טנטון

הפרעת דחק פוסט-טראומטית מחמירה את ההשפעות של טנטון

עוצמת ההפרעה והמוגבלויות הקשורות לטנטון גוברות ממטופלים ללא הפרעות פסיכולוגיות למטופלים עם הפרעות פסיכולוגיות, והן החמורות ביותר בקרב מטופלים עם PTSD

18.05.2016, 09:12
אוזן (צילום: אילוסטרציה)
אוזן (צילום: אילוסטרציה)

אנשים הסובלים מטנטון (tinnitus) והפרעות פסיכולוגיות לרוב מדרגים את מידת הפרעת הטנטון כגבוהה יותר, בהשוואה לאנשים ללא הפרעות פסיכולוגיות. מעט ידוע כיצד "מסוגלות-עצמית עם טנטון", כלומר ביטחון המטופלים ביכולתם לשלוט בהשפעות של טנטון, מושפעת ממצב הבריאות הנפשית או הפסיכולוגית.

מטרת המחקר הנוכחי היתה לבחון את ההשפעה של הסטטוס הפסיכולוגי על תפיסת הטנטון והמסוגלות העצמית ביחס לטנטון, בקרב מטופלים הסובלים מטנטון כרוני.

במחקר תצפית זה חולקו 199 הנבדקים לשלוש קבוצות:
(1) עם טנטון וללא הפרעה פסיכולוגית (טנטון בלבד, n=103י).
(2) עם טנטון והפרעה פסיכולוגית בריאותית שאינה הפרעת דחק פוסט-טראומטית (post-traumatic stress disorderי- PTSD) (טנטון והפרעות פסיכולוגיות, יn=34).
(3) טנטון עם PTSDי(n=62).

המשתתפים ענו על שאלון מסוגלות עצמית לניהול טנטון (Self-Efficacy for Tinnitus Management Questionnaireי- SETMQ). בוצעה השוואה בין שלוש הקבוצות מבחינת תוצאות SETMQ, כמו גם מאפיינים אחרים של טנטון, ביניהם אחוז הזמן בו ניתן היה לשמוע רעשים (מודעות לטנטון), אחוז הזמן בו הטנטון גרם להפרעה או עצבנות, עוצמת רעש הטנטון, ציון במידת המוגבלות שנגרמת על ידי הטנטון, דירוג סובייקטיבי של מידת אובדן שמיעה ודירוג סובייקטיבי של הפרעות בסבילות לצלילים.

קבוצת הטנטון עם PTSD היתה עם תוצאות גרועות יותר של מסוגלות עצמית ביחס לטנטון, בכל המאפיינים שנמדדו ב-SETMQ, בהשוואה לקבוצת הטנטון בלבד, וברוב המאפיינים שנמדדו ב-SETMQ, פרט לניהול שוטף ושימוש במכשירים, בהשוואה לקבוצת הטנטון והפרעות פסיכולוגיות.

מידת המסוגלות העצמית עם טנטון היתה דומה בקרב נבדקים עם טנטון והפרעות פסיכולוגיות ונבדקים עם טנטון בלבד, פרט לסולם התגובות הרגשיות, בו נבדקים עם טנטון בלבד הפגינו מסוגלות עצמית גבוהה יותר בהשוואה לשתי הקבוצות האחרות. לא נצפו הבדלים בין הקבוצות בדירוג עוצמת הרעש או במידת הזמן בו הנבדקים היו מודעים לטנטון.

נצפו הבדלים בין הקבוצות באחוז הזמן בו טנטון היוו הפרעה, מידת אובדן השמיעה בדיווח עצמי, דירוג ההפרעות בסבילות לצלילים ומידת המוגבלות הנגרמת על ידי טנטון.

ההבדלים הכלליים בין הקבוצות הראו, כי נבדקים עם טנטון בלבד היו עם ההפרעות הקלות ביותר הקשורות לטנטון, אחריהם נבדקים עם טנטון והפרעות פסיכולוגיות, ונבדקים עם טנטון ו-PTSD דיווחו על ההשפעות הקשות ביותר של טנטון. בשקלול התגובות מכלל הנבדקים נמצא, כי אלו שסבלו מטנטון ו-PTSD הושפעו במידה רבה יותר, באופן מובהק, בהשוואה לנבדקים עם טנטון בלבד.

במקרים מסוימים, התגובות של נבדקים עם טנטון ו-PTSD היו דומות לאלו של נבדקים עם טנטון והפרעות פסיכולוגיות. במקרים אחרים, התגובות של נבדקים עם טנטון והפרעות פסיכולוגיות היו דומות לאלו של נבדקים עם טנטון בלבד.

ממצאי המחקר הראו, כי קיימת שונות רבה במידת המסוגלות העצמית ומאפיינים סובייקטיביים אחרים של טנטון בקרב מטופלים עם או ללא אבחנות פסיכולוגיות שונות. באופן כללי, ניתן לומר כי מטופלים עם טנטון ו-PTSD דיווחו על מסוגלות עצמית נמוכה יותר ומוגבלות רבה יותר הקשורים לטנטון, בהשוואה למטופלים הסובלים מטנטון והפרעות פסיכולוגיות אחרות או אלו הסובלים מטנטון ללא הפרעות פסיכולוגיות כלשהן.

ההבדלים שנצפו בין הקבוצות מדגישים את הצורך לבחון את המסוגלות העצמית תחת אסטרטגיות טיפול שונות, בפרט בקרב מטופלים עם טנטון ו-PTSD, מכיוון של-PTSD עשויה להיות השפעה ניכרת על האופן והעוצמות דרכם חווים המטופלים את הטנטון, ועל יכולתם להתמודד עם שני המצבים הללו יחד.

מקור:
Fagelson, Marc A.; Smith, Sherri L. Tinnitus Self-Efficacy and Other Tinnitus Self-Report Variables in Patients With and Without Post-Traumatic Stress Disorder. Ear & Hearing., Post Author Corrections: March 4, 2016.

נושאים קשורים:  טנטון,  tinnitus,  טנטון כרוני,  טנטון והפרעות פסיכולוגיות,  מסוגלות עצמית,  הפרעת דחק פוסט טראומטית,  PTSD,  טנטון ו-PTSD,  SETMQ,  סבילות לצלילים,  מוגבלות עם טנטון,  אובדן שמיעה סובייקטיבי,  טנטון ואיכות חיים,  מחקרים
תגובות