חדשות

יו"ר הר"י: ההכרזה על סכסוך עבודה "שרירה וקיימת"; נחליט השבוע על צעדים ארגוניים

יו"ר הר"י, ד"ר ליאוניד אידלמן, הבהיר במכתב ששלח לרופאים חברי הארגון ובראיון שהעניק לרשת ב', כי ההכרזה על סכסוך העבודה "שרירה וקיימת" למרות התקפלות האוצר בנושא החקיקה נגד עבודה פרטית של מנהלי מחלקות, בשל "גזירות נוספות שהאוצר מתכוון להשית על ציבור הרופאים"

ד"ר ליאוניד אידלמן (צילום: הר"י)

"ההסתדרות הרפואית תחליט במהלך השבוע על הצעדים הארגוניים שתנקוט החל מיום חמישי השבוע – לרבות אפשרות של השבתה" כך הודיע יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן, במכתב שהופץ לפני סוף השבוע לרופאים ולרופאות חברי הארגון. הוא הוסיף, כי "ההכרזה (על סכסוך עבודה) עדיין שרירה וקיימת",

ד"ר אידלמן אמר גם בראיון שהעניק לרשת ב', כי "כל שנה האוצר מכה בעוד מכה ובעוד מכה, ומהדק את חבל התלייה של מערכת הבריאות הציבורית. מכל זה המטופלים רק נפגעים. חוסכים על חשבון בריאות הציבור". הוא הדגיש כי הר"י דורשת להוציא את פרק הבריאות כולו מחוק ההסדרים, מאחר שמדובר בחקיקה חפוזה.

במכתב לרופאים חזר ד"ר אידלמן וציין, כי במסגרת חוק ההסדרים 2018-2017 החליטה הממשלה "להטיל גזירות חדשות בעלות השפעה על ציבור הרופאים והמטופלים כאחד". בין אלה היתה הכוונה לאסור בחקיקה על מנהלי מחלקות ומנהלי יחידות בבתי החולים הציבוריים לעסוק בפרקטיקה פרטית. בעקבות זאת הוכרז על סכסוך עבודה ביום חמישי, ה-28 ביולי.

"כל שנה האוצר מכה בעוד מכה ובעוד מכה, ומהדק את חבל התלייה של מערכת הבריאות הציבורית. מכל זה המטופלים רק נפגעים"

שלושה ימים בלבד לאחר ההכרזה, בישיבת מועצת הבריאות בהשתתפות שר הבריאות יעקב ליצמן, אמר השר כי "בהסכמה בינו לבין שר האוצר, הסעיף המאפשר לאסור בחקיקה או בהחלטת ממשלה פרקטיקה פרטית של מנהלי מחלקות ויחידות - יימחק". לדברי השר במועצה, יש כוונה לנהל משא ומתן עם הר"י בנושא הזה, כמו גם בסוגיית קציבת הקדנציות של מנהלי מחלקות ורוטציות בתחום הניהול.

"אנו מודים לשר על הבטחה זאת", אמר ד"ר אידלמן, "ומקווים כי הצעת ההחלטה שתובא בפני הממשלה תהיה תואמת לדברים החשובים הללו".

עם זאת, ציין, "הכרזתנו על סכסוך עבודה שרירה וקיימת, שכן היא נשענת על גזירות נוספות שהאוצר מתכוון להשית על ציבור הרופאים, וביניהן: הכפפת עבודת הרופאים וקבלתם לעבודה בידי מנהלי הכספים בבתי החולים הציבוריים; עיכוב בהקצאת התקנים לשם הורדת עומס העבודה ואי-קיום ההחלטה על חובת תנומות המתמחים במהלך התורנות; ענישה משמעתית של מנהלי בתי החולים שלא יעמדו ביעדי התקציב; קנסות על בתי החולים שלא יעמדו ביעדי התקציב; פגיעה בתנאי ההעסקה והשכר של הרופאים המועסקים במסגרת תאגידי הבריאות ועיכוב בקליטתם כעובדי מדינה וכן אי תאום בנושא תנאי קליטתם עם הארגון היציג של הרופאים (הר"י); המשך העברת סמכויות הרופאים למקצועות אחרים, כגון: מתן אפשרות לרוקח להנפיק תרופת מרשם להתחלת טיפול – ללא מרשם ובחקיקה נפרדת".

ד"ר אידלמן הדגיש, כי בהסכם הקיבוצי שנחתם עם הר"י כתוב במפורש שיש אפשרות לרופא לעבוד גם במסגרת פרטית, ועתה ניסו אנשי האוצר למעשה לשנות זאת באופן חד צדדי. "במקום להעמיד תקציבי מדינה כדי לפתוח יותר מרפאות, להקים יותר חדרי ניתוח ולהפעילם גם בשעות הערב – כיוון שכיום הם לא מופעלים ובכך יש משום בזבוז כספים משווע – מעדיף האוצר לחסוך על חשבון הרופאים ובעיקר הציבור".

הוא הוסיף: "חולים אונקולוגים, למעט מקרים דחופים ביותר במצב חירום, מחכים חודשים לניתוח וזה מצב מביש ובלתי נסבל. כיום אין מספיק תקנים לרופאים, אין מיטות – ולכן אין יכולת לתת טיפול ראוי".

יו"ר הר"י ציין, כי "האוצר בונה על כך שהח"כים יצביעו על חוק ההסדרים באורח אוטומטי ומקווה לנצל זאת כי להעביר את הגזירות. אני בכל זאת מקווה שנוכל למנוע את ההידרדרות במערכת הבריאות ולהפסיק לחסוך על חשבון הציבור ועל חשבון בריאותו. יש צורך בהקצאת 10% מהתל"ג לנושאי בריאות כדי שחולים לא יסבלו".

נושאים קשורים:  חדשות,  יו"ר הר"י,  הר"י,  סכסוך עבודה,  שביתה,  משרד האוצר,  מכתב,  משרד הבריאות,  המאבק בחוק ההסדרים,  פרופ' ליאוניד אידלמן
תגובות