חדשות

"הארץ": תכנית במשרד הבריאות להפסקת קשירות במוסדות פסיכיאטריים עד 2018

העיתון דיווח על תכנית שגובשה במשרד, על סמך מודל בריטי, אולם משרד הבריאות אמר לעיתון כי מדובר ב"מצגת" בלבד וכי הסוגיה תידון בוועדת ההיגוי שהוקמה בנושא

מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, משה בר סימן טוב. "הגיע הזמן שנבחרי הציבור יילחמו על התיק הזה". צילום: פלאש 90

משרד הבריאות מגבש תכנית לצמצום השימוש בקשירת מטופלים בבתי החולים הפסיכיאטריים עד כדי הפסקתו המוחלטת עד סוף 2018. כך דיווח הבוקר (יום ה') העיתון "הארץ". לפי הדיווח, התכנית גובשה באגף לבריאות הנפש במשרד, בשיתוף מנהלי בתי החולים והמחלקות הפסיכיאטריות. משמעותה, אם תיושם: שינוי מהפכני בגישה הטיפולית ואימוץ שיטות מתקדמות לריסון והרגעת מטופלים על פי דגם פעולה המתבצע בבריטניה.

בדיווח נמסר, כי העבודה על התכנית החלה לפני כ-8 חודשים והיא הוצגה לא מכבר למועצה הלאומית לבריאות הנפש. התכנית מבוססת בעיקרה על מודלים של טיפול וריסון מטופלים ללא שימוש בקשירה, או עם שימוש מזערי בלבד. בבריטניה קשירת מטופלים למיטה (הגבלה מכאנית) אסורה אפילו במחלקות לטיפול נמרץ פסיכיאטרי.

לפי הדיווח, אם תאושר התכנית יהיה צורך גם להכניס שינויים מבניים במחלקות האשפוז, בכלל זה בניית חדרי בידוד וצמצום מספר המטופלים

עוד נמסר בדיווח, כי שיטת הפעולה המרכזית המומלצת בתכנית נקראת Verbal de-escalation (מניעת הסלמה באמצעים מילוליים) ושיפור התקשורת עם מטופל כדרך להימנעות מעימות פיזי. משלחת מטעם משרד הבריאות' בראשות ראש האגף לבריאות הנפש ד"ר טל ברגמן-לוי, שהתה בתחילת השנה לצורך לימוד הנושא במנהל בריאות הנפש של ה-NHS במחוז אוקספורד ובאוניברסיטת אוקספורד.

לפי הדיווח, אם תאושר התכנית יהיה צורך גם להכניס שינויים מבניים במחלקות האשפוז, בכלל זה בניית חדרי בידוד, צמצום מספר המטופלים בכל מחלקה (בישראל 50-34 מטופלים לעומת ממוצע של 20 בבריטניה) לצד הגדלת הצוות הרפואי, בעיקר במשמרת הלילה. כן יוכשרו הצוותים בידי מומחים מחו"ל לטיפול בחולים סוערים תוך הימנעות משימוש בתרופות – ולצד זה פיתוח מנגנון בקרה ופיקוח על הטמעת ביצוע התכנית.

בדיווח נטען, כי הנהלת משרד הבריאות מנסה להצניע את התכנית ועל-פי מקורות העיתון קיים עתה אף נתק בין מנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב לדרג המקצועי בנושא בריאות הנפש. לפי הדיווח, זו הסיבה להודעת המנכ"ל בתחילת השבוע על מינוי צוות היגוי חדש שיכין תכנית "לצמצום הגבלות מכאניות על מאושפזים פסיכיאטריים “.

משרד הבריאות מסר לעיתון כי אין מדובר בתכנית, אלא במצגת פנימית. "עדיין אין תכנית סדורה ומגובשת. מדובר בעבודת מטה ראשונית בלבד והיא תיבחן בידי צוות ההיגוי שהקים המנכ"ל".

בתוך כל, הבוקר הודיע משרד הבריאות כי החליט למנות ועדת בדיקה למקרה של המטופלת "נועה", שטענה בראיונות בתקשורת בשבועות האחרונים כי נקשרה למיטה לתקופות ממושכות ללא הצדקה. הבדיקה תיעשה בעקבות מכתב תלונה שהתקבל במשרד הבריאות, מאת משפחתה של המטופלת.

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  קשירה,  הגבלה מכאנית
תגובות
אנונימי/ת
02.06.2016, 23:39

יפה יפה - למישהו "נפל האסימון " שם במישרד הבריאות.
השר ליצמן יהודי חכם , ימצא בעזרת הצוות המקצועי והוועדה שהוקמה ,
פיתרונות יצירתיים לצמצם למינימום את התופעה המגונה הזאת של קשירה
( ברוב המקרים כמובן ) . ברכות !

הביטוי הנכון "הגבלה" ולא קשירה!
לא קושרים אדם! אכן מגבילים אותו פיזית/ מכנית