סוכרת

הסיכון להיפוגליקמיה בקרב משתמשים בסולפונילאוריאה ואי ספיקה כלייתית

מחקר מצא, כי הסיכון להיפוגליקמיה בקרב משתמשים בסולפונילאוריאה לבד היה גבוה יותר משמעותית בהשוואה למשתמשים במטפורמין לבד, וגבוה אף יותר בקרב מטופלים עם אי ספיקה כלייתית

17.07.2016, 11:21
Gliclazide, סולפונילאוריאה, תרופה (צילום: אילוסטרציה)

מחקר חדש בדק את הקשר בין שימוש בסולפונילאוריאה לבין הסיכון להיפוגליקמיה, בהקשר לתפקוד כליות וקבוצות מטבוליות של סולפונילאוריאה בהשוואה למטפורמין.

המחקר, מחקר עוקבה, עשה שימוש במסד נתונים מרפואה כללית באנגליה בשנים 2012-2004.

במחקר נכללו 120,803 משתמשים חדשים בתרופות אנטי-סוכרתיות שאינן אינסולין עם לפחות מרשם אחד בגילאים 18 ומעלה. המרשם הראשון הוגדר כתחילת זמן המעקב. בוצע מעקב אחר המטופלים עד לסיום איסוף הנתונים, רישום של היפוגליקמיה או רמת גלוקוז נמוכה מ-3 מילימול/ליטר.

התוצא הראשוני שנמדד היה הקשר בין מינון סולפונילאוריאה לאי ספיקה כלייתית, לסוג הסולפונילאוריאה ולסיכון להיפוגליקמיה על ידי Cox Proportional hazard models. התאמות נעשו עבור גיל, מין, אורח חיים, קומורבידיות ושימוש בסמים.

הסיכון להיפוגליקמיה בקרב משתמשים בסולפונילאוריאה בלבד היה גבוה יותר משמעותית בהשוואה למשתמשים במטפורמין בלבד (Adjusted hazard ratioי2.50; 95%CIי2.23-2.82). הסיכון הגבוה בקרב משתמשים בסולפונילאוריאה בלבד היה גבוה אף יותר בקרב מטופלים עם GFR מוערך (Estimated Glomerular Filtration Rate) של פחות מ-30 מ"ל/דקה/1.73 מ² (4.96; 3.76-6.55).

הסיכון להיפוגליקמיה היה גבוה גם בקרב מטופלים עם מינון סולפונילאוריאה גבוה (3.12; 2.68-3.62) ובקרב משתמשים ב-Glibenclamideי(7.48; 4.89-י11.44). Gliclazide, הסולפונילאוריאה המשמש כקו ראשון, הראה סיכון דומה להיפוגליקמיה בהשוואה לסוגי סולפונילאוריאה אחרים.

מסקנת החוקרים היתה, שטיפול בסולפונילאוריאה בקרב מטופלים עם תפקוד כלייתי של פחות מ-30 מ"ל/דקה/1.73 מ² צריך להישקל בזהירות. בנוסף לכך, סיכון מוגבר לאירועים היפוגליקמים נצפה בקרב כל המשתמשים בסולפונילאוריאה.

מידע זה עומד בניגוד למספר קווי הנחייה הממליצים על שימוש ב-Gliclazide כקו ראשון סולפונילאוריאה, ולכן דרוש מחקר נוסף.

מקור:
van Dalem Judith, Brouwers Martijn C G J, Stehouwer Coen D A, KringsAndré, Leufkens Hubert G M,Driessen Johanna H M et al. Risk of hypoglycaemia in users of sulphonylureas compared with metformin in relation to renal function and sulphonylurea metabolite group: population based cohort study BMJ 2016; 354 :i3625

נושאים קשורים:  סוכרת,  מטפורמין,  סולפונילאוריאה,  GFR,  אי ספיקה כלייתית,  מחקרים
תגובות