חדשות

הר"י: צפויה שביתה בבתיה"ח הציבוריים ביום חמישי אם לא ישונה חוק ההסדרים

לפי ההודעה, השביתה הכללית הצפויה, שבה יעבדו כל הרופאים בבתי החולים במערכת הציבורית במתכונת שבת, תימשך בשלב זה יום אחד; גורם בכיר בהר"י ל"ישראל היום": "יש כאן הפרה של ההסכמים הקיבוציים. לא יכולנו לשתוק לגביה"; ליצמן: לא מבין על מה כל המהומה

הפגנה בירושלים 27.04.2011 (צילום: יח''צ הר''י)
תצלום ארכיון: יו"ר הר"י, ד"ר ליאוניד אידלמן, במהלך מאבק הרופאים בשנת 2011 (צילום: הר"י)

ההסתדרות הרפואית בישראל הכריזה אתמול (יום ב') כי ביום חמישי הקרוב צפויה שביתה נרחבת בכל בתי החולים במערכת הבריאות בישראל, אם משרדי האוצר והבריאות לא ייענו לדרישה להסיר סעיפים הנוגעים לעבודת הרופאים מחוק ההסדרים לשנים 2017-2018. לפי ההודעה, כל בתי החולים הציבוריים יעבדו במתכונת שבת ויבוצעו רק ניתוחים הכרחיים.

ההכרזה על השביתה הצפויה נעשתה לאחר הכרזת סכסוך עבודה מצד ההסתדרות הרפואי לפני עשרה ימים. בשלב זה מדובר בשביתה בת יום אחד בלבד, והר"י מסרה כי לאחריה יוחלט כיצד להמשיך במאבק. בכל מקרה, אם תתרחש, תהיה זו השביתה הראשונה בחמש השנים האחרונות, אחרי המאבק להסכם הקיבוצי של הרופאים שנחתם בתום משא ומתן ממושך ב-2011.

לפי הדיווח, בשלב זה מדובר בשביתה בת יום אחד בלבד, והר"י מסרה כי לאחריה יוחלט כיצד להמשיך במאבק

בדיווח אתמול ב"הארץ" צוין, כי מאז ההסכם ב-2011 הכריזה ההסתדרות הרפואית על שלושה סכסוכי עבודה, אך הם נפתרו במהירות ובהסכמה מול האוצר. הפעם, ההסתדרות הרפואית מגדירה את המצב הנוכחי כ"משא ומתן עם אקדח מוצמד לרקה".

העילה לשביתה הצפויה היא סעיפים שונים בפרק הבריאות בחוק ההסדרים, שצפוי לעלות ביום חמישי לדיון בממשלה לקראת אישורו. הכרזת סכסוך העבודה נעשתה בשל כמה סעיפים בהצעת החוק, ביניהם הכוונה שבינתיים הוסרה לאיים בחקיקה לאיסור על עבודה פרטית למנהלי מחלקות. בין הסעיפים האחרים המקוממים את הר"י: עיכוב בקליטת רופאים שמועסקים כיום בתאגידי הבריאות כעובדי מדינה ותכנית להעניש תקציבית מנהלי בתי החולים שיחרגו מתקציבם.

"אנחנו דורשים שינהלו אתנו משא ומתן בכל הנושאים. אי אפשר לנהל אותו על ידי חוקים דרקוניים בחוק ההסדרים".

"ישראל היום" ציטט אתמול רופא בכיר בהסתדרות הרפואית, שאמר לעיתון: "הרבה שנים לא היתה שביתה כזאת. יש כאן הפרה של ההסכמים הקיבוציים. לא יכולנו לשתוק לגביה. אין פה שום דיון אמתי על עתיד מערכת הבריאות אלא רק שליפות מהמותן". אותו מקור מסר עוד, "אנחנו דורשים שינהלו אתנו משא ומתן בכל הנושאים. אי אפשר לנהל אותו על ידי חוקים דרקוניים בחוק ההסדרים".

בהסכם שנחתם ב-2011 נאסר על הרופאים לשבות עד 2019 בהקשר לנושאים שנכללים בהסכם, אבל הר"י טוענת שסעיפי חוק ההסדרים כפי שהוצגו מהווים הפרה של ההסכם, ולכן יש מקום להכרזת שביתה או עיצומים.

