חדשות

קריאה להקמת תכנית ארצית להתמודדות עם דיכאון, חרדה או פסיכוזה לאחר לידה

פרופ' ג'ולי צוויקל מאוניברסיטת בן-גוריון קוראת ליישם תכנית ארצית להתמודדות עם תופעת הדיכאון והחרדות של נשים לאחר הלידה

דיכאון לאחר לידה. אילוסטרציה

פרופ’ ג'ולי צוויקל מאוניברסיטת בן-גוריון, מייסדת המרכז לחקר ולקידום בריאות האשה, מציעה לבנות תכנית ארצית להתמודדות עם תופעת הדיכאון והחרדות של נשים לאחר הלידה בישראל.  "אחת מתוך חמש נשים בישראל סובלת מדיכאון שלאחר הלידה", הדגישה פרופ’ צוויקל, על רקע יום בריאות הנפש הבינלאומי לאימהות שצוין בשבוע שעבר.

פרופ’ צוויקל הוסיפה, כי "דיכאון שלאחר לידה היא בעיה בריאותית. לעיתים קרובות היא איננה מזוהה בזמן ואיננה מטופלת. לעתים היא משפיעה באופן טרגי על האם ועל היילוד. נשים מכל תרבות, גזע, גיל ורמת הכנסה עלולות לפתח תסמינים של דיכאון לאחר לידה. אלו יכולים להופיע בכל זמן כבר במהלך ההיריון, ועד ל-12 חודשים לאחר הלידה. יש דרכי טיפול מאוד אפקטיביות שנחקרו רבות והן יכולות לעזור לנשים להירפא. הבעיה היא שצריך ליישמן".

"לפחות 1,700 אימהות בשנה הזו חוו פסיכוזה שלאחר הלידה, ולא זכו לטיפול מיטיב בהיעדר תכנית לאומית לטיפול במחלה"

פרופ’ צוויקל מסרה, כי במחקר חדש שהושלם עתה באוניברסיטת בן-גוריון, נבדקו למעלה מ-1,000 נשים לגבי דיכאון וחרדה לאחר הלידה. המחקר הגדיר מה מסייע בטיפול בתופעה (Perinatal Mood and Anxiety Disorders -PMADs) וכולל תכנית מקיפה. "נשים יודעות במדויק מה הן אוהבות ולא אוהבות, וכיצד הן רוצות להיות מטופלות", אמרה פרופ' צוויקל, "המחקר החדש מציג תכנית לדרכי התמודדות עם התופעה ברמה הארצית. לאחר שהגשנו אשתקד מסמך עם תכנית כוללת בתחום, אנו קוראים עתה לראשי מערכת הבריאות ליישם תכנית לאומית להתמודדות עם המחלה שמשפיעה על מספר כה רב של נשים בישראל ולמעשה בעולם בכלל".

"בישראל", הוסיפה, "הדרכים הבסיסיות ביותר לעזור בטיפול בתסמינים אלה נשחקו. בעבר, אחיות תחנות טיפת חלב נהגו לערוך ביקור בית בחודש הראשון שלאחר לידה אצל כל אם חדשה, כיוון שזהו כלי עזר פסיכולוגי ומעשי חשוב מאוד, שבו אחיות ביצעו הערכה והדריכו את האם. אלא שכיום כלי זה נשחק - וביקורים אלו אינם מתקיימים".

הסטטיסטיקה, הדגישה עוד פרופ’ צוויקל, מראה כי באחת עד שתיים מכל 1,000 לידות היולדת אף תפתח פסיכוזה שלאחר הלידה, הדורשת טיפול פסיכיאטרי ואף אשפוז. בישראל לא קיימות מחלקות בבתי חולים המאפשרות שהות של האם והיילוד יחדיו במצב ייחודי זה. היא ציינה, כי בשנת 2013 היו בישראל כ-170,000 לידות - "כלומר לפחות 1,700 אימהות בשנה הזו חוו פסיכוזה שלאחר הלידה, ולא זכו לטיפול מיטיב בהיעדר תכנית לאומית לטיפול במחלה".

"המחקר העולמי בתחום מראה תוצאות מאוד ברורות", ציינה פרופ' צוויקל, "טיפול בנשים שלקו בדיכאון שלאחר לידה תורם לאימהות ולילדיהן בטווח הקצר והארוך. המחקרים הראו כי אם האם חוותה דיכאון, הסיכוי שהילד שלה יחווה דיכאון כנער מתבגר גדל כדי פי 4 מהרגיל. כן הראו המחקרים כי אם מטפלים בנשים כשהן עדיין בהריון - מפחיתים לידות מוקדמות ולידות במשקלים נמוכים. במלים אחרות: יש משמעות אדירה לטיפול נכון ובזמן בנשים שחוות דיכאון מסוג זה".

נושאים קשורים:  חדשות,  פסיכוזה לאחר לידה,  תכנית ארצית,  פרופ' ג'ולי צוויקל,  אוניברסיטת בן גוריון,  דיכאון אחרי לידה
תגובות
09.05.2016, 11:19

אוסף של הכללות מגמתיות! מבחינת החוקרת צריך לתת תרופות וכמה שיותר מהר. מבחינה מעשית מה שצריך זה יותר הדרכה ותמיכה ולאו דווקא תרופות. הקפדה על שעות מנוחה, אוכל בזמן ועזרה במשימות השוטפות. ממתי תרופות פסיכיאטריות מרפאות? תכנית לאומית לסימום יולדות! תחשפי את הקשרים וניגודי העניינים שלך ואחר כל נראה.

10.05.2016, 10:14

הנושא חשוב וטוב להגביר את המודעות בקרב כל המטפלים בנשים בתקופה הסב-לידתית. אם זה, חשוב לא לגורם לפאניקה--לפי הנתונים שהוצגו כאן, ייתכן שכ-170 נשים חוות פסיכוזה לאחר הלידה במשך שנה, לא 1700 (!). גם הערכה זו מבוססת על הסטטיסטיקה, לא על מחקר אפידמיולוגי.