חדשות

מחקר ב"סורוקה": נשים דתיות ומסורתיות בסיכון גבוה לסבול מדיכאון לאחר לידה

58% אחוז מתוך קבוצת הנשים הדתיות שנבדקו במחקר סבלו מדיכאון לאחר לידה, לעומת 50% מתוך קבוצת הנשים המסורתיות ו-12% בלבד מתוך קבוצת הנשים החילוניות; המחקר נערך על 200 נשים במשך שנתיים ביחידה למחקר וסיעוד ב"סורוקה"

תינוק בבית חולים (צילום: אילוסטרציה)

מחקר חדש, שנערך ביחידה למחקר וסיעוד במרכז הרפואי "סורוקה" בבאר-שבע, מצא כי נשים דתיות ומסורתיות נמצאות בסיכון רב יותר לסבול מאירועי דיכאון לאחר לידה, בהשוואה לנשים חילוניות.

כ-200 נשים נטלו חלק במשך שנתיים במחקר. הן כללו שלוש קבוצות - נשים שהגיעו לטיפול במרכז לבריאות האשה בשירותי בריאות כללית, נשים שהגיעו לאשפוז-יום בבית החולים ונשים שאושפזו במשך יותר מחמישה ימים במחלקה לרפואת האם והעובר.

"רצינו לאמוד את שיעור הדיכאון לאחר הלידה. כל המשתתפות שהיו בשבועות 34-24 להריונן נתבקשו למלא שאלון. מטרתו היתה לנסות ולזהות מי נמצאת בסיכון לסבול מדיכאון לאחר הלידה. מטרה נוספת היתה לברר אם זיהוי מוקדם של נשים בעלות פוטנציאל לדיכאון-לאחר-לידה, כבר בשלב ההיריון, יביא להפחתה בסיכוי שאכן יסבלו מדיכאון לאחר לידה", הסבירה פליסה פרחגרוד, מנהלת הסיעוד במחלקת נשים ב' בבית החולים, שהיתה אחת מעורכות המחקר.

"במגזר הזה יש רגישות לכל מה שקשור להפלות. לכן נוצרים מצבים של הריונות לא רצויים - אחד הגורמים לדיכאון לאחר לידה"

הנשים שאובחנו באמצעות השאלונים כבעלות פוטנציאל לסבול מדיכאון נשלחו לאבחון אצל רופא משפחה, פסיכיאטר ועובדת סוציאלית. לאחר שאותן נשים ילדו, חזרו החוקרים אליהן ובדקו את את מצבן. מאחר שכל מי שאובחנה כבעלת פוטנציאל לסבול מדיכאון-לאחר-לידה קיבלה את הטיפול הנדרש כבר בשלב ההיריון, תסמיני הדיכאון-לאחר-לידה היו אמנם חלשים יותר, מה שהעיד על חשיבות האבחון והטיפול המוקדם בבעיה זאת.

הממצא המפתיע ביותר, לדברי החוקרים, היה שנשים דתיות ומסורתיות נמצאות בסיכון רב יותר לסבול מדיכאון לאחר לידה בהשוואה לחילוניות: 36% מהנשים שהשתתפו במחקר היו חילוניות, ומתוכן 12% סבלו מדיכאון; 40% מהנשים שהשתתפו במחקר היו מסורתיות, ומתוכן 50% סבלו מדיכאון ;19% מהנשים שהשתתפו במחקר היו דתיות, ו-58% מהן סבלו מדיכאון.

"אנחנו מכירים מהספרות המקצועית שנשים שיש להן יותר ילדים ועסוקות במטלות הבית נוטות יותר לפתח דיכאון לאחר לידה וייתכן שזו הסיבה שבגללה יותר נשים דתיות ומסורתיות סובלות מהתופעה", ציינה פרחגרוד.

"אפשר לשער", הוסיפה, "שבגלל שנשים דתיות נעזרות בקהילה שלהן ונוטות פחות לקבל עזרה מגורמים חיצוניים כמו פסיכולוג או פסיכיאטר, מופיעים אצלן יותר מקרים של דיכאון לאחר לידה".

המסקנה המעשית שעלתה מהמחקר היא שאם כל אשה הרה תמלא שאלון אבחון בשליש האחרון של הריונה, ובמידה שתאובחן כבעלת סיכון לסבול מדיכאון לאחר לידה תקבל את הטיפול המתאים - קיים סיכוי לירידה באפשרות שהיא תסבול מהתופעה או לפחות תסמיניה ייחלשו או יפחתו.

ד"ר תמר כוסף, מהמחלקה לפסיכיאטריה ב"סורוקה", אמרה: "כ-80% מהנשים עוברות שינויים רגשיים שונים, משבוע ועד עשרה הימים הראשונים שלאחר הלידה. השינויים כוללים ביטויים של רגישות יתר, בכי ועצבנות - אלא שאלו אינם ביטויי דיכאון לאחר לידה. אלו עשויים להופיע מחודש ועד שנה לאחר הלידה וביטויי התופעה: מצב רוח ירוד ועצבני לאורך תקופה ארוכה, חוסר יכולת לישון, הימנעות מלאכול, אפתיה, אדישות ולפעמים גם מחשבות אובדניות או תוקפניות כלפי התינוק".

עוד אמרה ד"ר כוסף: "על פי המחקרים הרפואיים, נשים בסיכון גבוה לסבול מדיכאון לאחר לידה הן כאלו שסבלו מכך בהריונות הקודמים, או מי שסובלת מדיכאון במהלך ההיריון עצמו, או נשים שהיו בהיריון בסיכון גבוה, נשים שילדו פגים ואפילו נשים שילדו תאומים. גם נשים עם בעיות סוציאליות כמו מהגרות, עולות חדשות, חד-הוריות ונשים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך עלולות לפתח דיכאון שלאחר הלידה". לדבריה, "המחקר הנוכחי מצרף עתה גם נשים דתיות ומסורתיות לקבוצת הסיכון".

"אנחנו יודעים שדת בדרך כלל מגינה גם מפני דיכאון וגם מפני חרדה, אבל ייתכן שגם במגזר הדתי יש התקדמות חברתית ולא כל היריון הוא היריון רצוי. במגזר הזה יש רגישות לכל מה שקשור להפלות. לכן נוצרים מצבים של הריונות לא רצויים - אחד הגורמים לדיכאון לאחר לידה", הוסיפה.

נושאים קשורים:  חדשות,  הריון,  דת,  מחקר,  המרכז הרפואי "סורוקה",  דיכאון אחרי לידה
תגובות
אנונימי/ת
04.07.2016, 21:03

האם נבדקה התאמה בין מידת ההקפדה על הרחקות הנידה לאחר לידה לבין שכיחות הדיכאון?

אנונימי/ת
08.07.2016, 04:26

מפתיע!
ברוך שלא עשני אישה

אנונימי/ת
08.07.2016, 04:26

(דתיה)

אנונימי/ת
18.07.2016, 00:34

משהו לא ברור כאן: בגלל שדתיות נעזרות פחות בפסיכולוגים או פסיכיאטרים, יש אצלן יותר דיכאונות אחרי לידה? הרי לא קיימת מניעה לדיכאון, אז אולי הכוונה שאין אצלן הבראה, אבל דיכאון מתפתח ספונטנית.