ליצמן: לא מבין על מה המהומה

שר הבריאות ליצמן התראיין אתמול בנושא ואמר: "אני לא מבין על מה המהומה. הבהרתי שאין כוונה לעשות חקיקה בנושא שמנהלי המחלקות לא יוכלו לעבוד (במסגרת הפרטית) - לכן אני לא מבין מה הם רוצים". בהתייחסו לחוק ההסדרים אמר השר, שטיוטת החוק בנושא הבריאות התחילה עם 200 סעיפים ונגמרה עם 20 סעיפים.

בשידור התראיין גם פרופסור משה הדני, מנהל המחלקה לנוירוכירורגיה ב"שיבא", שסיפר כי "משכורתו נמוכה ולכן הוא חייב להשלים הכנסה. במשכורת המקסימלית שלי אני לא מגיע ל-15 אלף שקל נטו בחודש. זו המשכורת שלי במשך כל השנים כרופא, והיא גם יורדת. אם אני יוצא לחופשה או לכנס, יורדות לי הכוננויות", אמר. פרופ' הדני הדגיש, כי "ההכשרה שלי היתה במשך 25 שנה, רק בגיל 50 יכולתי להתחיל לעבוד באופן פרטי".

"שכר המנתח בניתוח אחד פרטי  קרוב לברוטו כמו כל המשכורת החודשית", אמר עוד פרופ' הדני, "ואני לא עושה יותר משישה ניתוחים בחודש". בתשובה לשאלה אם הניתוחים הפרטיים לא מפריעים לעבודתו הסדירה כרופא בבית החולים הממשלתי, אמר: "הניתוחים לא פוגעים, הם נעשים בשעות הערב. אני מנתח (פרטי) פעם אחת בשבוע. באותו היום אני יוצא (מ'שיבא') לקראת השעה שלוש ועובד עד 11-10 בלילה. אני מוכרח להתפרנס. אף מטופל שלי לא נפגע עד היום. אני רגיל לזה".

עוד אמר פרופסור הדני בנוגע לשביתה הצפויה, כי "הסיבות האחרות להשבתה הן משום שיש 'עליהום' על הרופאים. הובטחו כספים וגם חוק ההסדרים פוגע בזכות הציבור לבחור ברופא שלו. רק פוליטיקאים, מי שמקורב לצלחת , יכול לבחור. הציבור הרחב לא יכול לבחור את הרופא שהוא מעוניין שיטפל בו. האם אדם שיש לו גידול במוח לא יכול לבחור את הרופא שינתח אותו? הוא תלוי בהחלטה שרירותית, במזל, בהגרלה?".

ישיבת חירום עקב גירעון בתי החולים

בתוך כך, 11 בתי החולים הממשלתיים התריעו כי בכוונתם לצמצם שירותים ואף להימנע מרכש תרופות כבר בימים הקרובים, עקב אי יכולת לעמוד בתקציבים שהוקצו להם. סעיף בחוק ההסדרים לשנים 2017-2018 מטיל אחריות משמעתית בהקשר לעמידה בתקציב על מנהלי בתי החולים.

ד"ר חזי לוי, מנהל בית החולים "ברזילי" ויו"ר איגוד מנהלי בתי החולים הממשלתיים, אמר אתמול: "אנו מתקשים לתת שירותים שהם הלחם והחמאה של מערכת הבריאות, כמו תרופות, מזון, שירותי ניקיון ואבטחה, מכשור ומחשוב. בלית ברירה, נצטרך לצמצם חלק מהפעילויות".

על-פי דיווח ב"ישראל היום" אמר חזי חי, יו"ר ארגון מנהלי הכספים בבתי החולים ומנהל הכספים של בית החולים בנהריה: "על פי חוק אנחנו לא יכולים להמשיך לחתום ולבצע הזמנות נוספות, כאשר התקציב עומד להסתיים. לכן אי מתן תקציב מיידי ייצור מצב של הפסקת הזמנות של ציוד הכרחי כגון תרופות ומזון". הערב תתקיים ישיבת חירום של מנהלי בתי החולים הממשלתיים בנושא.

