חדשות

קופות החולים מתנגדות להצעת משרדי הבריאות והאוצר לשינוי אופי תקצובן

ההצעה לשינוי שיטת הקפיטציה, שתועבר מחר (יום ד') לאישור בוועדת הבריאות, היא מעורפלת מדי ונותנת סמכויות רחבות מדי לשר הבריאות, טוענות הקופות לפי דיווח הבוקר ב"כלכליסט"

סניף קופת חולים מאוחדת בירושלים (צילום: קובי גדעון / פלאש 90)
סניף קופת חולים מאוחדת בירושלים (צילום: קובי גדעון / פלאש 90)

משרדי הבריאות והאוצר אמורים להניח מחר (ד') על שולחן ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת הצעת חוק ממשלתית המגמישה את הקריטריונים לתקצוב ארבע קופות החולים, על מנת לסייע במימון הרפורמות לבריאות הנפש ובתחום תאונות העבודה. טיוטת הצעת החוק שהופצה לקראת עוררה ביקורת חריפה מצד קופות החולים, כך מדווח היום בעיתון "כלכליסט".

לפי הדיווח, עיקר התרעומת היא סביב סעיף המאפשר לשר הבריאות לשנות את תקצוב הקופות עד 18 חודשים רטרואקטיבית. הקופות טוענות, שעל-פי הטיוטה שהגיעה לידיהן, החוק החדש מעורפל מדי ומאפשר מרחב תמרון רב מדי למשרדי הבריאות והאוצר.

עיקר התרעומת היא סביב סעיף המאפשר לשר הבריאות לשנות את תקצוב הקופות עד 18 חודשים רטרואקטיבית

מנכ"ל "מאוחדת" זאב וורמברנד אמר לעיתון: "מדובר בתיקון מזיק הקובע כללי משחק חדשים שלא היו עד היום. לא ניתן להחיל אותו אחורנית, שכן תכניות העבודה של הקופות כבר הוצגו בדירקטוריונים ונחתמו על בסיסם הסכמי ייצוב (שיטת הקפיטציה). אם היינו יודעים שבכוונת המדינה לבצע מהלכים כאלה, היינו מחתימים אותה שלא תוכל לשנות הקצאות רטרואקטיבית".

תגובת "כללית" שנמסרה לעיתון: "נוסחת הקפיטציה כמו שהיא מחושבת היום איננה מפנה את התקציבים למקומות הנכונים. אנחנו בעד טיוב הנוסחה על-ידי הכנסת פרמטרים חדשים למודל, אך כרגע הם מעורפלים מדי".

בכל שנה מחלקת המדינה בין ארבע קופות החולים את התקציב המיועד לסל הבריאות לפי נוסחת ניקוד המכילה משתני גיל, מגדר. מאז 2010 גם ריחוקו של המבוטח ממרכז הארץ נכלל בחישוב, שנקרא "קפיטציה".

בהצעה הנוכחית מבקש שר הבריאות, בהסכמת שר האוצר, לאפשר לו לערוך התאמות לשיטת ההקצאה בתחומים ובסוגי שירותים שבהם ההתבססות על נוסחת הניקוד לנפש איננה מייצגת בהכרח את אופן חלוקת התקציב האופטימלי בין הקופות.

במצב הנוכחי, גודל הקופה משפיע על נוסחת התקצוב, אך מספר החולים במחלה מסוימת המבוטחים באותה הקופה לא משפיע. על-פי התיקון לחוק, כך נמסר בדיווח, יינתן משקל למאפיינים נוספים המשפיעים על היקף ההוצאה הצפוי של הקופות, ללא פירוט נוסף בנוגע לאותם מאפיינים.

קופות החולים טוענות, שנוסח התיקון לא עונה על קריטריונים שחסרים בנוסחה הנוכחית. משרדי הבריאות והאוצר מסרו כי ההצעה לתיקון נועדה לאפשר בעיקר את חלוקת המקורות הכספיים לקופות לנוכח הרפורמה בבריאות הנפש, שהאחריות לה הועברה ממשרד הבריאות לקופות החולים, והרפורמה בתחום תאונות העבודה, שבה כל קופה החלה לקבל מהביטוח הלאומי סכום שנתי שנקבע על בסיס סכומים שהועברו בשנים האחרונות.

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  נוסחת הקפיטציה,  קופות החולים,  תקצוב,  משרד האוצר,  ועדת הבריאות של הכנסת
תגובות