דלקת כבד נגיפית סוג D

מירקלודקס B יעילה בדיכוי נגיפי במטופלים עם זיהום כרוני של HDV במקביל ל-HBV

מירקלודקס B היא entry inhibitor שפועלת על קולטן בתאי הכבד ומביאה לתגובה נגיפית דומה לזו של אינטרפרון אלפא תוך נירמול רמת האנזים ALT; שילוב מירקלודקס B עם אינטרפרון אלפא מביא לתוצאות טובות אף יותר

19.06.2016, 12:50
דלקת כבד מסוג B (צילום: אילוסטרציה)

מירקלודקס B היא entry inhibitor שפועלת על קולטן בתאי הכבד ומביאה לתגובה נגיפית דומה לזו של אינטרפרון אלפא תוך נירמול רמת האנזים ALT. שילוב מירקלודקס B עם אינטרפרון אלפא מביא לתוצאות טובות אף יותר.

אפשרות הטיפול עבור מטופלים אשר סובלים מדלקת כבד נגיפית כרונית מסוג דלתא (סוג Dי, hepatitis delta virus – HDV) מוגבלת לאינטרפרון אלפא, כאשר ברוב המקרים הטיפול אינו מביא לריפוי המחלה.

מירקלודקס Bי(Myrcludex B) היא תרופה חדשה המיועדת לטיפול בזיהום מקביל עם נגיפי הפטיטיס מסוג Bי(HBV) ו-D, והיא גם הראשונה מסוג entry inhibitors אשר פועלת על קולטן הנמצא בתאי הכבד שמאפשר מעבר sodium taurocholate, ובכך מונעת את הכניסה של HBV ו-HDV לתוך התא.

מובא להלן דיווח תוצאות הביניים של מחקר הרצה (pilot study), במסגרתו קיבלו מטופלים עם HDV כרונית טיפול במירקלודקס B, פג-אינטרפרון אלפא (pegIFNα-2a) או שילוב של השניים.

24 מטופלים עם HDV כרונית הוקצו אקראית (1:1:1) לקבלת מירקלודקס Bי, pegIFNα-2a או שילוב של שניהם. המטופלים עברו בדיקות להערכת התגובה הביוכימית והנטל הנגיפי, ונבחנה גם הסבילות לתרופות המחקר בשבועות 12 ו-14.

מירקלודקס B נסבלה היטב, ללא הופעת תופעות לוואי חמורות. למרות שרמות אנטיגן השטח (surface antigen) של HBV נותרו ללא שינוי, רמות הרנ"א של HDV ירדו באופן מובהק בשבוע 24 בכל עוקבות המחקר שנבדקו.

זאת ועוד, שני מטופלים מעוקבת מירקלודקס B, שני מטופלים מעוקבת pegIFNα-2a וחמישה מטופלים מעוקבת הטיפול המשולב אף היו עם רמות בלתי ניתנות לאבחנה של רנ"א של HDV. רמות האנזים אלאנין טראנסאמינאז (ALT) ירדו בצורה מובהקת בעקבת מירקלודקס B (שישה מתוך שמונה מטופלים), ורמות הדנ"א של HBV ירדו באופן מובהק בשבוע 24 בעוקבת הטיפול המשולב.

מודל של קינטיקה נגיפית הציע כי קיימת השפעת גומלין (סינרגיה) חזקה בין מירקלודקס B ו-pegIFNα-2a על HDV ו-HBV.

ממצאי הביניים של מחקר ההרצה הראו כי למירקלודקס B השפעה חזקה עם רמות HDV ו-HBV, והביאו לנירמול רמות ALT תחת מונותרפיה עם מירקלודקס B. השפעות גומלין אנטי-ויראליות על הרנ"א של HDV והדנ"א של HBV תחת טיפול משולב במירקלודקס B ו-pegIFNα-2a מעידים על יתרון בשילוב entry inhibitors עם pegIFNα-2a לטיפול בחולים עם HDV כרונית, אשר עשוי להביא לריפוי.

מקור:
Pavel Bogomolov, Alexander Alexandrov, Natalia Voronkova, Maria Macievich, Ksenia Kokina, Maria Petrachenkova, Thorsten Lehr, Florian A. Lempp, Heiner Wedemeyer, Mathias Haag, Matthias Schwab, Walter E. Haefeli, Antje Blank, Stephan Urban;Interim results of a Phase Ib/IIa study of the entry inhibitor myrcludex B in chronic hepatitis D infected patients; Journal of Hepatology, Published online: April 28 2016; DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.jhep.2016.04.016

נושאים קשורים:  דלקת כבד נגיפית סוג D,  HDV,  דלקת כבד כרונית,  מירקלודקס B,  Myrcludex B,  entry inhibitor,  אינטרפרון אלפא,  HBV,  מחקרים
תגובות