בראיון ברדיו אמר ליצמן, כי "אנחנו בתחילת השנה יושבים עם כל בית חולים בנפרד ונותנים תקציב לכל השנה. השנה, בניגוד לשנים הקודמות, נתנו להם את כל התקציב. בית חולים שלא יעמוד בתקציב שהוא הסכים עליו בתחילת השנה - אז אני לא הולך לוותר כאן. חוק זה חוק. ניהול זה ניהול".

נושאים קשורים:  חדשות,  הר"י,  שביתה,  חוק ההסדרים,  יו"ר הר"י,  משרד הבריאות,  המאבק בחוק ההסדרים,  פרופ' ליאוניד אידלמן
תגובות
אנונימי/ת
08.08.2016, 16:17

אין לי שום בעיה עם רופאים שעובדים פרטי, אך אי אפשר לערבב!!! אי אפשר לרקוד על כל החתונות וזה גם לא מקובל לא בארהב ולא באירופה. אם מישהוא מאוד בטוח בעצמו ובכח המשיכה שלו שיחייה מהפרקטיקה הפרטית. אבל לא זה המצב, כולם רוצים גם להביא הביתה שני מליון שח לשנה , גם לקבל מינוי אקדמי בכיר במימון בית החולים הקשור לפקולטה, גם להחשב ראש מחלקה. אז נכון שמי שנמצא אך ורק ברפואה הציבורית כרופא בכיר צריך להשתכר היטב, שכר תחרותי, אבל לא לערבב את שני העולמות.

אנונימי/ת
08.08.2016, 21:55

רואים שאתה ממש לא מבין כלום במערכת הבריאות הדפוקה בארץ

אנונימי/ת
08.08.2016, 19:12

מה כל כך קשה להבין? המערכת הציבורית היא פרא שחולבים אותה, פרקטיקה פרטית היא העוגה! הנהלות בתי החולים נוהגים את העסק בצורה קטסטרופלית. אימפוטנטים כלכליים ובזבזנים פאטולוגיים לא מבינים שאי אפשר להיות רווחי כל עוד שהתשלום או המסוכרת הם אותו הדבר לא משנה מה וכמה עובדים (או לא). הגיע הזמן לסיים את השיטה הדבילית הזו ע״ש ״הסכם קיבוצי״. תשלום עוגן וטוב מעוד לפי התפוקה. ואז תייה תחרות אמיתית, אף אחד לא ירצה לצאת לעבוד בחוץ. ההסתדרות הרפאוית הרגנה לא יודע כמה שביתות. מה השתנה? כלום! כי הכל פוליטיקה. ביום שמערכת הבריאות הציבורית תתפקד בצורה רווחית אז הכל יסתדר...אבל לא יהיה צורך יותר בהסתדרות הרפאוית...ממממ...כנראה למשהו לא מסתדר. אני חושב שהגיע הזמן להכניס בכוח בכל בית חולים ציבורי מבקר עצמאי ומקצועי שיבדוק לאן הלך הכסף, איך עובדים, כמה ואיפה מבזבזים...ופתאום תראו איך צצים עשרות מיליוני שקלים מהאדמה. אין שום גירעון!!! יש רק הנהלה מנותקת מהמציאות.

אנונימי/ת
08.08.2016, 20:41

מסיבות משפטיות אני חייב לכתוב "לדעתי". אז, לדעתי, חייב לדעת כל רופא אמיתי בישראל שבנוסף לKPC מחלות קרדיווסקולריות, סרטן מטסטטי, ושוק ספטי רפרקטורי, יש גם את "נערי האוצר".
"רופא אמיתי - למען המטופלים, נגד האוצר".

