חדשות

ארגון הבריאות העולמי קורא להילחם בפרסום ובשיווק תחליפי חלב לתינוקות

לדברי הארגון, "במקומות רבים בעולם מוצפות האמהות במידע שגוי ומוטה באמצעות פרסומים שאינם מוכחים בנושא תחליפי חלב האם. הדבר עלול לערער את אמונם של ההורים בהנקה"; הארגון קורא למנוע חלוקת דוגמיות חינם בבתי החולים ולציין בפרסומים את יתרונות חלב האם

אבקת תחליף חלב לתינוקות (צילום: אילוסטרציה)

דו"ח חדש שפירסם אתמול (ב') ארגון הבריאות העולמי (WHO) קובע, כי לא נעשים צעדים מספיקים במדינות רבות בעולם כדי לעודד הנקה. בהודעה שפרסם הארגון, בשיתוף "יוניצ"ף", קרן החירום הבינלאומית של האו"ם לילדים, נקראות המדינות החברות ב-WHO להילחם בשיווק של תחליפי חלב אם, לרבות פרסומים וחלוקת דוגמיות בחינם. הארגון דורש לחייב את יצרניות תחליפי החלב להימנע מתמונות המשדרות אידיאליזציה של שימוש בתחליפי חלב ולסמן את המוצרים בתוויות שבהן מצוינים הסיכונים באי-הנקה.

עוד מודגש בהודעת ה-WHO, כי הוא ממליץ לאמהות להניק באופן בלעדי עד גיל שישה חודשים ולאחר מכן לשלב את ההנקה עם מזונות מוצקים, עד גיל שנתיים. כל זאת, קובע הארגון, נוכח הראיות הרפואיות בדבר היתרונות הרבים שבהנקה על פני האכלת ילודים בתחליפי מזון (תמ"לים).

על פי הדו"ח, ב-135 מתוך 194 המדינות החברות בארגון החלו לנקוט צעדים לצמצום השיווק והשימוש בתחליפי מזון בתינוקות. בארגון רואים בהגברת ההנקה משימה חשובה. לכן, החליט הארגון להציב לו למטרה שב-2025 תהווה ההנקה הבלעדית כ-50% לפחות מתזונת התינוקות בעולם עד גיל חצי שנה. הארגון קרא לעשות שימוש בתחליפי חלב רק במצבים הכרחיים.

"לאימהות מגיעה הזכות לקבל את המידע הנכון כדי להגן על ילדיהן. לא נרשה ששיווק מתוחכם ימסמס את האמת: אין תחליף לחלב האם"

משרד הבריאות הישראלי מסר בתגובה להודעת ה-WHO, כי "מדובר בטיוטה הנמצאת בדיון. משרד הבריאות ממליץ בכל מקרה על הנקה בלעדית עד גיל חצי שנה. המשרד ישתתף בדיון מקצועי בנושא הזה שייערך במסגרת האסיפה השנתית של ארגון הבריאות העולמי".

מנהל המחלקה לתזונה והתפתחות הילד ב-WHO, ד"ר פרנצ'סקו ברנקה, מצוטט בהודעת הארגון: "מעודד לראות יותר ויותר מדינות המקדמות חוקים לעידוד הנקה. אבל עדיין יש יותר מדי מקומות בעולם שבהן מוצפות האמהות במידע שגוי ומוטה באמצעות פרסומים שאינם מוכחים בנושא תחליפי חלב האם. הדבר עלול לערער את אמונם של ההורים בהנקה. כתוצאה מכך ילדים רבים מחמיצים יתרונות רבים שקיימים בהנקה".

ב-1981 חתמו המדינות החברות ב-WHO על אמנה לעידוד הנקה, אלא שהיא לא יושמה במדינות רבות. הניסוח של הודעת הארגון העולמי אתמול מתייחסת במיוחד לשיווק מוצרי הפורמולה של תחליפי החלב לתינוקות כ"סוג של תרמית הגורמת להורים רבים לוותר על הנקת אם ומונעת מילדים רבים את יתרונותיה הבריאותיים המוכחים".

על פי ה-WHO, כיום השוק העולמי של תחליפי המזון לתינוקות מוערך ב-45 מיליארד דולר בשנה ועד 2019 הוא צפוי לזנק לכ-70 מיליארד. "תעשיית תחליפי החלב צומחת במהירות, אבל גם הקרב להגברת ההנקה מטפס במעלה ההר. מדובר במאבק ששווה את המאמץ", נכתב בהודעה הבלתי שגרתית של ה-WHO. "לאימהות מגיעה הזכות לקבל את המידע הנכון כדי להגן על ילדיהן. לא נרשה ששיווק מתוחכם ימסמס את האמת: אין תחליף לחלב האם", נכתב.

