשלב המוקדם

הצטברות אמילואיד במוח (צילום: אילוסטרציה)

ניסוי בתרופה חדשה, נוגדן בשם aducanumab הניתן בהזרקה, הראה כי היא עשויה לסייע משמעותית לחולי אלצהיימר בשלבים המוקדמים ביותר של המחלה; כך דיווח אתמול כלי התקשורת בבריטניה.

לפי הדיווחים, הניסוי תוכנן במקור רק להערכת בטיחות השימוש בתרופה החדשה, ולא כדי לברר אם חל שיפור במצב החולים. אך אנליזה מחקרית (“exploratory analysis) שנערכה לצבר הנתונים העלתה את האפשרות שהטיפול עזר להאט את קצב הירידה המנטלית של המטופלים חולי האלצהיימר שהגיבו לתרופה.

בדיווח בעיתון "גרדיאן" נמסר, כי מדובר במחקר שכלל 165 חולי אלצהיימר עם תסמינים קלים של המחלה. 12 חודשים של הזרקות הנוגדן הביאו לסילוק גושי חלבון אמילואיד-בטא שהצטברו בתאי המוח, תהליך שגורם, על פי התיאוריה המובילה נכון להיום להסבר המחלה - להופעת אלצהיימר.

בניסוי התברר, כי אלו מבין המשתתפים שקיבלו את המינון הגבוה ביותר של התרופה, 10 מ"ג, הציגו את השיפור הרב ביותר במצבם המנטלי. שכבת החלבון אמילואיד-בטא הצטמקה במוחם בשיעור הגבוה ביותר, כפי שהוברר בסריקות מוח שעברו. מצבם לא הורע בששה החודשים שלאחר מתן הטיפול.

מאחר שרק קבוצה קטנה מאוד של חולי אלצהיימר השתתפה בניסוי יהיה צורך לאשר את הממצאים ולבססם בניסויים רחבי היקף, ולשם כך מנסה עתה צוות המחקר לגייס למטרה זו 2,700 חולים ב-20 מדינות. הניסוי הנוכחי בוצע על ידי חברת הביוטכנולוגיה האמריקנית Biogen יחד עם החברה השוויצרית Neurimmune ופרטיו דווחו בכתב העת Nature.

יש לציין, כי הנתונים הוצגו כבר במארס אשתקד בכנס בינלאומי שעסק במחלות אלצהיימר ופרקינסון ובמחלות נוירולוגיות אחרות, שהיה בניס, צרפת.

אצל חלק ממשתתפי הניסוי הופיעו תופעות לוואי. סריקות MRI שעברו הראו שינויים בנוזל המוח במיוחד אצל אלו שקיבלו את המינון הגבוה ביותר של התרופה והם נשאי הגן APOE-4.

פרופ’ ג'ון הארדי, נוירולוג מיוניברסיטי קולג' בלונדון (UCL), הראשון שהציע את רעיון הצטברות האימילואיד כגורם מדרבן להופעת אלצהיימר, אמר כי אמנם הממצאים מעניינים מאוד אבל בשל העובדה שבניסוי השתתפו מספר מצומצם של חולים - מוקדם מכדי להסיק מסקנות.

בדיווח על ממצאי הניסוי ב-Ynet צוטטה ד"ר נעה ברגמן, נוירולוגית ומנהלת מרפאת הזיכרון ב"איכילוב", שאמרה: "כבר כמה שנים מתבצעים ניסויים בנוגדנים שונים במטרה לעכב את אחד החלבונים שסבורים שאחראי במידה כזו או אחרת להתפתחות המחלה. החוקרים הראו בשיטות הדמיה מתקדמות שהחלבון התפנה מהמוח והחולים השתפרו גם מבחינה קוגניטיבית, והראו פחות הידרדרות באופן משמעותי".

לדבריה, "אלצהיימר היא מחלה מורכבת, אבל המחקר מבטיח מאוד, ואין כל ספק שהתחום עומד בפני מהפכה. אנחנו צפויים לקבל בשנים הקרובות עוד הרבה בשורות כאלה. אני מאוד אופטימית, ומחקר כזה נותן תקווה. עם זאת המחקר עדיין ראשוני, ואין מדובר בתרופה שתהיה זמינה מחר בבוקר. ייקח עוד שנים עד שיסתיים השלב הבא במחקר, ועוד שנים עד שנוודא שהתרופה אכן יעילה ובטוחה לחלוטין".

כ-70 אלף אנשים בישראל לוקים באלצהיימר. ההערכה היא שבתוך 15 שנה יגדל מספרם ל-120 אלף, עם העלייה בתוחלת החיים. רוב החולים מתים לאחר 15-10 שנה מפרוץ ומאבחון המחלה.

נושאים קשורים:  חדשות,  אלצהיימר,  מחלות מוח,  אמילואיד-בטא,  תרופה,  חברת Biogen,  חברת Neurimmune
תגובות