חדשות

פרופ' דני גור, מחלוצי ובכירי מנתחי הלב בישראל, הלך לעולמו בגיל 83

פרופ' רוטשטיין, לשעבר מנהל "שיבא" ספד לו: "הוא היה פרפקציוניסט ודרש התמסרות מוחלטת למטופל, כפי שתבע זאת מעצמו. הוא הציל אלפי ילדים ומבוגרים"; פרופ' אהוד רענני: "מסירותו למקצוע והחתירה הבלתי מתפשרת שלו למצוינות היו עבורי דמות לחיקוי והערצה"

חדר ניתוח, כלי ניתוח (צילום: אילוסטרציה)

פרופ’ דני גור, מבכירי מנתחי הלב בישראל ומחלוצי ניתוחי המעקפים בארץ, הלך לעולמו ביום שישי האחרון והובא אתמול (א') למנוחות בנתניה. פרופ' גור היה בן 83 במותו. הוא הותיר אחריו אשה, רופאה אף היא, ושלושה ילדים. אחותו היא הפסלת אילנה גור.

דני גור, יליד ירושלים היה דור רביעי למשפחה של רופאים. אמו ניהלה את מחלקת נשים בבית החולים "שוייצר" בטבריה, שם התגוררה המשפחה בילדותו. הוא למד רפואה באוניברסיטה העברית בירושלים, התמחה במרכז הרפואי "רמב"ם" ואת עיקר הקריירה המפוארת שלו עשה ב"שיבא", לשם הגיע לאחר שנים אחדות שבהן עבד ב"איכילוב". שיא הקריירה שלו ב"שיבא" היה ניהול וקידום מחלקת ניתוחי הלב.

פרופ' דני גור (מקור: ויקיפדיה)

פרופ' דני גור (מקור: ויקיפדיה)

פרופ' גור ביצע אלפי ניתוחי לב בבתי חולים שונים בארץ ונודע בקרב אנשי המקצוע בכך שהיה מוכן לנתח חולים במצבים מורכבים במיוחד, כאלו שמנתחים בכירים אחרים נרתעו מלטפל בהם עקב מצבם הקשה והסיכון הגדול שהיה כרוך בפרוצדורות. כך, למשל, התפרסם כמי שביצע ניתוח של 8 מעקפים.

פרופ' גור ביצע גם ניתוחים רבים של מומים מולדים, לרבות בילדים שהגיעו לארץ ממדינות העולם השלישי. הוא הקים ב"שיבא" את המכון הביו-טכנולוגי, עסק גם בכירורגיה פרטית ופרש מהשירות הציבורי ב-1995. פרופ' גור היה בין מייסדי חברת "איתמר מדיקל" ובשנת 2000 מונה למנהל הרפואי ב-NI Medical. במשך מספר שנים כיהן כיו"ר החברה.

בנוסף להיותו רופא נודע פרופ' גור כאיש שמאל וכפעיל פוליטי ולא היסס להשמיע דעותיו גם כאשר לא היו מקובלות (ראו ערך פרופ' דני גור ב"ויקיפדיה").

פרופ' אהוד רענני: "מסירותו למקצוע והחתירה הבלתי מתפשרת שלו למצוינות היו עבורי דמות לחיקוי והערצה"

פרופ’ זאב רוטשטיין, מנהל "הדסה" ועד לא מכבר מנהל "שיבא", שהחל את דרכו כרופא במחלקה שניהל פרופ’ גור, אמר ל"מעריב" ול"ידיעות אחרונות": "הוא היה טברייני מחוספס וציורי מאוד בדיבורו ומחלוצי ניתוחי הלב בילדים בארץ וכמובן מבכירי מנתחי הלב במבוגרים. הוא היה פרפקציוניסט ודרש התמסרות מוחלטת למטופל, כפי שתבע זאת מעצמו. הוא הציל אלפי ילדים ומבוגרים באלפי ניתוחים מורכבים במיוחד, שביצע בווירטואוזיות גדולה.

