חדשות

מחקר ישראלי: שיעור גבוה משמעותית של חולי לימפומה הודג'קין בקרב ילידי הארץ

מחקר שהתפרסם ב-Leukemia And Lymphoma Journal מצא סיכון גבוה ב-60% ליהודים ילידי ישראל ללקות בלימפומה מסוג הודג'קין, בהשוואה לתושבים יהודים שנולדו בחו"ל; לדברי ד"ר חגי לוין, "שיעור התחלואה הוא מהגבוהים בעולם... הסיבה היא ככל הנראה סביבתית"

לימפומה על שם הודג'קין (מקור: ויקיפדיה)

מחקר שערכו רופאים וחוקרים ישראלים מצא, כי הסיכון של יהודים ילידי הארץ לחלות בלימפומה מסוג הודג'קין גבוה משמעותית לעומת תושבי ישראל היהודים שלא נולדו בארץ. המחקר התפרסם בסוף השבוע בכתב העת Leukemia And Lymphoma Journal.

את המחקר ערכו רופאים וחוקרים בתחום בריאות הציבור מ"הדסה", האוניברסיטה העברית בירושלים ו"שיבא", בהשתתפות נציגי חיל רפואה בצה"ל, משרד הבריאות ואוניברסיטת תל-אביב. המחקר מומן באמצעות מלגה מקרן מחקר הסרטן והקרן לסביבה ובריאות.

בדיווח על המחקר ב"ידיעות אחרונות" שלשום (יום ו') נמסר, כי המחקר בחן נתונים לגבי 2.3 מיליון יהודים ישראלים – 59.5% מהם גברים ו-40.5% נשים שהתאימו למחקר. הם עברו בדיקות רפואיות לפני הגיוס לצה"ל בשנים 2011-י1967. הנתונים הוצלבו עם נתוני תחלואת הסרטן בישראל עד 2012.

בתקופה שנבדקה נרשמו בישראל 2,093 מקרי לימפומה מסוג הודג'קין (57.7% גברים וכ-43% נשים). התברר, כי בקרב ילידי ישראל התחלואה במחלה זו גבוהה בכ-60% לעומת ילידי חו"ל, בין אם מדובר בעולים מאירופה, אסיה או אפריקה.

ד"ר לוין: "יש אפשרות שיש לכך קשר עם חומרי הדברה, מאחר שישראל מובילה בשימוש בהם"

דו"ח המחקר מציין, כי במהלך שנות ה-90 עלה שיעור חולי לימפומה הודג'קין בקרב ילידי הארץ, לעומת השיעור בעולים. מ-1960 ועד 2005 נמצאה עלייה חדה במספר מקרי לימפומה הודג'קין בקרב יהודים ילידי הארץ, מ-2.27 ל-100 אלף מקרים ל-3.61 ל-100 אלף בקרב גברים ומ-2.01 ל-3.36 בקרב נשים. סיכון מוגבר לחלות נמצא בקרב נשים גבוהות ובעלות מסת גוף גבוהה.

בדיווח מצוטט ד"ר חגי לוין, ראש המסלול לבריאות וסביבה בבית הספר לבריאות הציבור של האוניברסיטה העברית ו"הדסה", שאמר: "שיעור התחלואה בלימפומה הודג'קין בישראל הוא מהגבוהים בעולם".

על פי הנתונים, בישראל שיעור התחלואה ל-100 אלף נפש עומד על 3.9 (גברים) ו-3.6 (נשים). רק בלבנון שיעור הגברים גבוה יותר (4.2 ל-100 אלף) אולם שיעור הנשים עומד על 3.2. לשם השוואה, ציין "ידיעות אחרונות" כי בנורבגיה מדובר ב-2.9 (גברים), 1.8 (נשים); בארה"ב 2.8 (גברים), 2.2 (נשים); בבריטניה 2.8 (גברים), 1.9 (נשים); בהולנד 2.7 (גברים), 2.1 (נשים); בקנדה 2.6 (גברים), 2 (נשים); ובדנמרק 2.3 (גברים), 2.1 (נשים).

עוד נמצא במחקר כי 76.3% מהמאובחנים היו מתחת לגיל 35.

ד"ר לוין אמר לעיתון, כי ההערכה היא שגורמי סביבה מגבירים את הסיכון למחלה ולעלייה בשכיחותה בישראל. הוא הדגיש בדבריו, כי "יש אפשרות שיש לכך קשר עם חומרי הדברה, מאחר שישראל מובילה בשימוש בהם".

לדבריו, "חשיפה לחומרים מסוימים בתקופה העוברית או בילדות יכולה להעלות סיכון למגוון מחלות ביניהן סרטן. אפשרות נוספת היא לחץ - עקה נפשית. אנחנו יודעים שבאזורנו מתרחש עימות מתמשך. מחקרים הראו שחשיפת האם בתקופת ההיריון ללחץ נפשי קשורה להתפתחות מחלות כמו סרטן".

בנוסף לד"ר לוין השתתפו במחקר פרופ’ ג'רמי קרק מבית הספר לבריאות הציבור של האוניברסיטה העברית ו"הדסה", ד"ר מרב לייבה מ"שיבא", אסטלה דרזנה-שמחוני וד"ר עדי לייבה מחיל הרפואה, פרופ’ ליטל קינן-בוקר ממשרד הבריאות וד"ר יעל בר זאב מאוניברסיטת תל-אביב.

ד"ר לוין ציין בראיון ל"דוקטורס אונלי", כי השנה מלאו 150 שנה לפטירתו ביפו של ד"ר תומאס הודג'קין, הרופא שגילה את מחלת הלימפומה אותה חקר הצוות, ושקרויה על שמו. הודג'קין גם קבור ביפו.

ד"ר לוין הוסיף, כי הודג'קין היה קווייקר שמת מדיזינטרייה או מכולרה ב-4 באפריל 1866, בעת שביקר בארץ ישראל עם ידידו סר משה מונטפיורי. ד"ר הודג'קין נקבר בבית העלמין הפרוטסטנטי ביפו. לגבי סיבת המוות כתב הרופא שטיפל בו, ד"ר צ'פלין מירושלים, כי הודג'קין מת מ"מהמחלה הסורית" (Syrian Disease).

המחקר המלא (להורדה)

נושאים קשורים:  חדשות,  לימפומה,  הודג'קין,  תחלואה,  מחקר,  ד"ר חגי לוין,  האוניברסיטה העברית
תגובות