חדשות

מחקר: תרופה אימונולוגית לסרטן עור נמצאה יעילה גם לחולי לימפומה הודג'קין

מחקר שהוצג בכנס איגוד האונקולוגים האמריקאי (ASCO) אתמול מצא כי "קיטרודה" היתה יעילה ב-80% מהחולים בסרטן זה; במקביל, מחקר נוסף שבדק את יעילות התרופה בחולי מלנומה גרורתית מצא חציון משך ההישרדות ללא התקדמות המחלה במטופלים עלה ל-4-5 חודשים

מחקר מדעי, פיתוח תרופות, בדיקות (צילום: אילוסטרציה)

התרופה האימונולוגית "קיטרודה" (Keytruda) של חברת "מרק" נמצאה יעילה בקרב כ-80% מהחולים בסרטן מסוג לימפומה הודג'קין, ואצל כ-30% מהחולים שטופלו בה בניסוי הממאירות נעלמה; כך דווח אתמול (ב') בהודעה לתקשורת שהפיצה החברה, בכנס איגוד האונקולוגים האמריקני (ASCO).

בעקבות ההצלחה שנרשמה בניסוי שלב 3 לגבי לימפומה הודג'קין הודיעה החברה, כי ה-FDA העניק לה מעמד של "תרופה פורצת דרך" גם לטיפול בסוג סרטן זה. קודם לכן נרשמה התרופה האימונולוגית בעיקר לטיפול בחולי מלנומה קשה וסרטן ריאות.

פרופ' יעקב שכטר: "אצל כשליש מהחולים נראה אפקט ארוך טווח של הישרדות - לשלוש שנים ויותר"

יום קודם לכן נמסרו בכנס נתונים ממחקר בינלאומי שנעשה בתרופה זאת, בכלל זה בהשתתפות רופאים-חוקרים בישראל. היא נמצאה יעילה בכ-50% מחולי מלנומה שהוגדרו כסופניים. פרופ’ יעקב שכטר, מנהל המכון לטיפול במלנומה ב"שיבא", מסר כי בלעדי תרופות אימונולוגיות ("קיטרודה" ו"יירבוי") חולי מלנומה קשים לא היו שורדים כשנה.

התרופות האימונותרפיות גורמות למערכת החיסונית של החולה לתקוף את הגידול. בזכותן, כך סבורים החוקרים, הן מצליחות להפוך את הסרטן כמעט למחלה "כרונית" ומאריכות - לפעמים בחודשים ספורים אך לפעמים גם בכמה שנים - את חייהם של חולים רבים שהוגדרו כסופניים.

פרופ’ שכטר אמר ל"ישראל היום", כי במחקר שנעשה בכמה מרכזים רפואיים בעולם, וביניהם "שיבא", נבחנה השפעת התרופות האימונותרפיות על תוחלת החיים של חולי מלנומה גרורתית. עם זאת, הוא ציין כי מחצית מהחולים במלנומה לא מגיבים לתרופות החדשות. גם מחקר זה הוצג אתמול בכנס ה-ASCO בשיקגו.

במחקר, הסביר פרופ’ שכטר, נעשתה השוואה בין שתי התרופות האימונותרפיות קיטרודה (Keytruda) ו-ירבוי (Yervoy). בכ-30% מהחולים שנטלו את התרופות נעצרה המחלה בשנתיים שלאחר הטיפול. 55% מהמטופלים שנטלו קיטרודה שרדו אחרי שנתיים, וכך גם 43% מהחולים שקיבלו ירבוי. עם זאת, כמחצית מ-830 המטופלים שהשתתפו במחקר לא הגיבו לטיפול. 383 מטופלים מתו במהלך שתי שנות המעקב. חציון משך ההישרדות ללא התקדמות המחלה אצל החולים עמד על 5-4 חודשים בקרב המשתמשים בקיטרודה, לעומת 2.8 חודשים לחולים שנטלו ירבוי.

פרופ’ שכטר אמר לעיתון: "התרופות האימונותרפיות חוללו מהפכה בטיפול במלנומה גרורתית. עד לפני חמש שנים חולים אלו שרדו פחות משנה בדרך כלל. המחקר הראה שאצל חלק מהחולים התגובה לתרופה בבדיקות הדמיה אולי נראית לא משמעותית, אבל איכות החיים משתפרת - והסרטן הופך כמעט למחלה כרונית, גם אם הגידול קטן רק במעט. אצל כשליש מהחולים נראה אפקט ארוך טווח של הישרדות - לשלוש שנים ויותר".

עדיין לא ברור אילו חולים יגיבו לטיפול והרופאים עדיין לא יודעים לומר בוודאות עבור מי תהיה התרופה יעילה, ציין.

פרופ’ שכטר הוסיף כי המחקר תומך בקיטרודה כטיפול הסטנדרטי לחולי מלנומה גרורתית במקום ירבוי, כפי שאכן קורה בסל התרופות בישראל. המחקר לא בדק יעילות תרופה אימונותרפית אחרת, אופדיבו, שגם היא רשומה בסל התרופות בארץ.

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  קיטרודה,  אופדיבו,  יירבוי,  תרופות אימונו-תרפיות,  סרטן,  מלנומה,  לימפומה מסוג הודג'קין
תגובות