אני מניח שזאת הינה "יריית הפתיחה" (אמנם מינורית) בסכסוך העבודה המוכרז "כי הגיעו מים עד נפש..."
אחרי העליהום התקשורתי המכפיש, וחוק ההסדרים הדרקוני (בתחום הבריאות) יצא "המרצע מן השק" על כוונתם הבזויה של "נערי האוצר" ושולחיהם , להשתלט על מערכת הבריאות הציבורית (וגם הפרטית!) תחת מעטה הסיסמאות הנבובות הידועות : איזון תקציבי, שקיפות,משילות, יעילות (10 דקות לחולה!), סיסמאות מוערצות אלה ע'י אותם גורמים, חסרות לחלוטין ערכי מוסר וצדק-חברתי ובמיוחד ערכה של "אתיקה-רפואית,אשר בוודאי שאינה נלמדת בבית מדרשם של אותם "נערים"!!
לא די בנסיון זה של "הפיכת חצר", אלא שכוונתם להופכינו "לעבדים נרצעים" של של אותה מערכת.
בסכסוך העבודה הנוכחי עלינו להשתמש בגישה הידועה : "אני מאשים"!
יש צורך להשתמש "באגרוף ברזל בכפפות משי לטפניות:" - אגרוף ברזל כנגד ה"נערים ושולחיהם, וכפפות מלטפות עבור חולינו, שעליהם אנו מבקשים להגן!
זה יהיה מאבק ארוך ומתיש - אך עלינו להצליח בו בכל מחיר
יש להעזר בקביעתם הפומבית הנחרצת של מבקר-המדינה ושל נגידת בנק ישראל, שצמד המשרדים אוצר-בריאות אחראים לניהול הכושל של המערכת, עקב תקצוב בלתי הולם והעדר מוחלט של תכנון רב-שנתי ארוך!
בהסתמך על אלה ועל מלחמתה הבלתי נלאית של הר'י, יש לצרף למאבק גופי ציבור נוספים : ראשי ערים , איגוד הדיקנים, חברי כנסת נאורים מכל רחבי הקשת ,וכמובן גם עתונאים נאורים (שאינם עיתונאי חצר).
כדברי הנגידה : "יש להתחיל מייידית בשיקום המערכת הציבורית", ואני מוסיף החזרת "הגזילה המתמשכת " לציבור החולים, שמשמעותה אלפי מיטות אישפוז חדשות , חדרי ניתוח וכו', מאוישות באלפי תקנים חדשים של רופאים, אחיות וכו'.
רק כך ניתן יהיה לממש את חוק "זכויות החולה" , הנרמסות כיום ברגל גסה תחת אותו מעטה נפסד של הסיסמאות דלעיל.
להצלחת המאבק למען חולינו -בלעדינו אין להם מגן!
בכל הכבוד הראוי, פרופ' תיאו דב גולן.

אנונימי/ת
09.08.2016, 19:57

אגרוף ברזל בכפפה משי, אה? בסדר:
1. כל חברי המחלקות בבתי החולים, אבל כולם, כולל מנהלים וסגניהם, שיעשו תורנויות שלימות, כולל שישי שבת,. 24 שעות כמו כולם. ואחר כך שילך לפרקטיקה הפרטית לאן וכמה שהוא רוצה. מדברים על הצלת הרפואה הציבורית, לא?
2. כל רופא שכויכול יושב במישרד אדמיניסטראטיבי (בריאות, הר״י) שיתייצב קודם כל בבית החולים. ובזמן הפנוי שיתעסק עם דברים אחרים.
3. משרד האוצר שיעבור במסרק קטן כל בית חוחים ומחלקה ולבקש דין וח-ן על כל גרוש.
4. מבקר המדינה שיעשה עבודה מעמיקה על יעילות הטיפול בכל מקום. ופתאום יגלה כמה כפילויות הוכלות זמן וכסף נמצאות.
5. ביסוס חוק ה״רשלנות הכלכלית״ בכל מקום בבריאות. כיום קיימת קטסטרופה, גם תפיסתית וגם ממשית.
ועוד משהו: למה אף בית חולים פרטי לא מתלונן?
בואו קודם על לענות לשכיחות האלה. בלי סיסמאות סוכתי דמעות כמו ״דאגה לחולים״, ״המטופלים שלנו״ פאקה פאקה...
אחרת השביתה ממחר לא תייה שום דבר אחר מליציות. רק שזה בכלל לא מצחיק...

אני מבקש להעיר לאור שידורי הטלביזיה והרדיו על דיונים ליליים עם נערי האוצר:
אין להאמין לדבריהם!
כשהם לחוצים - הבטחות למכביר!
כשהלחץ חדל ההבטחות אינן מקוימות:
ההתחיבות הכתובה לתוספת תקני רופאים - מריחה!
החלטת ממשלה מספטמבר 2014 על תוספת 118 מיטות בסורוקה - עד היום לא ניתנה אף אגורה שחוקה - שאלו את אהוד דוידסון מנהל של ביה'ח!
על שביתת האזהרה להתקיים!!
לטובת חולינו!
בכל הכבוד הראוי, פרופ' תיאו דב גולן.