על פי נתוני הארגון, בכל הנוגע לקידום ההנקה, המדינות העשירות מפגרות במידה רבה אחרי המדינות העניות: ב-36% ממדינות מזרח אסיה מקודמים חוקים התואמים את רוח ארגון הבריאות העולמי בנושא הנקה, כך גם ב-30% ממדינות אפריקה. במזרח התיכון מדובר ב-29% מהמדינות, ביבשת אמריקה ב-23% מהמדינות ואילו באירופה – ב-6% בלבד.

המלצות משרד הבריאות בישראל תואמות את המלצות ה-WHO בדבר הנקה בלעדית ליילוד ב-6 החודשים הראשונים, ולאחר מכן להתחיל לשלב בתזונתו תזונה משלימה (מוצקים). לגבי תינוק שאיננו יונק מכל סיבה שהיא, או יונק חלקית, ההמלצה בישראל היא שיקבל תרכובת מזון לתינוק (תמ"ל) מועשרת בברזל.

בהודעת ה-WHO הודגש שוב, כי "חלב אם הוא המזון המושלם לתינוקות. הוא בטוח, נקי ומכיל נוגדנים המסייעים לתינוק להתגונן מפני מחלות רבות ונפוצות. ילדים שיונקים משיגים תוצאות טובות יותר במבחני האינטליגנציה כאשר הם גדלים, נוטים לסבול פחות מעודף משקל או השמנת יתר, ומפתחים פחות סוכרת בשלב מאוחר יותר בחייהם". עוד ציינה ההודעה שבקרב נשים מניקות יש סיכון נמוך יותר ללקות בסרטן השד וסרטן השחלות.

על פי הארגון, עלייה כלל עולמית בשיעורי ההנקה עשויה להציל את חייהם של יותר מ-820 אלף ילדים עד גיל חמש ו-20 אלף נשים מדי שנה – מהלך מניעה שניתן להעריך את שוויו הכספי בכ-300 מיליארד דולר בשנה.

ב-2014 פרסם משרד הבריאות סקר שערך המרכז הלאומי לבקרת מחלות ומחלקת התזונה במשרד בהשתתפות יותר מ-2,000 אימהות יהודיות וערביות משלב טרום הלידה ועד שהתינוק הגיע לגיל שנתיים. מהסקר עלה, כי האימהות בישראל מודעות ליתרונות שבהנקה. יותר מ-90% מהנשים הצהירו שבכוונתן להניק, 25% הצהירו שבכוונתן להניק במשך 6-3 חודשים ו-29% התכוונו להניק חצי שנה עד שנה.

עם זאת, קיים פער גדול בין הכוונה לבין המציאות לאחר הלידה: חודשיים לאחר הלידה 75% מהנשים המשיכו להניק, חצי שנה לאחר הלידה רק 55% המשיכו להניק ושנה לאחר הלידה כ-29% מהנשים המשיכו להניק. שיעור הנשים שהמשיכו להניק שנתיים ויותר הגיע ל-2.4% ממשתתפות הסקר.

שנתיים קודם לכן פרסם משרד הבריאות חוזר למנהלי בתי החולים, מחלקות נשים ואחיות במרפאות טיפת חלב, שמטרתו עידוד ההנקה בישראל. מאז ספטמבר 2012 נאסרה חלוקת דוגמיות של תרכובות מזון ליולדות בבתי החולים ובמרפאות ונאסר פרסום לתרכובות אלו בבתי החולים ובמרפאות. בתי החולים חויבו להעניק לכל יולדת סיוע הנקה תוך חצי שעה מהלידה.

החוזר קבע כי הזנה בתמ"ל (תחליפי מזון לתינוקות) בבית החולים לאחר הלידה תינתן רק בהוראה רפואית ועל-פי מצב היילוד או כאשר יש התנגדות מצד האם להנקה, לאחר שקיבלה הסבר על יתרונותיה. נקבעו הנחיות האוסרות מתן מוצצים לתינוקות יונקים.

נושאים קשורים:  חדשות,  הנקה,  חלב אם,  ארגון הבריאות העולמי,  WHO,  משרד הבריאות,  יילודים,  מזון
תגובות