חדשות

ליצמן הודיע במפתיע: "אתנגד לתקציב המדינה; לא נותן מענה לצרכי מערכת הבריאות"

שר הבריאות יעקב ליצמן גם חזר בו והודיע כי המימון להגדלת סל התרופות לא צריך לבוא מהיטל על ביטוחי הבריאות הפרטיים והמשלימים - אלא מהתקציב הכללי; יו"ר הר"י בירך על הצעד, ושיגר מכתב לחברי הממשלה

סגן שר הבריאות ליצמן. צילום: פלאש 90

(עודכן 19:21) בעיצומה של שביתת המחאה של הרופאים בבתי החולים הציבוריים, הודיע היום (ה') שר הבריאות יעקב ליצמן במפתיע, כי בכוונתו להתנגד להצעת התקציב שתובא היום לאישור הממשלה, ובכללה חוק ההסדרים.

השר מסר, כי התנגדותו נובעת מ"פערים גדולים בין משרד הבריאות למשרד האוצר", וכי "הצעת התקציב שהציג האוצר לא נותנת מענה לצרכים הבסיסיים ביותר של מערכת הבריאות לשנים הקרובות".

ליצמן פירט את הצרכים: "בראש ובראשונה הזדקנות האוכלוסייה וכן: הצורך בתוספת מיטות אשפוז ובשיפור המערך הגריאטרי לקשישים; הצורך בהתמודדות עם המשבר בתקציבי קופות החולים שיש לפתור באמצעות שיפור מקדמי התקצוב של הקופות (מדד יוקר הבריאות והמקדם הדמוגרפי); הצורך לתת מענה לבתי החולים הציבוריים כדי למנוע את קריסתם; הצורך לתת מענה למשבר החריף בפסיכיאטריה; תוספת תקנים למתמחים וקידום בריאות הציבור".

שר הבריאות אמר עוד בישיבת הממשלה, כי מחויבותו לציבור החולים מחייבת אותו לפעול לפי צו מצפונו והוא לא ייתן ידו לתקציב שאיננו נותן מענה לצרכים הדחופים של המערכת. "העומסים בחדרי המיון והמחלקות, התורים לניתוחים ולרופאים מומחים שיש לקצר - חייבים לקבל מענה", אמר.

בנוסף הודיע השר ליצמן בדיון בממשלה כי בכוונתו להתנגד להצעת האוצר לקבוע היטל על תכניות השב״ן והביטוחים הפרטיים כדי לממן את הגדלת סל התרופות. יש לציין כי ליצמן עצמו, ביחד עם שר האוצר משה כחלון, היה זה שהודיע במשותף על היוזמה החדשה. "המענה לנושאי סל התרופות ושירותי הבריאות הציבוריים צריך לבוא ממימון ציבורי", אמר עכשיו.

ד"ר ליאוניד אידלמן, יו"ר ההסתדרות הרפואית, בירך את השר ליצמן, "על עמדתו הנחרצת וכוונתו להצביע נגד תקציב המדינה, אם לא יינתנו המשאבים הנדרשים בדחיפות למערכת הבריאות".

ד"ר אידלמן אמר: "דרישות השר לתוספת מיטות אשפוז ושיפור המערך הגריאטרי לקשישים, התמודדות עם המשבר בתקציב קופות החולים, מתן מענה לבתי החולים הציבוריים כדי למנוע את קריסתם וכן יצירת מענה למשבר החריף בפסיכיאטריה, תוספת תקנים וקידום בריאות הציבור – כל אלה משקפות צורך אמתי ודחוף. ללא קבלת דרישות אלה לא יוכל הציבור לקבל רפואה מיטבית וזמינה".

מכתב לשרי הממשלה

כמו כן, שלח יו"ר הר"י מכתב לכל שרי הממשלה ובו הפציר בהם "להתערב לאלתר ולדרוש את הגדלת תקציב הבריאות וביטול הגזירות בחוק ההסדרים". "מדובר ברגעים קריטיים עבור מערכת הבריאות בישראל", כתב יו"ר הר"י. על כל שרי הממשלה להצטרף ולתמוך בעמדתו של השר ליצמן".

"ברגעים אלה ממש, בעודכם ישובים סביב שולחן הממשלה, לא מונחים בפניכם רק תקציב המדינה וחוק ההסדרים. מונח על שולחנכם גורלם של חולי ישראל בשנתיים הקרובות", כתב ד"ר אידלמן.

עוד הוסיף: "החל מהבוקר מושבתים בתי חולים במדינה. במקביל לישיבת הממשלה, חברי מזכירות הר"י התכנסו לישיבת חירום כדי לדון על הצעדים הבאים. מערכת הבריאות סובלת ממחסור כרוני במשאבים בכל הארץ. על פי נתוני ה-OECD, ישראל נמצאת בתחתית הרשימה בהשקעה הלאומית לבריאות לכל תושב. אנו מפגרים באופן משמעותי במספר מיטות האשפוז לאלף נפש, במספר הסטודנטים לרפואה ובמדדים קריטיים נוספים. אי השוויון בבריאות רק הולך ומחריף.

"את המחיר משלמים מטופלים מדי יום, שעה-שעה, בתורים הארוכים לניתוחים, לבדיקות רפואיות ובהמתנה בלתי סבירה לרופא בחדר מיון. ה'רפורמות' של האוצר כבר האריכו תורים. כיום החולים משלמים יותר ומקבלים פחות. חוק ההסדרים שנמצא על שולחנכם עלול להחמיר מצב זה פי כמה וכמה. בתנאים כאלה לא נוכל להמשיך ולתת טיפולים רפואיים זמינים, נגישים ומיטביים.

"ההכרעה בידיים שלכם. אנו קוראים לכם להתערב לפני שיהיה מאוחר מדי ולדרוש את הגדלת תקציב הבריאות וביטול הגזירות במערכת הבריאות. אנו קוראים לשרים לנקוט את כל האמצעים שבידיהם כדי לטפל במשבר החריף שבו שרויה מערכת הבריאות. תושבי המדינה ראויים לתקציב התואם את צורכי הרפואה המודרנית ועל השרים מוטלת אחריות כבדה לדאוג לבריאות התושבים כולם".

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  שר הבריאות יעקב ליצמן,  ביטוחים פרטיים,  ביטוחים משלימים,  מימון ציבורי,  תקציב המדינה,  חוק ההסדרים,  המאבק בחוק ההסדרים
תגובות
אנונימי/ת
11.08.2016, 20:45

מה נסגר עם שר הבריאות הזה ??
כל החלטה שהוא מקבל הוא בסופו של דבר חוזר בו.
ד"ר רחמימוב, יש לנו פה עסק עם שר אוצר ללא עמוד שדרה, לטיפולך הדחוף!