חדשות

ליצמן: מבוי סתום במו"מ על הרפורמה בביטוח הסיעודי; לא נהסס לפרוש מהקואליציה

לפי דיווחים בתקשורת הבוקר (ד'), שר הבריאות נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ושב והצהיר כי אם הרפורמה בביטוחים הסיעודיים לא תתוקצב על ידי העלאת מס הבריאות או על ידי תקציב המדינה, "יהדות התורה" לא תהסס לפרוש מהקואליציה

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן. ריבוי מינויים מחסידות גור. צילום: הדס פרוש / "פלאש 90")

שר הבריאות יעקב ליצמן שב והבהיר אתמול (ג'), כי "אם רפורמת הסיעוד לא תצא לדרך - נעזוב את הממשלה". כך מדווח הבוקר (יום ד') העיתון "ידיעות אחרונות". ליצמן נפגש אתמול עם ראש המשלה לדיון שעסק בנושא, והזהיר כי אי קידום הרפורמה שהוא מוביל מהווה הפרה של ההסכם הקואליציוני. בחודשים האחרונים הזהיר ליצמן ממשבר קואליציוני על רקע אי-קידום הרפורמה.

לפי דיווח נוסף, בעיתון "כלכליסט", ליצמן סבור שהמגעים עם משרד האוצר בנוגע לתקצוב הרפורמה בביטוח הסיעודי הגיעו למבוי סתום, וכי הדבר מהווה הפרה של ההסכמים הקואליציוניים.

ליצמן: "ככל שאני מנסה להתחיל את המהלך - אני נתקל בהיעדר שיתוף פעולה ברור מצד משרד האוצר, מה שאומר שישנה הפרה מהותית של ההסכם הקואליציוני"

השר מעוניין לתקצב את הרפורמה באמצעות העלאת מס הבריאות בעוד 0.6% או באמצעות קבלת תקצוב ייעודי נוסף בעבורה ממשרד האוצר. להערכת משרדו, עלות הרפורמה היא 2.5-2 מיליארד שקל.

הרפורמה בסיעוד אמורה היתה להיכנס לתוקפה ב-1 בינואר. היא כוללת הכנסת תחום הסיעוד לסל שירותי הבריאות וכיסוי סיעודי לכלל האזרחים – למי שמגיע לגיל 70-65 או מי שנזקק לשירות בתחום הסיעודי בכל גיל.

הרפורמה מופיעה בהסכם הקואליציוני שחתמה "יהדות התורה", מפלגתו של השר ליצמן. בדיווח ב"ידיעות אחרונות" נמסר, כי ליצמן אמר לראש הממשלה נתניהו: "אם רפורמת הסיעוד לא תצא לפועל עד תחילת 2017 נשקול פרישה מהקואליציה. העברת הרפורמה (בחקיקה) היא תנאי להישארותה של 'יהדות התורה” בקואליציה. הסכמים יש לכבד והרפורמה היא חלק בלתי נפרד מהם. לא נסכים לדחייה בישומה מעבר לתאריך המוסכם".

השר ליצמן ניסה לקדם את הנושא עוד בקדנציה הקודמת שלו במשרד הבריאות, ללא הצלחה.

בדיווח ב"כלכליסט" נמסר, כי ליצמן שיגר מכתב לנתניהו, בו הצהיר: "ככל שאני מנסה להתחיל את המהלך - אני נתקל בהיעדר שיתוף פעולה ברור מצד משרד האוצר, מה שאומר שישנה הפרה מהותית של ההסכם הקואליציוני על כל המשתמע מכך. כיוון שהרפורמה תקועה, כאמור, אני פונה אליך כמוצא אחרון".

בישראל כיום כ-200 אלף קשישים סיעודיים. הצפי הוא שבשנים הקרובות מספר בני ה-75 ומעלה יעלה ב-30-20 אלף מדי שנה. מבין המדינות החברות בארגון ה-OECD, ישראל היא המדינה עם שיעור המטופלים הסיעודיים הגבוה ביותר בבית ובאשפוז – כ-21.5% (נכון ל-2013). ההוצאה הלאומית הנוכחית על סיעוד מגיעה ל-12.9 מיליארד שקל (מהם 56% במימון ציבורי ו-44% במימון פרטי).

הרפורמה עתידה לכלול, בין השאר, הבטחת כיסוי בהיקף ראוי למבוטחי הביטוח הסיעודי למשך שנים, הגברת יעילות המערך הסיעודי דרך הרחבת שעות הטיפול הניתנות למבוטחים, שיפור מנגנוני הטיפול הסיעודי בקהילה ובמוסדות האשפוז, הקטנת הנטל על משקי הבית והגמשת הקריטריונים לזכאות (מבחני הכנסה).

כמו כן, תכלול הרפורמה איחוד הטיפול המבוזר ועתיר הביורוקרטיות שקיים כיום בין כמה גופים ממשלתיים לכדי גוף אחד שיישא באחריות, ביצוע תכנון והיערכות ארוכי טווח בתחום הזה לשנים הבאות.

נושאים קשורים:  חדשות,  שר הבריאות יעקב ליצמן,  רפורמה בביטוחים הסיעודיים,  משבר קואליציוני,  מס בריאות,  משרד האוצר,  משרד הבריאות
תגובות
אנונימי/ת
28.07.2016, 23:04

אל תהססו, ליצמן, לכו על זה..

אנונימי/ת
29.07.2016, 09:28

מדוע אני צריך לממן את אוכלוסיית הטפילים, שלה הוא דואג?
לו היו יוצאים לעבוד, משלמים מס בריאות כמו יתר האוכלוסיה העמלה ומסוגלים לרכוש ביטוח סיעודי פרטי, אפשר אף היה להפחית את מס הבריאות.

במקום להוריד מיסים ומיסי חברות .
נכון להשקיע בבעיה קשה זאת.