"פרופ' גור הביא לארץ את הידע והניסיון האמריקני שרכש בהתמחויותיו בשלושה בתי חולים בארה"ב. בין השאר את טכנולוגיית ניתוחי הלב הפתוחים בילדים. הוא עשה זאת כאן עוד בשנות ה-70 וכך היה לאגדה ביכולותיו הכירורגיות ובמסירותו למטופליו".

בנוסף, ציין פרופ’ רוטשטיין, היה גור מהמובילים בעולם בחקר האנטומיה של מומי הלב המולדים. "הוא לא התפשר בתחומים שונים ועמד על דעתו, הרבה להתבטא גם בנושאים שנויים במחלוקת אבל לצד כל זה העמיד דור של רופאים שלמדו ממנו והמשיכו את דרכו בכירורגיה של הלב", הוסיף פרופ' רוטשטיין.

פרופ’ גור פרש לגמלאות עוד בטרם הגיע לגיל הפרישה ופינה את מקומו בניהול מחלקת ניתוחי הלב ב"שיבא" לתלמידו, פרופ’ ארם סמולינסקי.

פרופ' אהוד רענני, כיום מנהל מערך ניתוחי הלב ב"שיבא" ואחד מתלמידיו הרבים של פרופסור גור, אמר עליו: "מסירותו למקצוע והחתירה הבלתי מתפשרת שלו למצוינות היו עבורי דמות לחיקוי והערצה. הוא ייזכר גם כי בזכות הניתוחים הרבים שביצע ניצלו חייהם של אלפי ילדים ומבוגרים".

ד"ר לאוניד סטרניק, שהיה המתמחה האחרון שפרופ’ גור קיבל במחלקתו ב"שיבא" והכשיר אותו כמנתח לב, אמר היום: "למדתי ממנו את טכניקות הניתוח המיוחדות שלו, אך בעיקר את התייחסותו לחולה. החולה וביטחון החולה היו אצל פרופ’ דני גור מעל הכול. הוא היה חלוץ בתחומו ודגל בחידושים וקידמה מבלי להתפשר בכל מה שנוגע לבטיחות הטיפול. גם כיום, כשאני עצמי כבר מנתח ותיק עם הרבה שעות חדר ניתוח מאחורי, הייתי נותן הרבה רק כדי שוב לנתח יחד אתו".

נושאים קשורים:  חדשות,  פרופ' דני גור,  פטירה,  המרכז הרפואי "שיבא",  חדשנות,  היסטוריה של הרפואה
תגובות
אנונימי/ת
22.08.2016, 18:47

אחרי מות קדושים אמור. כל מספיד אמר דברים נכונים.כל מספיד חמק מהדברים הקשורים להיותו שנוי במחלוקת. וכמעט כל מספיד הקפיד לחלוק לעצמו שבחים על הימים בהם התחכך עם הכוכב המת.

22.08.2016, 19:36

דני גור היה רופא מצויין. לדאוות לב הרפואה הציבורית בארץ הוא הביא עמו מארה"ה לארץ לא רק את הידע והניסיון האמריקני אלא גם את חוליי מערכת הרפואה האמריקנית, את השיטות הנפסדות של רפואה לעשירים על חשבון מאושפזי המערכת הציבורית, ולא נכנס כאן לפרטים המבישים.

23.08.2016, 23:21

לתגובתו של יצחק גת : וכי לא מצינו בכתובים אחרי מות - קדושים אמור ?
לדאבון (כך!) לב הלך מעימנו רופא מעולה שהיתה לי הזכות לעזור בקליטתו עם הגיעו ארצה למח' כירורגית א' באיכילוב.
חבל על דאבדין דלא משתכחין ,
דר' ביזר

אנונימי/ת
26.08.2016, 01:34

אין ספק שפרופ' דני גור היה מגדולי מנתחי הלב אבל, ככל אדם היו לו גם חסרונות. צודק יצחק גת בדבריו באשר לשיטות הנפסדות שהביא מארה"ב אין זה פוגם בכישרונו ובכישוריו, כמנתח מעולה. אבל נזכור ש"כל הגדול מחברו יצרו גדול הימנו".

אנונימי/ת
25.08.2016, 10:19

הוא שנאמר " טוב שברופאים לגהינום "