בדיקת צואה

ריכוז המוגלובין גבוה בצואה מגביר הסיכוי לנוכחות סרטן מתקדם במעי הגס והחלחולת

ריכוז גבוה של המוגלובין בצואה, שנמדד בעקבות תוצאה חיובית של בדיקת דם סמוי בצואה, מתווסף לגיל מבוגר, למין זכר, לעישון ולתסמונת מטבולית כגורם המגבירים את הסיכון לסרטן זה

תמונה מיקרוסקופית של סרטן המעי הגס (אילוסטרציה)
תמונה מיקרוסקופית של סרטן המעי הגס (אילוסטרציה)

למרות שבדיקת צואה אימונו-כימית (fecal immunochemical test - FIT) מאפשרת לכמת את רמות ההמוגלובין בצואה, היא משמשת לרוב כתוצאה בינארית לאיתור נבדקים לפי ערך סף שנקבע מראש של ריכוז ההמוגלובין.

מחקר זה בין אם ריכוז ההמוגלובין בצואה יעיל בריבוד הסיכון לממאירות מתקדמת במעי הגס והחלחולת (advanced colorectal neoplasia).

מחקר רטרוספקטיבי זה נערך בבית חולים אוניברסיטאי בקוריאה. 34,547 נבדקים עברו בדיקת צואה מסוג FIT בין יוני 2013 לבין מאי 2015. מבין נבדקים אלו, 1,532 (4.4%) היו עם תוצאות חיוביות (100 נ"ג המוגלובין למ"ל ומעלה). מבין הנבדקים עם התוצאות החיוביות, 738 היו בגילאי 50 ומעלה, עברו קולונוסקופיה ונכללו בניתוח הנתונים.

עלייה ברביע הריכוז ההמוגלובין בצואה (רביע רביעי לעומת ראשון: יחס סיכויים [ORי]: 3.87, 95% רווח בר סמך: 2.36-6.34), כמו גם גיל מבוגר, מין זכר, עישון ותסמונת מטבולית (metabolic syndrome) נקשרו באופן מובהק עם שכיחות גבוהה של ממאירות מתקדמת במעי הגס והחלחולת.

בהשוואה לנבדקים ברביע הראשון שהיו ללא גורמי סיכון, נבדקים ברביע הרביעי שגילם 70 ומעלה היו בסיכון מוגבר פי 5.13; גברים היו בסיכון מוגבר פי 4.27; מעשנים היו בסיכון מוגבר פי 5.1; נבדקים שסבלו מתסמונת מטבולית היו בסיכון מוגבר פי 7.15 לממאירות מתקדמת במעי הגס והחלחולת.

בנוסף לגורמי הסיכון הידועים – גיל, מין, עישון ותסמונת מטבולית – מחקר זה מצא כי גם ריכוז ההמוגלובין בצואה בקרב נבדקים עם תוצאות חיוביות ב-FIT יכול לשמש לריבוד הסיכוי לאיתור ממאירות מתקדמת במעי הגס והחלחולת.

מקור:
Nam Hee Kim, Min-Jung Kwon, Hyun-young Kim, Taeheon Lee, Seok Hyeon Jeong, Dong Il Park, Kyuyong Choi, Yoon Suk Jung. Fecal hemoglobin concentration is useful for risk stratification of advanced colorectal neoplasia
Digestive and Liver Disease, Published Online:March 21, 2016

נושאים קשורים:  בדיקת צואה,  fecal immunochemical test,  FIT,  המוגלובין בצואה,  colorectal neoplasia,  עישון,  תסמונת מטבולית,  מחקרים,  בדיקת דם סמוי בצואה
תגובות