כאב שרירים

שפעול מקרופאגים הממוקמים בשריר גורם לכאב כרוני בשריר

מודל מחקרי שבחן את ההשפעות של חסימת מאקרופאגים ושפעולם מצא, כי מספר מקרופאגים גבוה בשריר מביא לרגישות יתר לכאב, בעוד שהסרת או חסימת פעולת המקרופאגים מעלה את סף הכאב של השריר

14.08.2016, 10:21
תא מאקרופאג (הדמיית אילוסטרציה)

מקרופאגים ממלאים תפקיד בתגובה החיסונית המולדת של הגוף. הם נמצאים ברקמות רבות בגוף, ביניהם השרירים, ויכולים לשחרר ציטוקינים אשר מרגשים (sensitize) קולטני אזעקה (nociceptors) מקומיים.

המחקר הנוכחי בחן את התפקיד של מקרופאגים הממוקמים (resident) בשרירים בהתפתחות כאב שרירים שאינו דלקתי. כאב זה הושרה על ידי שתי זריקות של חומצה עם pH 4.0 בשריר התאומים (gastrocnemius), שניתנו בהפרש של חמישה ימים זו מזו.

שתי זריקות החומצה הביאו לעלייה במספר המקרופאגים הממוקמים בשריר התאומים, אך טיפול עם קלודרונאט בליפוזום (Clodronate – Bonefos) קודם לזריקת החומצה הביא לירידה במספר המקרופאגים בשריר ולהחלשת הרגישות הגבוהה לכאב (hyperalgesia) שהושרתה על ידי זריקות החומצה.

על מנת לבחון הלאה את התרומה של מקרופאגים מקומיים לרגישות יתר לכאב, החוקרים נתנו לעכברים זריקה תוך-שרירית עם C34, אנטגוניסט לקולטן TLR-4.

כאשר C34 ניתן לפני זריקה החומצה הראשונה, רגישות היתר לכאב בשריר ובמגע (tactile) נחלשו. עם זאת, כאשר C34 ניתן לפני זריקת החומצה השנייה, לא היתה השפעה על התפתחות רגישות היתר.

לאחר מכן, על מנת לבדוק אם שפעול מקרופאגים מקומיים מביא לריגוש קולטני אזעקה לגירויים רגילים שאינם נוסיספטיביים, החליפו החוקרים את זריקת החומצה הראשונה או השנייה בליפופוליסכריד (lipopolysaccharideי-LPS) המשפעל תאי חיסון או בציטוקין IL-6.

הזרקת LPS או IL-6 במקום אחת משתי זריקות החומצה, ללא קשר אם זו הזריקה הראשונה או השנייה, הביאה לעלייה תלוית-מינון בתגובות גמילה פוסט-אקוטיות (post-acute withdrawal responses) ולירידה בספי הגמילה של השריר. המינונים הגבוהים ביותר של LPS ו-IL-6 הביאו להתפתחות רגישות יתר דו-צדדית (בשתי הרגליים) לכאב.

במחקר זה, הסרת מקרופאגים מהשריר עם קלודרונאט או חסימת TLR-4 הפחיתו רגישות יתר לכאב. מנגד, זריקות חומצה LPS ו-IL-6 לתוך השריר שיפעלו את המקרופאגים והביאו לשחרור ציטוקינים וךהגברת רגישות השריר לכאב. ממצאי המחקר מעידים, כי מקרופאגים הממוקמים בשרירים הם המפתח להתפתחות כאב כרוני בשריר.

מקור:
Wei-Yi Gong, Ramy E. Abdelhamid, Carolina S. Carvalho, Kathleen A. Sluka; Resident macrophages in muscle contribute to development of hyperalgesia in a mouse model of non-inflammatory muscle pain; DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.jpain.2016.06.010
Publication stage: In Press Accepted Manuscript
Published online: July 1, 2016

נושאים קשורים:  כאב שרירים,  כאב כרוני בשרירים,  חומצה בשריר,  קלודרונאט,  בונפוס,  סף כאב,  רגישות גבוהה לכאב,  C34,  אנטגוניסט לקולטן TLR-4,  ליפופוליסכריד,  IL-6,  מחקרים,  מקרופאגים
תגובות