חדשות

רופאים בארה"ב מזהירים מפני מרפאות המבטיחות טיפולים חדשניים בהזרקת תאי גזע

ה"ניו יורק טיימס" מדווח על אמריקאי בן 66 שניסה להחלים משבץ על ידי סדרת זריקות של תאי גזע בקליניקות במקסיקו ובסין, שהותירו אותו משותק מהצוואר למטה וכשהוא סובל מגידול סרטני בבסיס עמוד השדרה

תאי גזע מזנכימליים (צילום: אילוסטרציה)

במאמר שפורסם בשבוע שעבר בכתב העת NEJM הובא תיאור המקרה הבא: אמריקני בן 66, לשעבר יועץ משפטי ראשי לחברה גדולה מסן דייגו, הובהל במצב קשה לחדר ניתוח בבית החולים Brigham and Women שבבוסטון. המנתח, ד"ר ג'ון צ'י, ראש היחידה לנוירוכירורגיה וסרטן השדרה, עמד נדהם לנוכח התמונה שהתגלתה לפניו: החלק התחתון של עמוד השדרה של המנותח היה מלא בכמות עצומה של רקמה דמית. כאשר ניסה לקלף אותה, החלה הרקמה לדמם. בדיקות העלו כי המאסה הניכרת נוצרה מתאים א-נורמליים, ראשוניים (פרימיטיביים), שגדלו בשדרה באופן אגרסיבי ושמקורם לא היה במטופל עצמו. הם היו זרים.

החקירה העלתה כי המטופל עבר הליך הזרקת תאי גזע (Stem Cell Therapy) במקסיקו, בסין ובארגנטינה, בעלות של 300 אלף דולר, בניסיון נואש להבריא משבץ מוחי שעבר ב-2009.

"אנחנו - רופאים, חוקרים ומדענים - קוראים לחולים: 'אל תעשו זאת!' אלא שהאזהרות לא נקלטות כראוי"

בשנים האחרונות, דיווח ה"ניו יורק טיימס" שהביא גם הוא את תיאור המקרה, הולך וגודל מספרן של קליניקות המפרסמות באינטרנט כי ביכולתן לטפל ואפילו לרפא מחלות כמו אצלהיימר, פרקינסון, ניוון שרירים (Muscular Dystrophy), פציעות בעמוד השדרה ופגיעות מוחיות כתוצאה משבץ - באמצעות תאי גזע. המרפאות ממוקמות לרוב ברוסיה ובסין, אבל גם פועלות במדינות שונות באירופה ובאמריקה הלטינית, והן טוענות כי הזרקת תאי גזע תוביל לבנייה מחדש של עצבים, שרירים או רקמות אחרות שנפגעו, וכך יחלים המטופל.

לפי ה"ניו יורק טיימס", דיווחים המופיעים מדי פעם בתקשורת הכללית על ספורטאים שעברו הליכי טיפול בתאי גזע, תרמו לעלייה בהתעניינותם של חולים ונפגעי אירועים מוחיים בהליכים אלה. לפי הערכת העיתון, עשרות אלפי בני אדם כבר עברו טיפולים בקליניקות המבטיחות הזרקת תאי גזע, והתעשייה מגלגלת מאות מיליוני דולר בשנה.

נכון לעכשיו, מסר העיתון, הקליניקות המציעות את הטיפולים בתאי הגזע אינן נמצאות תחת פיקוח של גורם רגולטורי כלשהו. הן פעילות בעיקר באמצעות האינטרנט, על ידי אתרים בהם מתפרסמות "עדויות מטופלים" על החלמה כתוצאה מהטיפולים.

למרות שחוקרים באקדמיה סבורים שטיפולים בתאי גזע נושאים בחובם תקווה גדולה, השלב הנוכחי של הטיפול הרפואי באמצעותם הוא ראשוני בהחלט, וכולל בעיקר תוצאות ניסוים בבעלי חיים. לצד הדיווחים גם פורסמו אזהרות כי תאי הגזע המוזרקים עלולים, כך עלה מניסויי המעבדה בחיות, להפוך לממאירים במנגנונים שונים.

זה מה שאירע למנותח האמריקאי בבוסטון. אחרי שבץ שעבר הוא איבד את התחושה בידו השמאלית, וסבל מחולשה ברגלו השמאלית. עם זאת, הוא היה יכול לנהל את חייו באורח עצמאי, יחסית. אך לאחר שעבר את הזרקת תאי הגזע הוא נותר משותק מצווארו ומטה ורתוק לכיסא גלגלים. בנוסף, התברר כי ההזרקה גרמה להתפתחות גידול סרטני באזור, והרופאים לא יודעים כיצד לעצור את התפחותו.

"אנחנו - רופאים, חוקרים ומדענים - קוראים לחולים: 'אל תעשו זאת!' אלא שהאזהרות לא נקלטות כראוי", אמר ל"ניו יורק טיימס" הרופא ד"ר חיימה אימיטולה, נוירולוג וחוקר תאי גזע במרכז הרפואי של אוניברסיטת מדינת אוהיו, שכתב על כך כמה מאמרי אזהרה. חוקר נוסף, ד"ר טימותי קולפילד מנהל המכון למשפט רפואי באוניברסיטת אלברטה בקנדה, הזהיר מהתופעה בכתב העת "Molecular Therapy".

המטופל מבוסטון הגיע לקליניקות שביצעו את ההליך באמצעות חיפוש באינטרנט. הוא קרא על שחקן פוטבול לשעבר וגולפאי מקצועי ידוע, שעבר שבץ, טופל בתאי גזע במרפאה ברוסיה, וחזר לשחק גולף. בעקבות פיסת המידע הזאת, פנה המטופל לחברה בשם Stemedica, המעורבת בפעילות המרפאה מקזחסטן, אבל הופנה לקליניקה במקסיקו.

חרף אזהרות רופאו האישי ובני משפחה, שניסו להניא אותו מלקבל את הטיפול במרפאה הלא מוכרת, הוא החליט לנסות אותו. אחותו ניסתה לקבל מהמרפאות אליהן פנתה פרטים וראיות-מוכחות לגבי הטיפול ותוצאותיו. כמה סירבו לספק מידע לקרוב משפחה של חולה. אחרות היפנו אותה לנתונים שפורסמו בכתבי עת שהתברר כי אינם מוכרים, או זניחים. אחרות הסתפקו בהודעה לקונית: "אצלנו המטופלים זכו לשיפור דרמטי במצבם".

המטופל התעקש לנסות את הטיפול שהוצע לו, תמורת 40 אלף דולר לכל זריקה. "מה יכול להיות? אם לא יהיה שיפור במצבי, לפחות לא תהיה הרעה", ציטט ה"ניו יורק טיימס" את דבריו, לפי בני משפחתו. לפי הרופאים, הוא הגיע למקסיקו שם קיבל הזרקת תאי גזע שהגיעו ממקור ברוסיה, שהיתה ככל הנראה זו שגרמה לסרטן.

MRI שנערך לו בבוסטון זיהה בבירור את הגידול. "נדהמנו כאשר ראינו את התמונה", סיפר לעיתון ד"ר אהרון ברקוביץ, מנהל התכנית הנוירולוגית הגלובלית בבית החולים בבוסטון. במהלך הניתוח הוסר הגידול הממאיר, אולם כעת הוא שב לגדול מחדש.

נושאים קשורים:  חדשות,  תאי גזע,  טיפול ניסיוני,  ארה"ב,  תיאור מקרה,  גידול סרטני
תגובות